Bismak på øl

Viktste

Norbrygg-medlem
Fra en annen tråd...
joques skrev:
En gitt brygger kan kanskje ha åpenbare infeksjoner som gir fenolisk smak, uten at han selv er i stand til å oppdage det. Eller oksidert øl. En gang på NM fikk jeg et PF-øl som bare smakte våt papp. Helt ekstrem oksidering, og bryggeren selv var åpenbart ikke klar over det.


Jeg har hatt et par tilfeller hvor jeg ikke helt kan passere bismak på ølet jeg har brygget. Det er vanskelig å ha en sikker mening om hvordan de forskjellige "feilene" smaker bare ut i fra å lese beskrivelser. En Norbrygg ordning for å få andre mere erfarne bryggere til å smake på/utale seg om "dårlig" øl hadde vært utrolig kjekt og nyttig...  ;)

Etter to antagelig infiserte øl + ett øl ødelagt av sitronsmak fra gammelt fat (=60 liter øl i dass...) har jeg bestemt meg for å:
-Kaste gjæringsbøtte/gjærlås/hevert og kjøpe nye.
-Krype til korset og adoptere joques anti vaskebørste i gjæringsbøtte strategi.
-Rengjøre ved å legge i bløt i lut.
-Desinfisere med fosforsyre og kokende vann.
-Måle mesk PH under mesking og under begge skyllingene.
-Begynne å justere mesk/kok med salter (fant denne http://www.ezwatercalculator.com/ som jeg synes er litt enklere å bruke enn Palmer's sin...).
 
Viktste skrev:
Jeg har hatt et par tilfeller hvor jeg ikke helt kan passere bismak på ølet jeg har brygget. Det er vanskelig å ha en sikker mening om hvordan de forskjellige "feilene" smaker bare ut i fra å lese beskrivelser. En Norbrygg ordning for å få andre mere erfarne bryggere til å smake på/utale seg om "dårlig" øl hadde vært utrolig kjekt og nyttig...  ;)

Tanken er så god at den allerede er tenkt;
[url]http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=398&Itemid=61
[/url]:)
Nå vet jeg ikke om hvor aktiv bruken av denne evalueringen er, men vil anbefale å bruke den eller bare ta direkte kontakt med aktuelle kandidater for det samme.

Ellers har jeg tidligere skrytt av ølsmakekvelder, som også kan brukes til samme formål.
 
Viktste skrev:
Fra en annen tråd...
joques skrev:
En gitt brygger kan kanskje ha åpenbare infeksjoner som gir fenolisk smak, uten at han selv er i stand til å oppdage det. Eller oksidert øl. En gang på NM fikk jeg et PF-øl som bare smakte våt papp. Helt ekstrem oksidering, og bryggeren selv var åpenbart ikke klar over det.


Jeg har hatt et par tilfeller hvor jeg ikke helt kan passere bismak på ølet jeg har brygget. Det er vanskelig å ha en sikker mening om hvordan de forskjellige "feilene" smaker bare ut i fra å lese beskrivelser. En Norbrygg ordning for å få andre mere erfarne bryggere til å smake på/utale seg om "dårlig" øl hadde vært utrolig kjekt og nyttig...  ;)

Etter to antagelig infiserte øl + ett øl ødelagt av sitronsmak fra gammelt fat (=60 liter øl i dass...) har jeg bestemt meg for å:
-Kaste gjæringsbøtte/gjærlås/hevert og kjøpe nye.
-Krype til korset og adoptere joques anti vaskebørste i gjæringsbøtte strategi.
-Rengjøre ved å legge i bløt i lut.
-Desinfisere med fosforsyre og kokende vann.
-Måle mesk pH under mesking og under begge skyllingene.
-Begynne å justere mesk/kok med salter (fant denne http://www.ezwatercalculator.com/ som jeg synes er litt enklere å bruke enn Palmer's sin...).

Jeg vil i tillegg til disse (gode) punktene, fremheve viktigheten av kontroll over gjær og gjærbehandling. De fleste smaker og usmaker i øl er følger av gjæringsprosessen.

Jeg har forøvrig flere ganger mottatt øl fra norbryggmedlemmer for evaluering. Sist for rundt en uke siden (har dessverre ikke fått tid til å smake ennå...). Det er ingenting som kan måle seg med seriøse tilbakemeldinger på ølet, om man ønsker å forbedre egne produkter. Venner og familie (hvis de ikke har over gjennomsnittlig peiling på øl) nikker og smiler som regel. Hyggelig det, men lite fruktbart.
 
generelt om bismaker og andre ulumskheter på øl, så må jeg si at jeg savner litt mer utyllende tilbakemld på dommerskjemaene i forbindelse med konkuranser.

kanskje spesielt i de tilfeller der det er et markant trekk i  poengene burde det stått forklart hvorfor det trekkes. (hva er feil/galt) Det kan nok være til stor hjelp for de av oss som ikke har sendt inn øl til uavhengig evaluering
 
Lars skrev:

Dette hadde jeg ikke sett, supert!... Er vel litt for kjapp til å gå inn på forumsidene... :)


Gahr skrev:
Jeg vil i tillegg til disse (gode) punktene, fremheve viktigheten av kontroll over gjær og gjærbehandling. De fleste smaker og usmaker i øl er følger av gjæringsprosessen.

Ja det er jo selvfølgelig riktig. Det ene ølet var OG 1.065 brygget med 2 pakker Saflager W-34/70. det skulle være plenty. Det andre ølet var en Oktoberfest med OG 1.056 og wlp820 i en 3.5 liter starter. Det tok nærmere 2 døgn før starteren var utgjæret så det kan nok være et problem der...
 
Tilbake
Topp