Blichmann boilermaker, ss brew tech, vanlig rustfri kjele

Da er du heldig. Jeg har kjempet mot dette problemet til jeg omtrent ble gammel på veldig kort tid. Fant ut at det var det som måtte til.

Du underleter, eller hva man kaller det, da har vannet sluppet på lufta allerede. Det er noe jeg ikke orker å gjøre. Jeg vil bare fylle opp kjelen, trykke start og la det funke. Jeg vil brygge med minst mulig arbeid, så langt det lar seg gjøre.
Det kan tenkes det kalles underleter ja. Det passer meg å gjøre det på den måten siden vannet tusler gjennom voilen i HLT'en før den havner i meskekjelen. Bakgrunnen for min underleting var at da kan jeg kverne i meskegryta, samt at jeg ser for meg jeg har mindre maltball/deigball problematikk.
 
Ja det er veldig lurt. Med underleting får man færre baller, men man får det også ved kaldere innmesktemperatur, men det er jo ikke alltid så gunstig hvis man skal brygge noe som ikke kaller etter lavere innmesktemperatur :)

Men det er det med arbeidet. Skulle jeg underlet'et (eller hva det blir), så måtte jeg tømt kokekjelen og slanger/pumpe for vann igjen, og den er ikke PID'et, så da måtte jeg faktisk fulgt med på temperaturen = no go.

Tenker at en silbunnen til en infussion slipper gjennom litt mer, men det er jo greit siden pumpa ikke vil ha noe problemer med det og maltsengen vil fange det opp igjen. Men da vil den også slippe ut luften underifra, så jeg kan fylle kjelen med vann og silbunn kvelden før, isteden for å sette i silbunn før innmesk. Har vært noen ganger hvor den skiva har falt av, monokjipt siden jeg ikke har tykke bryggerhansker (enda). Jeg legger silbunnen nedi, og på et pr nå egentlig lett småelegant vis navigerer diptuben nedi hullet på silbunnen med meskeskjea mi, ved å dytte på silbunn og rotere diptube med skjea.
 
Hva var egentlig spørsmålet her? Dette er mitt oppsett på Infussion kjelen.
79139055898fc7a4139c1a291bc3a623.jpg
Jeg bruker gummipakningen, fordi jeg ikke skjønner poenget å droppe den. Sirkulerer med pumpe underveis med PID styring av varme via en vannkoker.

Har også montert en spargearm, for å styre skyllingen ved å strupe pumpen som pumper vørteren over i kokekjelen.
bea92be2006831ec4b956bd88ff2a437.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Tilbake
Topp