Beste fremgangsmåte for å flaske weissbier fra fat

Dukket opp en liten problemstilling for meg. Jeg flasker fra fat. Dvs at karboneringen hos meg skjer på fatet. Som regel er ølen kald når jeg karbonerer, men jeg vil jo ha med en anseelig mengde gjær over på flasker på slike øl. Hovedproblemet er at jeg ølet bør (aldri fylt "varmt" øl fra fat på flaske før) vel være kaldt mtp skum.

Så.

#1: Karbonere varmt. Krever mye trykk og blir mindre økonomisk i lengden.. Største aberet er at ølet vil skumme under overføring til flasker. Har tenkt på å kanskje dytte tappelinja ned i noe isvann på veien til flasker, men linja er jo ikke kjempelang, så spørs hvor effektivt dette vil bli.

#2. Karbonere kaldt. Men å rulle fatet før flasking for å få gjæren i suspensjon igjen. Men siden jeg ikke har røntgensyn så klarer jeg ikke se inni fatet og aner ikke hvor fort gjæren legger seg igjen, eller når nok rulling er "nok". Kan jo ta noen pauser under tappingen og rulle det litt underveis, men tja, føler det er en x-faktor. Får jo sett i flaskene forsåvidt hvor hazy det er, men det kan bli forskjell fra flaske til flaske.

#3. Å bruke sukker på noen måte pr nå er no-go. Så folk ikke trenger å foreslå det.

#4. Noe jeg ikke har tenkt på.

#4. Noe jeg ikke har tenkt på.
Slipp en stavmagnet oppi fatet når du tapper ølet på fatet.
Plasser fatet på magnetrøreren og kjør full guff mens du flasker.

Har ikke peiling på om det vil fungere, og det blir vel et problem med skum (men det blir det vel med rulling også?)

Tipper uansett at du dette var noe du ikke hadde tenkt på...:D

Noen som vet hvordan det store bryggeriene gjør dette da?

Slipp en stavmagnet oppi fatet når du tapper ølet på fatet.
Plasser fatet på magnetrøreren og kjør full guff mens du flasker.

Har ikke peiling på om det vil fungere, og det blir vel et problem med skum (men det blir det vel med rulling også?)

Tipper uansett at du dette var noe du ikke hadde tenkt på...:D

Noen som vet hvordan det store bryggeriene gjør dette da?

Hehe, da vil jeg si at du ikke vet hvordan et fat med stigerør (som er ganske nødvendig å ha for flasking) ser ut i bunn ;)

Men med vugging av fatet så trenger det ikke skumme. Gjør det ofte når jeg skal hurtigkarbonere, da er det bare å tappe med en gang.

Hehe, da vil jeg si at du ikke vet hvordan et fat med stigerør (som er ganske nødvendig å ha for flasking) ser ut i bunn ;)

Men med vugging av fatet så trenger det ikke skumme. Gjør det ofte når jeg skal hurtigkarbonere, da er det bare å tappe med en gang.
Joda, jeg vet hvordan stigerøret ligger i bunn. Mange kapper det litt...for å slippe bunnfall
[emoji3]
Var mest ment som et litt tullete forslag, men samtidig kan det å tenke litt utenfor boksen starte opp kreativiteten og så kommer man på noe som faktisk fungerer [emoji3]

Sendt via Tapatalk

Sette fatet opp ned inntill du skal flaske.
Ref. Draft beer serving concept for Erdinger Weissbier

Aight. Leste den. Er det godt nok for Erdinger så duger det i en dunkel kjeller på Hamar og. Karbonerer, setter så fatet på hodet en stund, snur tilbake, flasker. Nå har jo jeg små fat ifht til de men det må prøves ut. Det som skal flaskes er det ikke så farlig med hvis det blir litt skjevt. Man må teste nye teknikker selv uansett.

Hva med å ta vare på litt av gjærkaken i et glass og dryppe en dråpe eller to med slurry i flasken etter at den er fylt?

Weissbier er en av de ytterst få ølene jeg flaskekarbonerer. Sliter med at det skummer for mye selv med mottrykksfyller.

Aight. Leste den. Er det godt nok for Erdinger så duger det i en dunkel kjeller på Hamar og. Karbonerer, setter så fatet på hodet en stund, snur tilbake, flasker. Nå har jo jeg små fat ifht til de men det må prøves ut. Det som skal flaskes er det ikke så farlig med hvis det blir litt skjevt. Man må teste nye teknikker selv uansett.
Testet du dette? Og hvordan ble eventuelt resultatet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp