Black Treacle

Lars

Norbrygg-medlem
Noen som vet hvor man kan få tak i Black Treacle, aller helst i Trondheim?

Var på jakt forrige uke, blant annet på ICA Maxi Moholt og Ultra Lade, hvor det nærmeste jeg kom var Tate & Lyle - Dark Brown Soft Sugar. Det var utrolig smakfullt, mørkt og komplekst, og minnet litt om fersk tobakk. Brukte den under brygging av Old Ale i går, og da Jamil refererer til enkelte som mener Black Treacle er det ultimate her, får jeg ikke fred før jeg får kloa i en boks eller to, for å sammenlikne. :)

Finnes det ingen delikatesseforretninger i Trondheim? Kankje Ravnkloa, er det ikke en delikatesse der? Kanskje noen innvandrerbutikker kan ha? Jeg skal se etter her i Bergen, og sende deg en boks om jeg finner.

Gahr skrev:
Finnes det ingen delikatesseforretninger i Trondheim? Kankje Ravnkloa, er det ikke en delikatesse der? Kanskje noen innvandrerbutikker kan ha? Jeg skal se etter her i Bergen, og sende deg en boks om jeg finner.

De jeg nevnte over gir seg vel ut (ihvertfall Ultra) for å være nettopp delikatesseforretninger, ellers vet jeg ikke. Kalle fra Credo har en butikk ved Ravnkloa, men der er det vel ost det går i.. Kikket innom noen innvandrerbutikker på torsdag, fant baseballformede korianderfrø fra India, men ikke i nærheten av sirupen, er vel mest (om ikke bare) asiatiske sjapper.

Tror det som gjør det vanskelig kan være benevnelsen.  Er ikke dette det samme som (eller mye likt) melasse (melassis på engelsk)?  I såfall er det å sus avgårde til nærmeste helsekostforretning, hvor jeg tipper du kan finne det.

Morten M

Lars skrev:
Kikket innom noen innvandrerbutikker på torsdag, fant baseballformede korianderfrø fra India,

Antar du mener rugbyballer? Baseballer er vel fortsatt helt kulerunde (de var i allefall det i min aktive baseball-karriere. Tenk det, jeg har faktisk spilt baseball aktivt!).

Morten K. Agerup Myhr skrev:
Tror det som gjør det vanskelig kan være benevnelsen.  Er ikke dette det samme som (eller mye likt) melasse (melassis på engelsk)?  I såfall er det å sus avgårde til nærmeste helsekostforretning, hvor jeg tipper du kan finne det.

Morten M

Skal sjekke ut ved høve, helsekosten i nærheten viste seg ikke å være allverden, men har ihvertfall tømt hyllene deres for hvete- og speltflak, og mangler enda litt på å dekke witbehovet. :)

Gahr skrev:
Lars skrev:
Kikket innom noen innvandrerbutikker på torsdag, fant baseballformede korianderfrø fra India,

Antar du mener rugbyballer? Baseballer er vel fortsatt helt kulerunde (de var i allefall det i min aktive baseball-karriere. Tenk det, jeg har faktisk spilt baseball aktivt!).

Jo, det stemmer, flaks at du hadde sportslig bakgrunn, noe jeg ikke har mistenkt deg for tidligere, nei.  ;) Det var kanskje det som sikret deg gymlærerjobben?  ;)

Jeg er ikke akkurat sportsinteressert lenger, men har spilt håndball og baseball/softball aktivt tidligere. Tenk det! :)

Gahr skrev:
Jeg er ikke akkurat sportsinteressert lenger, men har spilt håndball og baseball/softball aktivt tidligere. Tenk det! :)

Vi har alle våre mørke sider. :)
Priser meg lykkelig for manglende sportsinteresse, tør ikke tenke på hvor mye dyrebar tid det kunne ha lagt beslag på.  :brygging:

Var på Obs i dag og kikket igjennom sukkerhylla.

Der fant jeg et glass (740 gram, 39 eller 49 kr) med "Meridian Organic Molasses, Pure Blackstrap".

I Radical Brewing beskriver Mosher smaken som "Heavy, tarry; may be astringent".
Jeg kjøpte et glass, og har nettopp prøvesmakt. Kraftig, ja, men ikke noe tjære eller annen usmak. Nydelig lakrisaktig aroma! Dette stoffet havner i min neste stout!!
Han skriver også at Black Treackle og Blackstrap er det samme, så jeg satser på å bruke den i omtrent det samme forholdet (11.5%) som i hans oppskrift på Pirate Stout.

Vedlegg

• IMG_2801.jpg
    IMG_2801.jpg
    79,4 KB · Sett: 287
Du bør ta med i beregningen at en ganske stor del av sødmen, men ikke all, vil gjære bort. Det gjør at smaken kanskje kan oppleves som svært kraftig i ferdig øl.

