BIAB brygging og tanniner

HansV

 
Jeg tar opp ett emne det er skrevet om før fordi jeg ikke har funnet svar på alt jeg lurer på. Håper det går greit, og at dette er noe som har interesse for flere.
Jeg tappet mitt andre BIAB brygg i helgen, en lys Kølsh brygget stort sett med pilsnermalt, Kølshgjær og mild humling. Det var en tydelig astrigent smak av ølet, som passer godt med beskrivelsen av å suge på en tepose når det er tanniner i ølet. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg har gjort galt eller kan gjøre bedre senere for å unngå dette.
Metoden jeg bruke under bryggingen:
- Mesket 4.5kg malt med 28 liter vann i 2 timer ved 66 grader. Skulle ha mesket i 90 minutter, men det gikk litt lengere tid forde det skjedde noe annet.
- Utmesking ved å varme opp til 78 grader usammtidig som jeg rørte for å fordele varmen
- Løftet ut posen og silte av når temperaturen nådde 78 grader.
- Presset ut mesteparten av vørteren fra silposen i en spesiallaget silbøtte med ett dørslag.
- Koking 60 minutter
- Kjøling til 25 grader på under 10 minutter
- Tapping over i gjørbøtta med silpose over bøtta. Det fulgte med en del humle som ble fanget opp i sila, men sikkert også en del annet bunnfall som kom med i silkaret
- Gjæring i 14 dager med annbefalt temperatur 20 grader. Det var kanske kraftig stormgjøring de første dagene
- Tappet etter at ølet hadde stått kaldt ved 10 grader en uke

Neste gang skal jeg droppe å presse ut noe av posen, og heller beregne litt mer vann og malt.

Det forrige brygget mitt var en amerikansk IPA med pale ale og krystallmalt. Her lot jeg bare silposen renne av og mesket med mindre vann. Det var ikke noen smak av tanniner i dette ølet, og det var godt å drikke med den gang det var tappet.

Spørsmålet er hvordan jeg kan unngå tanninsmak ved BIAB brygging av lyst øl, som jeg har forstått at er det vanskligste å få bra på denne måten:
- Jeg droppet å klemme ut noe av posen for sikkerhets skyld, det er ikke noe å lure på tror jeg.
- Bør jeg redusere temperaturen for utmesking, eller er 78 grader OK for alt øl? Har et Blichmann termometer som skal være nøyatig så jeg tror jeg måler rett temperatur.
- Bør jeg redusere mengden vann under meskingen for å få lavere PH på vørteren? Jeg har må ha ganske mye vann i forhold til malt hvis jeg skal tilsette alt fra starten. Har lest at mye vann i forhold til malt kan gi tanninproblemer, stemmer dette. Kan evt. meske med mindre vann og tilsette mer vann før koking.
- Skal det være nødvendig med PH justering av vannet i Trondheim?
- Stemmer det at bunnfall etter koking og kjøling kan gi tanniner hvis det blir med under gjæring?
- Vørteren brant seg fast på varmeelementet under koking, kan det gi lignende usmak på ølet? Det smakte ikke brent. Har endre litt på oppsettet nå så jeg slipper dette problemet nå.
- Er det ikke mulig å unngå dette ved BIAB brygging fordi jeg ikke får filtrert vørteren? Må jeg begynne å meske i kjøleboks for at det skal bli bra?
- Virker som jeg fikk bedre bunnfelling sist når jeg kjølte ned til 12 grader. Kan det stemme? Tror jeg fortsetter med det, får varmet opp igjen bøtta ganske raskt etter at jeg har satt det til gjæring.
- Noen andre gode råd å tips?


Jeg vil at ølet jeg brygger skal være så godt som mulig når det tappes så det kan drikkes med en gang ute å måtte lagres lenge. Sånn sett var Kølshen jeg brygget nå mislykket, men det kan jo være håp om at den blir bedre hvis den får stå litt.

Jeg skal vurdere å lage ett maltrør jeg kan plassere i kjelen i stedenfor posen etter hvert, slik at jeg kan løfte det ut å sirkulere og skylle før koking. Evt. sette på en liten sirkulasjonspumpe. Det kan sikkert være en grei mellomløsning, noe tilsvarende de ferdige kompaktbryggerene som er å få kjøpt.
 
Uten at jeg er noen ekspert, så ville jeg nok droppet å presse ut vanne av mesken.

Samt at Kölsch skal gjerne lagres en måned-halvannen kaldt før det drikkes. Om det ble tappet i helga har du åpnet det alt for tidlig.
 
Brygg med pilsnermalt bør vel også kokes i minst 90 minutter har jeg lest meg fram til på forumet. Tror detvar Gahr som nevnte det i en tråd jeg kom over. Om det har noe med tanniner å gjøre vet jeg sannelig ikke, men er kanskje en mulighet?
 
OK, da lærte jeg noe nytt. Noen som vet hvorfor det bør koke lengere?
Spørtsom jeg skal holde meg til ale, men jeg har jo lyst til å få til å brygge annet øl også.
 
