Blichmann-kjeler

Jens

Hei, jeg vurderer å kjøpe en 55-gallons "BoilerMaker" fra Blichmann, med falsk bunn og strainer (http://northernbrewer.com/kettles.html).

Er det noen som har erfaring med disse kjelene?

Synspunkter?

Hei Jens! :)

Det ser interessant ut. Stor også, er det ikke rundt 250 l? :)

Spesielt det der 'shield' for å slippe å få med så mye proteiner og humlerester tror jeg er nyttig, siden bunnen til kjelen er flat. Vi bruker selv en kjel med falsk bunn, slik at vi kan koke med hel humle. Dette fungerer veldig godt, og jeg kan anbefale en sånn falsk bunn. Tenkte du fyre med gass eller elektrisk?

Kjelen er på 55 Gallon, hvilket tilsvarer 208 liter.

Ja, jeg tenkte å fyre med gass. Jeg ser nå på en 40 Kw gassbrenner.

To (av mange) problemer jeg ennå ikke har løst er: Hvordan skal jeg bli kvitt all dampen? Og, er det forsvarlig å fyre med så mye effekt innendørs?

Jeg tror det fort kan bli varmt innendørs, ikke å glemme at man trenger rikelig med tilflyt av oksygen. Noen har en slags mantel rundt kjelen slik at varmen fra flammene også varmer brygget på vei opp langs kjelens side. Jeg tror det godt lar seg gjøre å bruke varmekolber i en slik kjel, forutsatt at den falske bunnen da blir plassert litt over kolbene. Slik har vi det og som sagt, så går dette fint.

Det er noen andre her inne på forumet som har erfaring med varmekolber i forholdsvis store bryggekjeler, kanskje de kan si noe mer detaljert om dette. :)

Jeg nøler med å bruke strøm fordi jeg er avhengig av å ha et mobilt bryggeri, foreløpig.

Hvor mange Kw kan man egentlig ta ut med strøm?

Det spørs litt hva slags tilkobling du har. Hvis du går ut fra noe helt vanlig hjemme så har man f eks 230 volt og en sikring på 10 A. Det gir deg 230 x 10 = 2,3 kW. Ikke mye, og sikkert ikke nok til å få nesten 200 l vørter til å koke. Det blir en annen historie når du har mer uvanlige tilkoblinger tilgjengelig, noe andre her på forumet vet mer om, men da er egentlig ikke bryggeriet så mobilt lenger.

Formelen er s (sekunder) = t2 (slutttemp) - t1 (starttemp) * 4,2 * v (liter vann) / P (kilowatt)
Dette gjelder da vann.
Med 8 Kilowatt og starttemp på 60 deg som skal varmes til 100 deg blir det:

(100-60)*4,2*200/8= 4200 sekunder (70 minutter)
                        /6= 5600 sekunder (93) minutter  her beregner vi 3*16 A kurs

I tillegg kommer varmetapet til omgivelser og faktoren 4,2 som gjelder kunn vann (4200 joule)

Takk for interessante svar!

Er det noen som har konkrete erfaringer med det å bruke gass inne, forutsatt at man har god luftning? Jeg mener, man bruker jo potensielt en 10-15 Kw på en vanlig gasskomfyr, så hvorfor ikke også til brygging?

Nei. Men angående fukt-problemet kan jeg anbefale en luftavfukter. Hvis du tilfeldigvis har en litt fuktig kjeller så kan det være greit å ha uanset..

Kan du utdype; hva er en luftavfukter?

Siden jeg er avhengig av å ha utstyret mitt mobilt, har jeg tenkt på muligheten av å konstruere en vifteanordning hvor en vifte forbindes til lokket på kjelen gjennom et mykt rør, omtrent slik man har på tørkemaskiner. Imidlertid frykter jeg at en avsugningvifte vil føre til veldig mye avdampning.

Jens skrev:
Kan du utdype; hva er en luftavfukter?

Siden jeg er avhengig av å ha utstyret mitt mobilt, har jeg tenkt på muligheten av å konstruere en vifteanordning hvor en vifte forbindes til lokket på kjelen gjennom et mykt rør, omtrent slik man har på tørkemaskiner. Imidlertid frykter jeg at en avsugningvifte vil føre til veldig mye avdampning.

En luftavfukter brukes i bl.a. rom som må tørkes ut, hjelper neppe når du koker for fult men tørker rommet etterpå, ser da bort fra dimensjoner for store lager haller i fjell  :)

Avtrekk har jeg også tenkt på, men vilken avtrekksvifte, en kjøkkenventilator eller badvifte blir for smått, det vil nok fremdeles renne av vegger og tak.
Et undertrykk i kjelen vil øke fordampingen, men hvor mye i forhold til bare åpen kjele ? uansett, jeg forbinder neppe avtrekket direkte til kjelen men litt ovenfor.

Det vil fungere fint med et lokk med avsug.
Hvis avdampinga blir for stor går det jo an å sile av mer vørter neste gang.
Et annet alternativ er å lage seg ei stor ventilatorhette og sette kokekjelen under denne.
Det skal sikkert ikke så voldsomt avsug til dersom hetta er riktig utformet.
Da får du avsug både på dampen og avgassene fra brenneren.
Kanskje en ide å lage ei luke på hetta for å komme til i kjelen under kok.
Da kan underkanten på hetta være like over toppen på kjelen.
Egil B.

Egil B. skrev:
Et annet alternativ er å lage seg ei stor ventilatorhette og sette kokekjelen under denne.
Det skal sikkert ikke så voldsomt avsug til dersom hetta er riktig utformet.
Da får du avsug både på dampen og avgassene fra brenneren.
Jeg prøvde først med en badvifte, det ble ikke noen forandring.
Jeg kjøpte så en standar avtrekkshette til kjøkken, satte den rett over kjelen, da en 70 liter, det ble en ubetydeli forandring og en masse drypping fra hetta så dette ga jeg opp.

Tilbake
Topp