Kjøpte disse to (vedlegg, hvis det ikke kommer frem som bilde) på leting etter flaket hvete, Meridian på Helios (?) i Prinsensgate, Community på helsekosten på City Lade. Begge var temmelig forskjellige fra det mørke sukkeret fra Tate & Lyle (se første innlegg), smakte ganske intenst lakris-salmiakk aktig, kanskje noe tjære, og Community var muligens litt rundere enn Meridian, men ingen i nærheten så innbydende og tilsynelatende komplekse som sukkeret. Kan godt hende det vil kunne gjøre/gjære seg godt i noe mørkt øl, men må gruble litt på denne. Frister mer til å prøve sukkeret igjen.

Vedlegg

• Molasses.JPG
    Molasses.JPG
    1.013,1 KB · Sett: 283
Hei Lars!

Har du brukt Cane molasses fra Community (til venstre på bildet ditt) i et brygg nå?

Jeg kjøpte denne på Helios i Prinsensgate i dag, og er interessert i erfaringer du eventuelt måtte ha :)

Bjarte H skrev:
Hei Lars!

Har du brukt Cane molasses fra Community (til venstre på bildet ditt) i et brygg nå?

Jeg kjøpte denne på Helios i Prinsensgate i dag, og er interessert i erfaringer du eventuelt måtte ha :)

Hei Bjarte,
de står i kjelleren begge to, uten å blitt brukt til annet enn litt smaking. Er egentlig litt usikker på hva jeg skal gjøre med dem, kanskje lage en kraftig (imperial?) stout i sommer, og tilsette det ene glasset i det ene gjæringskaret. Uansett fikk jeg mer lyst til å bruke sukkeret som jeg nevnte i første innlegg, det var ihvertfall en klar vinner før det forsvant i vørteren. Brukte den i en av old ale-oppskriftene til Gahr, men den gjæret et stykke lengre enn jeg hadde tenkt (bommet ganske bra på mesketemperaturen), så den er temmelig alkoholsterk, og trenger lang tid før den  begynner å utmerke seg. Alkoholen er alt for fremtredende enda.

Spennende

Kjøpte du forresten sukkeret på Ultra eller Ica Maxi?  - og vet du om Ultra på Solsiden har / ikke har noe spennende i sukkerhyllene?

Bjarte H skrev:
Spennende

Kjøpte du forresten sukkeret på Ultra eller Ica Maxi?  - og vet du om Ultra på Solsiden har / ikke har noe spennende i sukkerhyllene?

Synes å huske at jeg ikke fant noe slik på Ica Maxi (som ligger nærmest), mens Ultra Lade hadde dette Tate & Lyle Dark Brown Soft Sugar som jeg falt for, i tilegg til Meridian sin Molasses (som på bildet over). Jeg har ikke sjekket på Ultra Solsiden, men skulle jo tro de hadde mye det samme der, eller kan ihvertfall skaffe det. Spørsmålet er vel om de ikke har en policy om å forsøke å skaffe Black Treacle om man ønsker det også.. :)

Per på Fuglebjerggaard brukte Black Treacle, og mente det var enkelt å få tak i på nettet. Jeg har sluttet å lete for en stund, har både Imperial Stout og Old Ale på fat, og trenger å få flasket mer og fikset litt utstyr før videre brygging.

Lars skrev:
Per på Fuglebjerggaard brukte Black Treacle, og mente det var enkelt å få tak i på nettet. Jeg har sluttet å lete for en stund, har både Imperial Stout og Old Ale på fat, og trenger å få flasket mer og fikset litt utstyr før videre brygging.

Ja det ser ut til at man får Black Treacle på Ebay for under 2 pund stykket (~ 450g), pluss frakt og eventuelt moms. Jeg skal snart ut på en runde i øst-europa, med oppstart i Tsjekkia. Så jeg venter litt med Black Treacle til høsten tror jeg, hvis jeg ikke får tak i i Stavanger da.

Jeg kjøpte Billingtons Molasse på Helgø matsenter i Hillevåg.  De hadde allslags sukker og ting og tang, så jeg tror du kan finne litt av hvert der.  Jeg kan jo stikke nesen innom og kikke etter Treacle hvis det absolut er det den må hete.:)

Dette er vel den mest klassiske, og jeg får nok ikke fred før jeg har fått tak i en for sammenlikning og brygging, uten at det haster så voldsomt. :)

Vedlegg

• Black Treacle.gif
    Black Treacle.gif
    46,3 KB · Sett: 151
ErlendT skrev:
Jeg kjøpte Billingtons Molasse på Helgø matsenter i Hillevåg.  De hadde allslags sukker og ting og tang, så jeg tror du kan finne litt av hvert der.  Jeg kan jo stikke nesen innom og kikke etter Treacle hvis det absolut er det den må hete.:)
Perfekt, et seinkast fra foreldrene :)

Bjarte H skrev:
Spennende

Var innom Ultra Solsiden en snartur i dag. Så de var tomme i hyllene for Tate & Lyle Dark Brown Soft Sugar, hadde 1stk Meridian Molasses, og en boks Tate & Lyle Golden Syrup (samme bokstype som Black Treacle). Synes utvalget var bedre på Ultra Lade, noe som også passer ruta mi bedre. :)

Tilbake
Topp