Belgisk gjær til smash IPA

Skal lage en smash ipa med citra og har lallemand abbaye liggende. Noen som har noen formening om det vil funke eller vil det kræsje litt med humlearoma og smaken?

Er vel ikke helt "etter boken", men blir sikkert et godt øl.. :)
Om du bytter ut halvparten av malten med hvete (helst umaltet) vil du ha potensiale for en god White IPA..

Men white IPA, er ikke det bare en belgisk wit med humle? og der er vel pilsnermalt? Har en del pale malt liggende som skulle vært brukt opp skjønner du :) Men har mulighens litt hvete liggende

Men white IPA, er ikke det bare en belgisk wit med humle? og der er vel pilsnermalt? Har en del pale malt liggende som skulle vært brukt opp skjønner du :) Men har mulighens litt hvete liggende
Blir ikke belgisk wit om du ikke bruker belgisk gjær..! ;)
Om du bruker Pale malt istedet for Pilsner tror jeg ikke det har så mye å si, men viktig med hvete, og selvsagt belgisk gjær..

Edit: Over 40% hvete, kanskje helst 50% !

Ser det finnes egen wit gjær, vil det funke med den abbaye gjæren eller bør man ha wit gjær?

Gjær er ett området jeg har forsket lite på, stortsett holdt meg til engelsk og amerikansk gjær. Men er veldig glad i belgisk øl da.

Prøv gjerne med den du har - kan garantere at du kommer til å brygge WIPA igjen om du først prøver..
Så kan du gå for annen belgisk gjær neste gang - WLP400 er vel den som blir anbefalt til dette, den har jeg aldri prøvd.. :)

Følgende øl ble brygget som en test og ble veldig fornøyd.
Gjærpreget forsvinner litt pga humlen, men kommer til å brygge noe lignende igjen. :)

Brew Method: All Grain
Style Name: ??
Boil Time: 60 min
Batch Size: 21 liters (ending kettle volume)
Boil Size: 24 liters
Boil Gravity: 1.042
Efficiency: 75% (ending kettle)

STATS:
Original Gravity: 1.048
Final Gravity: 1.008
ABV (standard): 5.3%
IBU (tinseth): 32.18
SRM (ebcmorey): 19.7

FERMENTABLES:
4 kg - Pale Ale Malt (88.9%)
300 g - Cara 150 (6.7%)
200 g - Cara 200 (4.4%)

HOPS:
5 g - Columbus, Type: Pellet, AA: 15, Use: First Wort, IBU: 10.7
18 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Whirlpool for 20 min at 100 °C, IBU: 6
50 g - East Kent Goldings, Type: Pellet, AA: 6.5, Use: Whirlpool for 20 min at 100 °C, IBU: 15.48
40 g - Columbus, Type: Pellet, AA: 15, Use: Dry Hop for 5 days

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 65 C, Time: 60 min, Amount: 15 L

YEAST:
White Labs - Belgian Ale Yeast WLP550
Attenuation (avg): 81.5%

Tilbake
Topp