Belgisk gjær som jobber raskt?

Finnes det en Belgisk gjær som jobber raskt?

En stor andel av årets juleøl ble laget med Wyeast 1388. Denne stammer etter ryktene fra Duvel, og er kjent for å være veldig treg, og å trenge temperaturøkning underveis i prosessen for i det hele tatt å bli ferdig. Dette var jeg ikke klar over, og juleølen ble dermed ikke klar til jul. Nå etter 6 uker er den fremdeles ikke i mål (det bobler fremdeles i gjærlåsen, og det er fremdeles skum og gjær på toppen av ølet, samt SG er fremdeles alt for høy), og jeg vurderer å tilsette en gjærstamme til, bare for å nå FG innen rimelig tid...

Har dere erfaring med andre belgiske gjærtyper? Kan dere anbefale en som er litt raskere til neste gang? og gjerne som kan gjæres med samme temperatur hele veien...

T 58 Fermentis tørrgjær gjorde jobben på 2 uker på en Duvel clone. Gjæret på ca 22 grader. Ca 20 % vanlig sukker i vørteren.

Har brukt wlp500 en gang til en blond, med god erfaring. Gjæret ned fra 1.056 til 1.009 på 10 dager. Ble veldig godt øl. Pass bare på gjæringstemp, den vil gi en del banan smak/aroma om du gjærer over 20°C. Jeg holdt meg på 19°C og kjenner ikke noen antydning til banan. Eneste problemet jeg opplevde var at gjæren sedimenterte veldig sakte, etter 24 timer i kjøleskap hadde knapt noe av gjæren i starteren lagt seg på bunnen av kolben.

Har brukt WLP570 flere ganger. Den gjærer alltid langt ned (1005-1008) og smaken blir tett på Duvel med pilsnermalt og 18 % sukker. Synes ikke den er tregere enn andre belgiske gjærtyper jeg har brygget med. Den flokkulerer nokså tregt, imidlertid.

Nå skriver du ikke hvilken temperatur den har gjæret på, men hvis den har stått i seks uker ville jeg økt temperaturen i din situasjon.

(Edit, autokorrekturkorrektur)

Det er mulig jeg har ligget på for lav temperatur.

Jeg startet på 20 grader og har økt til 22. I går kveld økte jeg videre til 24. Termometeret er riktignok relativt høyt i rommet, og gjæringskarene står på gulvet, så reell temperatur er nok noe lavere.

Neste gang jeg prøver meg på belgisk øl skal jeg sørge for å ha laget et bedre system for temperaturkontroll enn termostaten på badet.

Hvis jeg ikke når FG på 24 grader tenker jeg å tilsette en pose S05 i ett av karene for å se om det kan hjelpe...

Tilbake
Topp