Du har noen morsomheter (som jeg ikke husker i farta hva heter) i pilsnermalt som kan skape usmaker senere i prosessen. Disse stoffene bæres vekk med damp, så ved å koke lenge nok og uten lokk så dampen ikke kondenserer og renner tilbake, unngår man dem.
 
Kokte med lokket på gløtt og 10% avdamping. Skal koke uten lokk neste gang. Lettere å regulere koking når jeg har fått meg effektregulator.
 
Sjekk pH i mesken, det er det viktigste ang. tanniner.

Koking med eller uten lokk i 90 min. Det viktigste er å ha minst 8 % avdamping per time, da blir du kvitt DMS.

Ang. lagring: tradisjonelt lagres Kölsch kaldt i noen uker, men min erfaring er at om gjæringen er gjort skikkelig (nok oksygen, nok frisk gjær og rett temperaur), er det ikke tvingende nødvendig med særlig lang lagring.
 
Hva er det greiest å bruke til å måle pH?
Funker det bra nok med strips, f. eks slike som brukes i basseng?
Stemmer det at vørteren får lavere pH med mindre vann under meskingen , slik at vannmengden kan brukes til å justere med?
Har pH etter meskingen noen betydning?
Drikkevannet i Trondheim har en pH på rundt 8.

Edit: nå har jeg bestillt pH strips for brygging, så får jeg eliminert den feilkilden.
 
RawRoffe skrev:
Pilsnermalt kan gi større mengder DMS - visstnok. Og den koker du ut ved > 60 min, typisk 90.
http://Beersmith.com/blog/2012/04/10/dimethyl-sulfides-dms-in-home-brewed-beer/
Nå tror jeg ikke du smaker DMS, setter heller en knapp på utklemming av maltposen. I tillegg er det kanskje sånn at biab-metoden kan gi litt mer skall og proteiner i koken? Jeg hadde også tannin/teposeaktig smak i mine første brygg, det forsvant når jeg sluttet med skylling. 

Er det skylling med Biab eller annen mesking du har sluttet med? Skyllingen vil vel både øke utbytte og sjansen for tanniner.
Regner med at det tryggeste er å droppe både klemming av pose og skylling, så kan jeg heller bruke en ekstra tier på malt og støtte den lokale bryggebutikken.
Vil helst ha en bryggeprosess om er så enkel som mulig og som gir best mulig øl, så kan jeg gjerne ofre litt effektivitet. Fint om jeg kommer i mål med BIAB siden det er så enkelt og greit prosess uten alt or mye utstyr. Vil også ha så god kontroll på hele prosessen som mulig og her har jeg fortsatt en del å lære:)
 
Har ikke prøvd BIAB, mente vanlig mesking i mesketank.

Hvis jeg skule brygge BIAB ville jeg "sirkulert" vørter gjennom mesken på en aller annen måte for å sile bort skall og småbiter.
Feks ved å ha meskeposen i en annen beholder enn kjelen, som et gjæringskar el. Løfte opp posen, legge den i/over kjelen. Helle vørter i posen/gjennom maltsengen. Gjerne skylle litt, noen få liter på tampen. Løfte vekk posen, la den renne av i gjæringskaret. Helle over siste avrenning litt ut i koken. 

Men som sagt, har ikke prøvd biab. Bare regner med at det må ligge igjen endel småbiter når man ikke kan sirkulere..
 
Mange måter å gjøre dette på, men fordelene med den enkle biab prosessen forsvinner hvis jeg skal begynne med  flere kar, skylling og sirkulering. Da kan jeg like godt bygge megen meskeboks.
Tror heller jeg prøver de enkleste løsningene først og passer på temperatur og pH i prosessen.
Skal skaffe meg 5,2 pH stabilizer som jeg skal bruke neste brygging og fortsette med full vannmengde i starten uten klemming og skylling. Med rett på og temperatur skal det ikke bli tanniner i ølet. Men jeg prøver kanskje meskepose med dobbelt stoff og sirkulerer noen runder for å filtrere litt.

Edit: har lest at en del folk mener at 5,2 ph stabilizer ikke virker og gir bismak på ølet. Er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte dette. Bør jeg heller justere pHen "manuelt" for sikkerhets skyld?
 
HansV skrev:
Edit: har lest at en del folk mener at 5,2 pH stabilizer ikke virker og gir bismak på ølet. Er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte dette. Bør jeg heller justere pHen "manuelt" for sikkerhets skyld?

Jeg kan egentlig bare fortelle mine egne erfaringer, og det er at jeg får klarere/klart øl av det. Jeg har ikke merket noe bismak av å bruke det, så det anbefales herfra. :)
 
Hvor mye bruker du? Full dose eller mindre enn det som står på boksen? Regner med at en ikke trenger så mye hvis pHen er i nærheten i utgangspunktet og at det sikkert ikke er lurt å bruke mer en nødvendig.
 
Unnskyld, nå roter jeg litt. Jeg får ikke klarere øl av pH5,2, det får jeg av Irish Moss.  :bank2:
Jeg bruker en spiseskje i meskevannet på en 22-liters batch.
For ordens skyld, kan jeg nevne at jeg bruker en spiseskje Irish Moss, også.
 
Tilbake
Topp