Biab brygging

God dag alle mann!

Jeg har satt min andre batch med Biab metoden i dag, og vet jo at alt som "tåker" i gjærdunken når den akkurat har blitt
satt, mest sannsynlig sedimenterer. men det var bare såvidt det gikk greit med forrige batchen jeg satte.

batch 1:

bommet alvorlig med vannmengde i og med at jeg valgte og skylle biab posen etter mesking og jeg ikke
hadde noen satte mål på kasserollen ante jeg ikke hvor mye jeg hadde, og jeg toksåklart ikke med "bunnen"
av kasserollen, alt det som så ut til å være trub, skikkelig tåkete og grumsette.

O.G var ca 1.080, og vannmengden var veldig lav i forhold til hva IPA settet jeg brukte var ment for. ca 15L i gjærdunk,
var ment for 25L. Den ble rimelig sterk, godgjør seg enda etter flasking.  :)

batch 2: single hop Ipa fra bryggselv.no tilsatte en kg mer pale malt ca, kanskje litt mer. for å slippe å skylle så
mye, skylling er vanskelig synes jeg, ingen god måte og foreta seg det på. denne gangen tok jeg med alt i dunken
bortsett ifra kanskje 0,5L maks som lå igjen i kjelen. ble 24L denne gangen. OG ble 1.070 fortsatt høy OG, det
ble jo mer skylling denne gangen også, ettersom at jeg fant en litt bedre skyllemetode, spente biab posen over en gjærdunk
å skylte over den der og førte over til kjelen.

hører det er litt diskusjon om hvor vidt det er lurt å skylle pga noen usmak kan komme med dette?

trenger noen tips ang. skyllingen hvordan best å foreta seg dette.

hovedproblemet jeg frykter er dette: jeg har selv boret og montert kraner på gjærkarene mine, og valgte å
montere de sånn at kranene ikke når ned til bakken når de står på bakken, logisk nok. så rundt 5-7cm eller
som så. første batch ved endt gjæring var det akkurat på kanten på krana med gjærrester, så faktisk ut til
at jeg skulle få med meg gjærrester i ølflaskene, slapp unna den gangen, men frykter batch 2 nå men regner
med at siden og er lavere og gjæra får mindre å spise, vil det muligens bli noe mindre?

Hvor høyt anbefaler dere å sette kranene? og er det virkelig vanlig med så sykt mye gjær sediment i dunkene?
ble jo så mye at jeg regner med gjæren tok opp omtrentlig 3L i gjærdunken muligens mer. har bare brygget med ekstrakt
tidligere, så har ingen erfaring med hvor mye gjærsediment det skal bli med malt, men var jo ekstremt syntes jeg.

takker ja til innspill og betryggende ord rundt dette  ;D

lurer også på om noen har noen gode råd til hvorvidt man burde skylle malten i biab etter mesk, eller bare tilføre mer malt for å få ønsket OG/ABV.
eventuelt gode skyllemetoder om noen kjenner til godt utstyr å bruke til skyllingen  :)

tilsatte to rør med fersk gjær fra whitelabs i dag, ingen starter, burde dette holde montro? 001 cali ale gjær!

Fortsatt god jul til alle sammen! God nyttår straks og  :ilike:

Kan legge til at jeg vurderer dette: desinfisere en av silikonslangene jeg har liggende og få sugd ut/fjernet litt av bunnskrapet i gjærdunken, kan dette være en ide f.eks den dagen jeg tørrhumler, fjerne litt før humlen tilsettes?

Det å skylle er vel helt normalt.

Til mitt andre BIAB forsøk så fant jeg frem litt ståltråd, ei brusflaske jeg laget flere små hull i, heverten og ei slangeklemme. Festet flaska med ståltråden så den hang over meskeposen og tredde slangen nedi og brukte hevertprinsippet for å få vann i flaska og så sprutet det ut i en fin sirkel over hele meskeposen. Dultet borti flaska i ny og ne for å få det spredd ytterligere. Regulerte flowen med slangeklemmen.

