Blindtestet hjemmebrygg/kommersielt?

Hei,
Sist helg fikk jeg et kompliment fra en relativt kvalitetsbevisst kamerat, som ikke hadde smakt mitt hjemmebrygg tidligere, og som heller ikke hadde stor tro på prosjektet mitt. Han luktet og sa "oj!" og smakte og sa "denne kunne jeg kjøpt en til av!". Han hadde ikke kjøpt øl av meg, altså, men poenget var vel at han godt kunne tenke seg å betale for en slik øl. Det var min tredje batch, så jeg har altså ikke akkurat perfeksjonert teknikk og finjustert oppskriften ennå. Men det fikk meg til å lure om  mer erfarne hjemmebryggere kanskje hadde sjekket om hjemmebrygget faktisk er bedre enn kommersielt øl, og da tenker jeg ikke på om en vellykket IPA overgår Heineken pils, men om noens beste øl slår en av samme stil fra f.eks. Nøgne Ø, Haandbryggeriet, Ægir el.l. i blindtest. Noen som har kjørt slike blindtester på vennene sine?
 
Det er ikke noe uvanlig i at velbrygget hjemmebrygg kan være bedre enn et kommersielt øl av tilsvarende type. Godt øl er godt øl. Men det er definitivt ikke slik at det "beste" hjemmebryggete ølet konsekvent er bedre enn kommersielt øl. Hjemmebrygg og kommersielt øl er to sider av samme sak. Kvaliteten varierer i begge leire (men kanskje særlig i hjemmebryggerleiren...).

Velkommen til forumet, forresten! :biersmile:
 
Takk! Jeg spurte egentlig fordi jeg da jeg startet hadde en moderat ambisjon om å få til noe mer interessant enn butikkpils. Jeg tenkte ikke at jeg skulle kunne lage en belgisk blonde som skulle kunne konkurrere med belgisk blonde. Jeg var jo selv fornøyd med min siste batch, men det er veldig vanskelig å avgjøre om ting man har lagd selv smaker godt nettopp fordi man har lagd det selv. Det er litt som at du er fornøyd med muren du satte opp i hagen fordi du klarte det selv, og da ser du bort fra at den er litt skjev og ujevn.
 
Nettopp.
Tenker litt det samme selv har vel satt 4 batcher nå og synes alt smaker godt, er usikker på om det er godt eller om det er alt arbeidet bak som gjør at jeg "må" like det :)
Folk som smaker sier jo at det er godt, men spør dama om hun ser feit ut i den buksa osv er svaret nokså selvfølgelig.... :eek:
Folk er jo høflige.
 
Vi har juleølsmaking på jobben (lang tradisjon) der vi tidligere har kjøpt inn juleøl. Ølene blir servert "anonymt" og vi bedømmer dem og setter opp en resultatliste. I år skal en kollega og jeg ha med hver våre hjemmebrygg i tillegg til de innkjøpte variantene, så der får vi jo en blindtest av hjemmebrygg vs. kommersielt  :)
 
Blir spennende å se åssen vi gjøre det Lars :D Hehe. Alt annet enn seier er vel å anse oss som totalt ubrukelige som hjemmebryggere? :D
 
kenstad skrev:
Takk! Jeg spurte egentlig fordi jeg da jeg startet hadde en moderat ambisjon om å få til noe mer interessant enn butikkpils. Jeg tenkte ikke at jeg skulle kunne lage en belgisk blonde som skulle kunne konkurrere med belgisk blonde. Jeg var jo selv fornøyd med min siste batch, men det er veldig vanskelig å avgjøre om ting man har lagd selv smaker godt nettopp fordi man har lagd det selv. Det er litt som at du er fornøyd med muren du satte opp i hagen fordi du klarte det selv, og da ser du bort fra at den er litt skjev og ujevn.

Eg brygga ein Belgisk Blonde for å imponere ei dame som er veldig glad i Nøgne Ø^'s "Wit", Hun fekk servert eit lite glass i går, og konklusjonen var egentlig litt både og. Hun var veldig imponert over smaken, lukten minnet om Nøgne, men min hadde en kraftigere/lenger ettersmak. Eg trur hu falt for "ja takk begge deler". (Men misstenker at hun likte Nøgne sin best da, da har eg noe å strekke meg etter)
 
