BIAB

syver

Noen spørsmål anngående mitt BIAB oppsett. Har laget kjele av et 50l bryggerifat, montert 3kw element m/PID. Tre kuleventiler ut av fatet, en for avtapning/resirkulering ut, en for resirkulering inn/flowcontol nede på fatet og til slutt et for overrisling av malten. Temp sensor sitter i den øverste. Bruker da selvfølgelig pumpe. Inne i fatet har jeg en trådkurv som jeg henger BIAP posen i slik at jeg enkelt kan løfte denne ut. Har en tre til fire cm åpning mellom trådkurv og fat rundt hele. I kurven har jeg plass til ca 9-10 kg malt. Har kjørt et par brygg på denne nå der jeg starter å resirkulere med en gang og gjennom hele prosessen. Mesker på 66 grader i 90 min, mesker ut på 75 grader i 15-20 min. Prøver å komme ut med ca 25 liter i gjæringstønnen.

Jeg sliter med å få effetiviteten over 60 -65 %. Hva kan være feil? Leser nå endel om at resirkulering er bare bortkastet, noen som har tanker om dette. Kan jeg gjøre noe litt andeledes for å få opp effektiviteten. Med  IPA med OG1070 og 25 liter i gjæringskaret begynner det og bli litt dårlig plass i kjelen  :biersmile:

Jeg kan si at jeg brygget etter biab prinsippet igår og endte med 75% effektivitet. Istedenfor å meske i samme kjele så mesker jeg i en labbdunk og siler over i kokekjel for å unngå mest mulig trub. Starter meskingen på kvelden, lar det stå over natten, tømmer over i kokekjel om morgenen og koker, ingen triksing og miksing, hokus eller pokus ;) Kalles vel også for no sparge.

Du skriver at du resirkulerer, men nevner ingenting om skylling. 60-65% utbytte med biab er helt normalt har jeg erfart, når man ikke skyller. Du vil derimot få mulighet for å komme oppimot 75-80% om du skyller. Oppsettet ditt hadde jo vært knall det, om du hadde hatt en ekstra kjele. Bare kjørt ut vørteren mens du skyller samtidig.

Litt usikker hva du mener med kjørt ut vørteren mens du skyller. Har ikke skylt med varmt vann før, er det det du mener ??

Ja, skylling med varmt vann. Det er nok litt mye sukker igjen i maltet ditt, derfor så dårlig utbytte.

Jeg bruker også modifisert BIAB.
Her er mitt oppsett:

073_zps00cb833c.jpg

074_zpsf6f98ce8.jpg

Jeg løfter pose fra meskekar/kokekar til trakten, beholderen i midten, en gammel gjærdunk som jeg har skåret bunnen av og satt med tuten ned. Denne har rist i bunnen der konen begynner, ellers tetter det seg. Bruker hevert og lar søtvørteren renne gjennom posen to ganger, siste gangen tilbake i kokekaret.  Jeg rører jevnlig i mesken og utbyttet ligger på rundt 80%. Gryten er på 36 liter og jeg sitter som regel igjen med 20 liter, starter med 5-6 kg malt.

Tilbake
Topp