Men vent til noen andre svarer før du går og finner deg en brusflaske. Er garantert noe enklere/bedre metoder å gjøre det på.

3 liter med slam i bunn av gjæringskaret synes jeg ikke er uvanlig. Jeg regner med fire liter svinn fra gjæring til flasking i mine oppskrifter.

Ah, det er såpass ja, regner med det kanskje var nærmere 4 liter flytende gugg
I bunnen av gjærdunken min, usikker, men var mye. Men, ja får se på skyllinga, hørte noe om
At det kan utvikle/fremdrive tanniner eller lignende, usikker, men interessant likesåvel.  :yes:

Vel, oppdater meg guruer! :)

Hvis du har "normalt" vann, og skyller på vanlig måte (30-45 min med temp ikke over 78 grader) så bør du egentlig ikke bekymre deg om tanniner fra skylling. Kjør på. pH har mest å si på tanninene. Har du ikke pH meter så drit i det. skyll, og den dagen du merker at det smaker tepose etter god tids lagring så begynner du å forhøre deg om tips til pH-meter.

Roger den! Må innrømme teposesmaken er fremmed og  :laugh: aldri satt meg ned og smakt på
En, er det snakk om en spesifik te montro?  :jaha:

Skyller med varmt vann ja, varmere enn det jeg frivillig håndterer uten beskyttelse,
Men ikke kokende heller.  :)

Høres ut som at du ikke har termometer? Hvis ikke, skaff deg et. Europris har helt streite slike som du stakk opp i rumpa i gamle dager. Hvordan har du målt mesketemperatur?

Vel, det er forsåvidt ikke snakk om smaken på selve teen, men helheten. En slags tørr snerpende greie du har lyst til å spytte ut. Lag en kopp med te om morgenen, la teposen stå i, smak på koppen når du kommer hjem fra jobb. Noe tørr bartre-bark-aktig følelse.

Skal faktisk teste det for å vite hva det er snakk om.

Har ternometer ja, digitalt med 25cm sonde enkel liten sak. Men tok det for god fisk at vannet var varmt
Nok og ikke for varmt når det kom fra vasken i samme rom som varmtvannstanken. Men du har uansett
Rett om min uviten om at tempen var relevant til skyllingene selv om jeg har
Valgt å bruke varmt vann  :laugh: ;D

Det som jeg forklarte var dampende varmt i det kom utav krana, men
Ikke så varmt som 77 c vil jeg tro, men skal undersøke. :)

Din metode for skylling, foregår den med biab posen hengt over en gjærdunk
Eller annet? Tenker å skaffe en større gjærdunk for å klare å "henge" posenn
Mer, sånn at den ikke når bunnen av dunken om ikke annet lurt dukker opp.

Forresten så ser jeg etter termometer å bruke som kan festes på kjelen mens jeg bruker,
Du vet ikke av noe kjekt der? Vet det finnes, har sett, finner det bare ikke i
Butikkene, vet ikke om det er bra heller, men slitsomt å drive å hente tak i termometeret
For å sjekke temp hele tiden under mesk etc.  :)

Hvis du ikke skal lage starter så får du nok bedre resultat ved å bruke rehydrert tørrgjær, iallefall når det er snakk om wlp001, us-05 er det samme i tørrform, men med flere gjærceller per pakke.

Du skriver ikke størrelsen på kjelen din, hvis du har en 36liter eller noe i det området ville jeg vurdert å droppe skyllingen og ha i alt vannet som trengs med en gang.

Øyvind Tveit skrev:
Du skriver ikke størrelsen på kjelen din, hvis du har en 36liter eller noe i det området ville jeg vurdert å droppe skyllingen og ha i alt vannet som trengs med en gang.

Hvorfor ville du droppet skyllingen ?