Jeg serverte hjemmebrygg til kompisene for et par helger siden. Mottakelsen var bra og jeg syntes det var stas da et par av dem spurte om mer  :yes:
Forrige helg hadde jeg og noen tidligere kollegaer en uhøytidelig øl-kveld med smaking av diverse sorter :rock:. Inniblant all ølen ble det skjenket samme hjemmebrygg som over og også her var mottakelsen bra. Noen gikk så langt at de mente at brygget (American IPA Gahr ed.) var å foretrekke fremfor Two Captains som ble servert etterpå (Tror nok heller at Two Captains ble litt for mye av det gode for enkelte)
Mye selvskryt her nå... javel.. ;)

Hadde vært fint med en blindtest for å være helt sikker på hjemmebrygget. For å sitere aavik: "Folk er jo høflige" og bra er jo det
 
Skal ha juleølsmaking i helgen. Vi smaker blindt, og jeg bidrar selv med et brygg (som forøvrig er batch nmr to etter oppgradering til BB30). Vi styrer unna de industrialiserte julebryggene, og derfor stiller jeg mot sterke aktører som NØ, Amager, Kinn, Ægir, Mikkeller, Berentsens osv, men har stor tro på å hevde meg.
 
andersreve skrev:
Skal ha juleølsmaking i helgen. Vi smaker blindt, og jeg bidrar selv med et brygg (som forøvrig er batch nmr to etter oppgradering til BB30). Vi styrer unna de industrialiserte julebryggene, og derfor stiller jeg mot sterke aktører som NØ, Amager, Kinn, Ægir, Mikkeller, Berentsens osv, men har stor tro på å hevde meg.
Legg ut rapport!
 
Rapport om hjemmebrygg i blindsmak: Ble servert mye kaldere enn jeghadde smakt det selv, og kaffesmaken ble da svært fremtredende. Havnet på ca 2,5 av 6, hvor kriteriet var å smake jul. Er helt enig i karakteren, da det var lite julesmak å hente, dessuten manglet det en del fylde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
andersreve skrev:
Rapport om hjemmebrygg i blindsmak: Ble servert mye kaldere enn jeghadde smakt det selv, og kaffesmaken ble da svært fremtredende. Havnet på ca 2,5 av 6, hvor kriteriet var å smake jul. Er helt enig i karakteren, da det var lite julesmak å hente, dessuten manglet det en del fylde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Uansett greit å få tilbakemelding. Hvem vant? Hva ligger i å smake jul? Er det kanel, ingefær o.l.?
 
Jeg har hatt "ølkveld" en gang der jeg kjøpte inn mange typer øl(kun meg selv, da resten av folket drakk borg, pokal osv). Mulig jeg ble veldig glad utover kvelden, da det var snakk om 4 typer nøgne ø, og mange typer hjemmebrygg. Men på starten av kvelden drakk jeg min IPA vs Nøgne ø sin. Det er såklart veldig forskjellige øl, og smaken er som baken, men jeg mener at hjemmebrygget IPA ikke er noe som helst dårligere enn nøgne ø. Nå har jeg perfeksjonert IPA over en viss tid, så jeg vet hva jeg selv liker. Men det viktigste er ikke hva som er best og ikke. Det viktigste er at det er godt og hjemmelaget! Man blir liksom litt stolt når man får en god tilbakemelding på hjemmebrygg. Jeg blir hvertfall ikke stolt når noen sier at en kommersiell øl er god .  :biersmile:
 
Å smake jul er jo en svært subjektiv oppfattelse, så hva som ligger i det må den enkelte svare for selv. Derfor et deilig og løst kriterium i juleøltester. Men du er nok inne på noe, da Underlig Jul raver høyt år etter år.
 
Jeg var på en juleøltest i går, hvor 30 forskjellige øltyper ble satt opp mot hverandre i en blindtest: 1 klasse A, 4 klasse D, 24 poløl og mitt hjemmebrygg.

To observasjoner:

1. Jeg klarte ikke å kjenne igjen mitt eget brygg (!), og

2. det kom på 18. plass.
 
Ikke overraskende. Å teste 30brygg på en gang er meningsløst synes jeg. Smaksceller blir bedøvet, og alt smaker fort likt. Og om man bare skulle drikke en dl av hver, tilsvarer det 3 liter øl (stort sett poløl), en ekvavilent til minst 2 flasker vin. Da er man etterhvert også forholdsvis bedugget, som heller ikke hjelper på hverken smakssanser eller bedømmingsevne. Med mindre man spytter ut, men det bør man virkelig ikke gjøre med øl.

Vi hadde "bare" 12 brygg (flaske delt på 4), og jeg gjenkjente mitt eget umiddelbart, men nå var det også meningen at det skulle skille seg ut. Medtestere, som visste at mitt øl var med i testen, tippet ikke at det var mitt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp