BIAB i liten kjele?

Hei, ny her og ny i faget. Glimrende forum!

Jeg har brygget to ekstraktbrygg, men på fredag ser det ut som om jeg har nok tid til å forsøke meg på et BIAB forsøk, noe som kunne vært moro.

Dessverre har jeg en kjele som kun rommer ca maks 11 liter. Kan det la seg gjøre å meske og brygge et brygg på 15 liter med en slik kjele?

Jeg tenkte som så at jeg kunne mesket først med en del av det vannet jeg trenger, helt dette over i en annen beholder, fylt på med mer vann for å skylle ut mer sukker slik at jeg endte opp med ca 8-9 liter i kjelen for koking. Så etter koking tilsette mer vann i gjæringskaret opp til ønsket volum på brygg. (Er redd for å koke for mye veske, første ekstraktbrygg kokte over - kjipt).

Jeg skulle tro dette går, hvis ikke håper jeg å høre det her.
Hvis det går, er det noe bestemt jeg skal huske på? Jeg har sånn delvis forstått beercalc og i hvert fall forstått at jeg kan legge inn boilvolume for å få rett IBU og slikt. Noe mer jeg bør ha i mente?

Eventuelle linker til temaet mottas med takk.

Andreas

Jeg har skrevet det tidligere her, og noe vil kanskje mistenke meg for å ha aksjer hos europris, men :-D Europris selger "hyttekjele" 25 liter rustfri gryte med tappekran. Fungerer også på induksjon. 490 kr;-) Latterlig billig!

Jeg har dessverre liten peiling på akkurat det du spør om, men har nylig godt over til BIAB selv, og jeg kjøpte en 30-liters kjele av vinogbar.no til 400 kr: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2397. Den er riktignok uten tappekran, og er også tynnbunnet, men jeg har ikke hatt noen problemer med det på mine 4 BIAB-brygg. Nå begynner brygging å bli meget moro, etter 1,5 år med ekstrakt :)

Jeg har brygget på denne måten hittil. Med min 20 L gryte får jeg lett 25 L øl med OG rundt 1.050. Teknikken kalles Maxi-BIAB og går ut på å få mest mulig øl ut av en relativt liten gryte.

biabrewer.info har et underforum om blant annet denne teknikken.
I denne tråden finner du et regneark som gjør bryggingen til en lek. Der legger du inn størrelsen på gryten, hvor høy vannstand du tør å ha i den ved diverse tidspunkter i bryggingen, oppskrift du ønsker å følge, osv. Det som er smart er at regnearket nå lager en steg-for-steg gjennomgang av bryggedagen din, med alle vanntilsetninger og humlemengder justert for høyere SG enn det som er vanlig. Du får også tilpasset maltmengden automatisk.

Lykke til!

Tilbake
Topp