"billig brygging"

Hei. Kunne tenkt meg å brygge for eksempel 3 liter øl om gangen. Dermed gidder jeg ikke å bruke mange tusen på utstyr, jeg tenker å brygge med ingredienser kjøpt hver for seg, ikke øl-kit. Noen som har en oppskrift på en veldig enkel måte å brygge godt øl på uten utstyr? (Hadde vært perfekt med et trinn for trinn oppskrift for 3 liter :))

Takker for svar;)
 
Hvis du er villig til å ta steget opp til 5 liter (!!) så finnes det både utstyr og oppskrifter å få. Å kjøpe et kit for 5 liter og dele det i fem burde fungere nogenlunde. Kjele som tar 7-10 liter har du kanskje (ellers har IKEA en fin en på 10l). Det fine med slike små kjeler er at du kan putte dem i ovnen for å holde tempen stabil under mesking og å kjøle dem ned er bare å putte dem i vasken med et par kilo isbiter evt. snø.

Jeg tenkte jeg skulle forsøke med litt på å lage noen 5l-batcher selv. I tillegg til at jeg kan gjøre det på kjøkkenet og dermed ikke isolere meg i en kjeller eller noe så åpner det jo for at en kan leke litt.

Og hvis noen sier at det blir mye jobb for lite øl så kan du bare si at det er enda mindre jobb å dra på polet. :) I USA er "one gallon brewing" store greier.
 
Hvis jeg kunnet sette store batcher hjemme så hadde jeg nok gjort det. Men det har jeg ikke helt plass til. Så da blir det 25l-batcher i fellesbryggeri og 5l-batcher hjemme.
Jeg har idag veldig liten følelse for hvordan de forskjellige ingrediensene påvirker sluttresultatet og jeg innbiller meg at den eneste veien dit er gjennom så mange brygg som mulig. Boktips for hvordan komme raskere dit hadde vært fint, forresten. Bøker som konsentrerer seg om hvordan oppskrifter settes sammen.
 
Brygger vanligvis 25L, men jeg har brygget masse 5 og 8L batcher - synes det er behagelige størrelser. Varming av vann går mye fortere, og skulle resultatet bare bli sånn passe så har jeg ikke tre kasser som må tømmes ut. Er jo kresen, så ting som ikke er bra, går i dass :)

3L er litt i minste laget, jeg vil anbefale å gå opp til 5L eller helst 8L. Det er størrelser som fremdeles går finfint å lage på kokeplata på kjøkkenet. Selv bruker jeg en 13L kjele og 10L gjæringsspann. Meskingen gjøres ofte i en BIAB-pose i en kjøleboks, eller jeg gjør det BIAB i kjelen. For 5L batcher kan du fint klare deg med 10L-kjelen fra IKEA og en meskepose. Kjøleboksen jeg innimellom bruker kostet 119 på clasohlson. Kjelen er noe gammelt jeg hadde. Meskeposen koster vel ikke mye kan jeg tenke meg.

Merk at med såpass små kjeler så forsvinner det prosentvis mye i kokinga, det kan være verdt å ta høyde for når en setter sammen oppskriften. Selv har jeg stålkontroll på regnestykkene for å få et brygg på 5 eller 8L til å "gå opp" på mitt utstyr, men bruk noen batcher på å bli kjent med utstyret, slik at du får forventet volum.

I tillegg trenger du selvsagt alt det vanlige utstyret, men her har du kanskje oversikten? Kjøp 1dl-hydrometer, så forsvinner ikke så mye når du måler.
 
Det hadde vært morro å laget et lite system, men jeg greier ikke helt ta steget. Prosessen i seg selv er jo like tidskrevende når man lager 5 liter som 40 liter (utenom oppvarming og kjøling) men jeg er bekymret for når vinteren kommer og jeg ikke kan brygge i garasjen.

