Beregne OG "i fart"

frøken feedo

Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg brygger en Stout etter oppskrift. Der står det at jeg skal koke ,mesken i 90 minutter "eller den tiden det tar for å treffe riktig OG. Juster i tilfelle koketiden før du tilsetter humle" Men humlen tilsettes jo når det er 60 minutter igjen av koketiden, og koking påvirker jo OG? Eller..? Koker akkurat nå og er glad for svar:) Hilsen Vibeke
 
Hei, koking vil påvirke OG i form av at det vil konsentrere vørterern fra f.eks 1.050 til 1.060 etter kok.
Hvis du vet hvor mye som kokes av kan du ta (volum før kok * gravity før kok i hele tall) / etter kok volum
Eksemplel vørterstyrke 1.050, 20 liter før kok, 17 etter
(20*50)/17 = 58
Altså, 1.058 etter kok
 
Takk for svar! Jeg startet med 27 liter og OG 1070, og vet ikke hvor mye som kommer til å koke av. MEN, jeg kan jo regne bakfra, ved å starte med endt OG, for så å beregne hvor MYE jeg skal koke av? Og deretter beregne tid.....Tror du ved jevn koking at det går av 10% pr time, eller mer?
 
Tja.. du trenger minimum 8% for å fjerne DMS, men vanligvis ligger det kanskje på rundt 15%? Hos meg er det 17% med rullende kok uten lokk
 
Avkok er en funksjon av diameter på kjelen og hvor hardt du koker. Hvis du har en sånn 30-ish liters kjele så kan du gå ut fra ca 4l i timen. Mål nå, så vet du til neste gang.
 
Takk for kalkulator, kjempefin! Er fortsatt fersk i faget, men ser at RULLENDE kok er viktig, har nok ligget mer på syding... Og at termostaten ikke viser riktig temperatur, så eget termometer må stikkes nedi for kontinuerlig sjekk. Må nok øver meg på en Porter neste helg:)
 
Tilbake
Topp