Kokekjele: Blichmann eller SS Brewtech?

Sherriff

Norbrygg-medlem
Noen som vil synse mellom disse to kjelene?
Jeg står mellom to kjeler:
Blichmann Boilermaker G1 Kjele 38L (har siktglass og analogt termometer)
Ss Brew Kettle 38l (forrige versjon uten tri-clamp, uten siktglass og uten termometer så vidt jeg husker)

Varmekilde: Induksjonsplate 3500W, BryggSelv

Siktglasset tenker jeg i utgangspunktet er en ulempe pga. rengjøring. Holder i massevis med skala inni kjelen.
Virker som det SS brew tech-kjelen har tykkere bunn og er tyngre og mer solid enn Blichmann-kjelen.

Whirlpool:Vet ikke, aldri testet før. Burde jeg installere og bruke det?

Hop blocker: Jeg har en Blichmann HopBlocker, men ikke testet den enda. God ide? La være?
Uvisst om den passr i SS Brew tech kjelen eller kun i Blichmann-kjelen.

 
Jeg har et par SSBrewtech-kjeler, og er veldig godt fornøyd med dem. De har solid bunn, men ellers en ganske tynn vegg, sånn at de er relativt lette. Jeg synes det er en fordel. Krana er lett å skru ut for hånd, og jeg mener det er lurt å gjøre det for å kunne koke den før bruk. (Disse kranene er en stygg kilde til forurensning.) Trub dam'en er genial. Og om du får med falskbunnen, er den helt suveren. (Veldig dyr å kjøpe ny.)

Blichman-kjelen kan jeg ikke si noe om. Er sikkert bra greier. Men siktglass ser jeg ikke poenget med - og reingjøringa er antakelig et problem, som du sier. Termometer montert i kjelen vil i hvert fall ikke jeg ha.
 
Tilbake
Topp