Jeg har begynt å planlegge et BIAB-system ala Speidel, med en mindre kjele med silbunn som maltrør, samt en større kjele med varmeelement og pumpe. Arduino som styrer kok og stegmesk, samt integrert plate- eller motstrømskjøler. Ikke lavbudsjett, men blir mye funksjon for pengene. Hadde jo vært veldig greit å kunne laget 10L om gangen, og heller brygget på kjøkkenbenken :)

Her er inspirasjonen: http://arniew.wordpress.com/2012/05/09/if-i-was-to-start-anew/
 
Startet med en 5 liters gryte, deretter en 15 liters gryte, nå kjører jeg Speidel 20 til vanlig, men har i det siste tatt frem min gamle 15L gryte. Alt går fortere, inkludert vasken etterpå, samt at det gir meg en kasse øl i ferdig resultat. Anbefaler veldig BIAB småoppsett, veldig fin vei inn i ølbryggingens verden.
 
Jeg jobber også med tanken på et små-batch-utstyr. Har jobbet en masse med å få istand et bryggerverk som gir 75-80 liter til gjæring, men jeg tør ikke eksprementere så mye der, da det er potensielt mye kjipt øl... + konefaktoren. Får ikke lov hjemme med storutstyret. Har heller ikke nok strøm. Så et lite testbryggeri blir det nok snart. Kjeler har jeg, mangler bare noen kraner og slikt.
 
Jeg brygger 4,5l testbatcher av og til. For det trenger du strengt tatt ikke mer enn en kjele på 10l, en dunk på 5l (5l olden fra Kiwi til ca 30,- fungerer), en gjærlås, en hevert og en drill for å lage hull til gjærlås (og helst pakning).

Av ingredienser kan du da enten kjøpe kvernet malt eller maltekstrakt og spesialmalt (knuses lett i morter).

Det er det billigste jeg klarer å tenke ut som samtidig er helt kurant.

Mvh
Deluze
 
Jeg brygger 4,5l testbatcher av og til. For det trenger du strengt tatt ikke mer enn en kjele på 10l, en dunk på 5l (5l olden fra Kiwi til ca 30,- fungerer), en gjærlås, en hevert og en drill for å lage hull til gjærlås (og helst pakning).

Av ingredienser kan du da enten kjøpe kvernet malt eller maltekstrakt og spesialmalt (knuses lett i morter).

Det er det billigste jeg klarer å tenke ut som samtidig er helt kurant.

Mvh
Deluze

Det er den måten jeg tenkte å prøve :) men har ikke helt forstått fremgangsmåten på denne type brygging. Kan du enkelt og greit forklare fremgangsmåten, og oppskrift?

Hilsen Fred
 
Har lagd noen 5-l batcher ved å meske i en kjele plassert i ovnen (satt til ca. 66 grader). Silte etterpå vørteren gjennom en vanlig sil.

Slutta med det pga av at det ble så random fra gang til gang, utbytte, , avkoking, gjæring osv.
 
Det er den måten jeg tenkte å prøve :) men har ikke helt forstått fremgangsmåten på denne type brygging. Kan du enkelt og greit forklare fremgangsmåten, og oppskrift?

Hilsen Fred
Selvfølgelig!
For det første kan du velge mellom å bruke korn og maltekstrakt. Fordelen med sistnevnte er at det er ferdig mesket og du trenger kun å forholde deg til koking og tilsetting av humle. For å gjøre brygget litt mer interessant kan du ha i litt spesialmalt som du kan knuse med en morter eller kjevle.
Hansen & Dysvik har myggnetting pr. meter som du kan ha maltet i og trekke dette i varmt vann som en tepose (dog ikke i kokende vann).

Et forslag til oppskrift vil være maltekstrakt og caramalt (20-30), samt cascade humle ved 60, 15 og 0 til cirka 40 IBU. Du kan søke opp Beercalc for et enkelt verktøy for å lage oppskrifter. Juster mengden maltekstrakt i forhold til antall liter til du får en teoretisk alkoholstyrke du vil ha, og tilsett deretter cirka 2-4% caramalt. Legg så til humle.

Edit: Safale US-05 er fin for denne "oppskriften"

Hvor i Norge er det du skal brygge? Om det er i Bergenstraktene kan du helt sikkert komme innom på en bryggedag.

Mvh
Deluze
 
Sist redigert:
Fred,beklager at jeg skrev innlegg i din tråd. Er helt fersk på dette og innlegget havnet litt feil.
Mvh Trond
 
Tilbake
Topp