Noen spørsmål anngående mitt BIAB oppsett. Har laget kjele av et 50l bryggerifat, montert 3kw element m/PID. Tre kuleventiler ut av fatet, en for avtapning/resirkulering ut, en for resirkulering inn/flowcontol nede på fatet og til slutt et for overrisling av malten. Temp sensor sitter i den øverste. Bruker da selvfølgelig pumpe. Inne i fatet har jeg en trådkurv som jeg henger BIAP posen i slik at jeg enkelt kan løfte denne ut. Har en tre til fire cm åpning mellom trådkurv og fat rundt hele. I kurven har jeg plass til ca 9-10 kg malt. Har kjørt et par brygg på denne nå der jeg starter å resirkulere med en gang og gjennom hele prosessen. Mesker på 66 grader i 90 min, mesker ut på 75 grader i 15-20 min. Prøver å komme ut med ca 25 liter i gjæringstønnen.
Jeg sliter med å få effetiviteten over 60 -65 %. Hva kan være feil? Leser nå endel om at resirkulering er bare bortkastet, noen som har tanker om dette. Kan jeg gjøre noe litt andeledes for å få opp effektiviteten. Med IPA med OG1070 og 25 liter i gjæringskaret begynner det og bli litt dårlig plass i kjelen :biersmile:
Jeg sliter med å få effetiviteten over 60 -65 %. Hva kan være feil? Leser nå endel om at resirkulering er bare bortkastet, noen som har tanker om dette. Kan jeg gjøre noe litt andeledes for å få opp effektiviteten. Med IPA med OG1070 og 25 liter i gjæringskaret begynner det og bli litt dårlig plass i kjelen :biersmile: