BIAB - utfordringer med finknusing av malt?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Jeg benytter BIAB, har 20 liters gryte, mesker maks 2 kg malt i mer enn 10 liter vann. Jeg har nok ikke samme utfordringer som mange andre med behov for å beholde mye av skallet med tanke på "sileffekt". Ved at jeg rører godt rundt før gryta blir sett til mesking isolert under pledd, flyter det aller meste av malten fint rundt i gryta. Pr i dag har jeg ikke mølle og synes det ikke er noe trivelig å måtte knuse malt med kjevle. Har gammel kaffikvern som finknuser malten. Det samme gjør stavmikseren sjøl om den kan gi større grovhet dersom jeg er forsiktig ved knusing, men dette kan gi utfordringer ved at mange korn ikke blir knust. Om malten blir finknust vil nok mye følge med over i gryta for kok og senere også over til gjæringskaret . Men hvilke utfordringer kan dette gi? (Har sjølsagt lest andre tråder uten at jeg har fått full forståing for dette med utfordringer. (Eg jo litt treig da og må ha ting inn med teskjei.)

Altså: hvilke problemer kan jeg eventuelt møte dersom malten blir for finknust når jeg bruker BIAB. Beske tanninner? Høyt utbytte? For mye grums (trub?) i bunnen av gjæringskaret? Anna?

På forhånd tusen takk for svar  :amen:
 
Skallet ved knusing av malt vil fungere som en sil, derfor skal dette bare "flekkes" av, kjernen derimot er det en fordel å få knust så bra som mulig - for å få høyt utbytte.
Du vil ikke få noen bismak av for bra knusing, men kan få problem med avsiling.
Uten at jeg har prøvd det så er det kanskje fordelaktig å fukte kornene forsiktig før du knuser? Tanken er at da at skallet ikke er så sprøtt og blir derved ikke så finknust, men dette er bare en teori fra meg.
 
roba skrev:
Uten at jeg har prøvd det så er det kanskje fordelaktig å fukte kornene forsiktig før du knuser? Tanken er at da at skallet ikke er så sprøtt og blir derved ikke så finknust, men dette er bare en teori fra meg.

Du er ikke den første som kommer på den ideen. Jeg kan ikke påsta at jeg tenkte på det selv, men plukket opp ideen her:
http://www.braukaiser.com/wiki/index.php?title=Malt_Conditioning
Jeg har prøvd det et par ganger og det ser ut til å fungere som forventet.
 
Flottings, dette må prøves i praksis! Takk!

Da forstår jeg også at det er ok med finknust malt så lengde skallet er rimelig / ok intakt.
 
Jeg lurer litt på dette med tanniner. Jeg har selv, på grunn av dårlig innstilt coronamølle (og manglende erfaring), brygget et øl hvor malten var altfor finknust og endte opp med en ubehagelig bismak jeg oppfatter som dårlige tanniner. Imidlertid brukte jeg ikke BIAB-metoden, men mer tradisjonell batch sparge. Er tanniner fra finknust malt kun et problem ved metoder som benytter en eller annen form for sparging (beklager at jeg bruker engelske uttrykk, men jeg kjenner ikke til det norske) og hva er i så fall grunnen til det?
 
Tilbake
Topp