Bitterhumle

amunddis

Norbrygg-medlem
Etter det jeg har forstått så vil humle tilsatt ved kokestart (60 min eller mer) gi bitterhet til ølet og lite annet. Da vil det jo økonomisk sett lønne seg å kjøpe den humlen som har mest % alfasyre og som koster minst. Stemmer dette, eller er det forskjeller på bitterheten som de ulike humletypene setter i ølet? Vil det bli noe smak i det hele tatt av humle som brukes som bitterhumle ?

Med forbehold av at jeg ikke har lest @Amarillo sin artikkel, og det faktum at jeg enda har få brygg på samvittigheten:
Det lar seg kanskje gjøre greit med øl som IPA og annet øl med høy IBU. Etter å ha lest litt på diverse forum, er det ofte noe smak igjen av bitterhumlen, men den dekkes av senere tilsettinger (aromahumle, tørrhumle, krydder og annet).
Skal du derimot ha øl med lav IBU (eks wit) er det nok ikke bare å bytte Saaz, Fuggle eller EKG, eller annen tidlig humle med lav AA, ut mot Magnum, Simcoe eller Warrior. for å spare noen kroner, da jeg forstår det slik at bitterhumlen her preger ølen mer. For wit har jeg lest at det meste av humle funker, så lenge det ikke kræsjer med tilsetningene (bittert appelsinskall og koriander)

Tilbake
Topp