Blanc soft sugar

I oppskriften til en Rochefort 8 klone står det blanc soft sugar, noen som vet hva dette er(norsk navn)?

"Flame out" er vel kokeslutt?

Og terrified wheat er det samme som flaket hvete?

Videre står det:
"At near-terminal gravity (1.010), rack off primary yeast and drop temp to 60F for the next 5 days then crash at 50F until bright." Betyr dette at jeg skal ta bort toppgjæren før jeg senker temp?


Takker for svar!
 
Blanc soft sugar er vel bare vanlig bordsukker vil jeg tippe. Terrified wheat synes jeg synd på. Hva er den så redd for? ;) (beklager, måtte bare.) Du tenker nok på torrified wheat, som er hele hvetekjerner og ikke flaket(hvis jeg husker riktig, rett meg gjerne på det).

Flameout er kokeslutt ja. "rack off" betyr nok å tappe over til sekundærkar, noe som er helt unødvendig(i mine øyne). I USA er det relativt populært og vanlig praksis og sett på som en effektiv metode for å klarne ølet, men det er stor enighet blant hobbybryggere i Norge at det er unødvendig. Ølet blir klart etterhvert uansett.
 
Blanc soft sugar er vel bare vanlig bordsukker vil jeg tippe. Terrified wheat synes jeg synd på. Hva er den så redd for? ;) (beklager, måtte bare.) Du tenker nok på torrified wheat, som er hele hvetekjerner og ikke flaket(hvis jeg husker riktig, rett meg gjerne på det).

Flameout er kokeslutt ja. "rack off" betyr nok å tappe over til sekundærkar, noe som er helt unødvendig(i mine øyne). I USA er det relativt populært og vanlig praksis og sett på som en effektiv metode for å klarne ølet, men det er stor enighet blant hobbybryggere i Norge at det er unødvendig. Ølet blir klart etterhvert uansett.


Torrifide er ikkje det nesten puffa hvete ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det var da fælt da, blir helt torrified av all den mobbingen jeg. Fra spøk til revolver, takk for svar. Jeg pleier aldri å tappe til sekundær, synes ikke klart øl er et must, men godt øl er. Ok, da satser jeg på vanlig bordsukker og så finner jeg vel torrified hvete i en eller annen bryggebutikk. God lørdagskveld!
 
Puffet hvete er det samme.

Visstnok ikke - har sett pale ale-purister påstå at torrified bidrar med noe nøtteaktig som substitutter som valset hvete eller puffet hvete ikke gir. Men poenget er vel først og fremst å få et mer bestandig skum, og jeg tror du like gjerne kan gå på butikken og kjøpe puffet hvete, forutsatt at det ikke er tilsetninger i den, da. Eller du kan bruke valset hvete. Hvetemalt også, men det blir noe litt annet.
 
Tilbake
Topp