Det er et kompliserende skritt som ikke har mye fordeler over å meske med fullt volum. Man unngår vanlige feil som å skylle for mye, for varmt eller med for høy ph ved å ha alt volumet i med en gang.

Jeg skyller noen ganger, andre ganger ikke i mitt biab oppsett. Jeg skal ikke påstå at det er bedre å unnlate skylling (selv om det ikke er en uhørt påstand), men det er heller ikke et nødvendig trinn i biab.

Glemte starteren denne gangen, ble for kort tid til å få kultivert noe særlig tenkte jeg. Apropo, når en lager starter skjønte jeg det rett med at en skal helle ut all væske fra kolben før en pitcher gjæra i dunken? Har alt utstyr for å lage starter, det blir neste gang.

Godt å slippe og skylle, men det blir veldig lite væske om en ikke skal tilsette verken vann eller skylle malten noe mer etter mesk. Hadde rundt 8kg malt sist omgang, var mye plass i kjelen under mesking altså.  :)

frevev skrev:
Apropo, når en lager starter skjønte jeg det rett med at en skal helle ut all væske fra kolben før en pitcher gjæra i dunken?
Dersom du har en liten starter og stor batch, så er det ikke så farlig å helle ut væsken. Men det vil (så vidt jeg vet) aldri skade å gjøre det. Har du en stor starter og liten batch, er det nok mer kritisk at du dekanterer.

frevev skrev:
Godt å slippe og skylle, men det blir veldig lite væske om en ikke skal tilsette verken vann eller skylle malten noe mer etter mesk. Hadde rundt 8kg malt sist omgang, var mye plass i kjelen under mesking altså.  :)
Under mesking, eller etter mesking? Har du god plass under mesking bruker du bare mer vann i mesken. Poenget er at du kan meske med så mye vann at du sitter igjen med riktig volum i kjelen etter posen har fått rent fra seg, slik at du da slipper å skylle. Synes du at du får for lite vørter etter mesking på denne måten, for eksempel på grunn av liten kjele, kan du jo alltids skylle med noe vann eller tilsette vann i vørteren til du treffer ønsket volum og pre-boil OG.

Å skylle med varmt vann fra springen er jeg usikker på om er helt heldig. Det er vel ikke helt utenkelig at dette kan sette dårlig smak på øllet, men som rimelig fersk nybegynner skal jeg ikke uttale meg for bastant om det.

Tenker samme tanke ang.springvann, men hva annet kunne jeg brukt uten å måtte koke alt på forhånd da?  :jaha:

Du trenger ikke å koke det, strengt tatt. Du trenger bare å varme det opp til ønsket temperatur i en annen kjele på komfyren. Eventuelt i flere omganger i en vannkoker.

Kan ta hensyn til det til neste batch, skal måle tempen på vannet fra springen, det er nemlig uvanlig varmt der, men dersom dette ikke angår like mye om vannets renhet som det angår tempen er det en smal sak å koke opp litt vann og avkjøle det til rett temp :)

Hva kan jeg enkelt måle ph med forresten? Tenker ikke noe mer komplisert enn ph strips eller lignende sånn for å bare sjekke om det blir rett ph med det vannet jeg bruker og + er jo mulig å ta anskaffelse av noe til ph regulering til vurdering.

Jeg tenkte mer på vannkvaliteten på varmtvannet fra springen enn på temperaturen, men vil som sagt ikke si noe sikkert der. I varmtvannet kan man spesielt i eldre systemer få problematisk høye kobberkonsentrasjoner og risikere forgiftning ved drikking, men om det er noe reelt problem når du kun bruker det til skylling, og om det kan sette usmaker, er jeg ikke sikker på. Men det er jo gjerne greit å være på den sikre siden.

Som også nevnt trenger du egentlig ikke å koke opp skyllevannet for å kjøle det ned igjen. Det holder å bare varme det opp til riktig temperatur, siden det uansett skal kokes etterpå. ;)

For å måle pH kan du bruke lakmuspapir eller en pH-måler.

Tilbake
Topp