Blichmann boilermaker, ss brew tech, vanlig rustfri kjele

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Skal ha meg en ny meskekjele og lurer da på hva egentlig forskjellen er på disse kjelene? (Annet enn pris)

Blichmann boilermaker. (Forskjell på g1 og g2.)

Ss brew tech.

Vanlig rustfri.

Skal bruke falsk bunn og HERMS.

Er det verdt og legge i det ekstra en boilermaker eller ss brewtech koster??
 
Skjønner ikke hvorfor man må ha en av disse grisedyre kjelene. Har levd lykkelig med denne i mange år.

https://www.niche.no/kjele-o-40cm

Må selvfølgelig moddes litt med det man vil ha av kraner, tempmåler, mengdemålet eller hva man måtte ønske. Jeg bruker falskbunn fra blinchman med diptube til krana.

Fordelen med Blichmann er jo fremst falskbunnen som jeg aldri klart å få stuck mash på, og at diptuben dras rett ut. Skal man alikevel ha tredelt kran, termometer og sightglass i samme kvalitet så begynner det å nærme seg samme pris for selvmekket. Fordelen med G2 er vel fremst nye kranen. Selv kjører jeg G1 for meskekjele og selvmekket kokekjele, kunne ikke helt motivere å legge de pengene på en kokekjele. Nå har jo som sagt SS Brewtech kommet med sin nye meskekjele og den virker jo fantastisk, også kult at de har en silicon heat pad som ekstrautstyr.
 
Blichmann har vel ikke bunn tilpasset induksjon? Tynnbunnet rustfri kan fungere på induksjon, men det er høyst variabelt og min erfaring er at en kjele som fungerte greit hos meg, plent nektet å bli varmere enn 25 grader hos en kamerat.

Skulle jeg valgt kjele i dag, tror jeg det hadde blitt SS Brewtech. Grei pris, tilpasset induksjon, tykkbunnet og uten et glass som kan knuse.
 
Blichmann har vel ikke bunn tilpasset induksjon? Tynnbunnet rustfri kan fungere på induksjon, men det er høyst variabelt og min erfaring er at en kjele som fungerte greit hos meg, plent nektet å bli varmere enn 25 grader hos en kamerat.

Skulle jeg valgt kjele i dag, tror jeg det hadde blitt SS Brewtech. Grei pris, tilpasset induksjon, tykkbunnet og uten et glass som kan knuse.

Stemmer det, blichmann har for tynn bunn for vanlige induksjonstopper, men Caso skal fungere uten problem.
 
Den passer perfekt. Den har orginalt et bein på midten. Mer trenger du ikke. Den er dønn stiv.
 
Det er noen her inne som har en infussion, jeg vet at @Finn Berger og @Einar Michelsen har en.

Har dere, eller andre noen ankepunkt på denne? Jeg antar at det ikke burde være noe problem å sette inn en RTD der hvor termometeret sitter på den. Og dette har jeg spurt finn om før, men jeg husker ikke svaret, men tror det gikk ut på at det funket.. Funker det å droppe silikonpakningen til falskbunnen?
 
Kanskje jeg tar feil? Det er en eller annen halvdau hjernecelle bak i hodet som sier til meg at Finn har en slik? Kanskje den cellen er helt dau?
 
Har tenkt på den i over ett år, men tenker ofte at blichmannen funker greit, samtidig som infussionen koster fem papp.

Men begynner å bli litt lei BM'en. Må isoleres, Falskbunnen må i etter oppvarming av vann, ellers trekker pumpa luft, og hvis den skiva faller av før alt er på plass så må jeg oppi med hånden, jævlig kjipt hvis det er en mesk som begynner på 60-tallet. Hvis jeg en sjelden gang bommer på preboil volume (slik som i dag) så må jeg bikke kjelen for å få mest mulig samlet opp ved diptuben, og så suge på slangen for å starte en hevert-prinsipp-flow. Synes det faktisk var fantastisk lite innovasjon fra G1 til G2 på disse. Veldig fine kjeler absolutt, med seglass og god kran, men for min del kunne jeg tenke meg en infussion pga slik jeg bruker kjelen.

Etter at jeg gikk over til triclamp så er indre dimmen på stålet blitt tykkere så den hevert-greia slutter ganske fort å virke, så da må jeg starte en gang til osv. Med infussion kan jeg bare la det stå og dryppe av seg tenker jeg.
 
Falskbunnen i etter oppvarming av vann? Det må ikke jeg i min. Ingen luftproblematikk relatert til det hos meg.
 
Falskbunnen i etter oppvarming av vann? Det må ikke jeg i min. Ingen luftproblematikk relatert til det hos meg.

Jeg har funnet ut at pga utformingen på falskbunnen så vil det bli fanget masse luftbobler under falskbunnen når vannet varmes opp, disse vil da bli sugd ned i pumpa. March-pumper er ikke så veldig glade i luft, og så vil jeg heller ikke piske inn luft i vørteren i pumpehuset.
 
Hmm dette er nytt for meg. Har også March pumpe uten at jeg kan si jeg har merket noe til det. Men nå tar jeg vanligvis bunn i, så malt og tilslutt vann nedenfra og opp via den vanlige tappekranen. Ikke noe problem med luft der. 56l gryte.
 
Da er du heldig. Jeg har kjempet mot dette problemet til jeg omtrent ble gammel på veldig kort tid. Fant ut at det var det som måtte til.

Du underleter, eller hva man kaller det, da har vannet sluppet på lufta allerede. Det er noe jeg ikke orker å gjøre. Jeg vil bare fylle opp kjelen, trykke start og la det funke. Jeg vil brygge med minst mulig arbeid, så langt det lar seg gjøre.
 
Hæ, har du også en infussion @Finn Berger, trodde din isolering var mer ajungilak eller så.
Kanskje jeg tar feil? Det er en eller annen halvdau hjernecelle bak i hodet som sier til meg at Finn har en slik? Kanskje den cellen er helt dau?


Jeg kjører liggeunderlag og Ajungilak fra 1970-tallet, ja. Brew-in-a-bag, som de kaller det:p. Hjernecella til Miguel er antakelig ikke dau, den må bare reprogrammeres. Jeg har en Ss-kjele; det er nok den som har blitt til ei sånn posh meskekrukke.
 
Tilbake
Topp