BM 10/20 eller GF

Hei,
Har et problem, klarer ikke å bestemme meg.

Brygger i dag på en Grainfather, og er i grunn super fornøyd.

-80% pluss effektivitet uansett hva jeg finner på virker det som
-Mulighet for å brygge det meste da det er plass til 9 kg malt
-ikke noe problem å brygge mindre butcher hvis ønskelig
-Kvaliteten virker mer enn god nok til å holde i mange år

Problemer mitt nå, er at jeg skal flytte, og må derfor kvitte meg med litt brygge utstyr, og tanken kom derfor innpå en BM 10 liter.

Den er en del mindre fysisk, og ser derfor ypperlig ut til kjøkkenet, 10 liters batcher er også greit da jeg må kvitte meg med et kjøleskap eller to, og mister derfor lagringsplass til både flasker og fat.

Men jo mer jeg leser om speidel jo mer usikker blir jeg, forum tråder rundt på det store nettet klager over:

- Dårlig utbytte
- Vanskelig og få stabilt utbytte
- Ikke veldig fleksibelt da man er veldig låst til max / min vann mengde
- Knotete å vaske da varme elementer er åpen løsning
- Dårlig (Kran)
- ikke noe inkludert ved kjøp, og alt utstyr er svin dyrt


Hva mener dere? Stemmer disse punktene over? For når jeg oppsummerer det ovenfor meg selv så virker det jo som man rett og slett betaler mer, for et "dårligere system"... hvis man ser bort fra "Tysk kvalitet" og mulighet for litt mer automatisert mashing.

Egentlig er jeg bare på jakt etter noen til å overtale meg til å hoppe over , eller enten å bekrefte eller avbekrefte de negative punktene over :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg har ingen erfaringer med andre systemer, men gikk for en brukt BM20 i september i fjor. Kjenner meg ikke igjen i det du ramser opp, for uten å ha regnet på utbytte nøyaktig, så klarer jeg fint å oppnå de OG/FG verdiene som oppgis i oppskriftene. Har brygget 12 brygg nå, og kun et par ganger bommet på OG, men da har den blitt for høy[emoji4]

Har også brygget etter notatene fra tidligere, og klart å gjenskape resultatet.

Ja... Det er en naturlig begrensning i hvor mye/lite vann/malt du kan bruke pga. at den sirkulerer fra bunn til topp, men i de tilfellene man må benytte mere malt enn det er plass til, så kan man dobbelmeske eller benytte DME.

Vasking går fint som bare det med en svamp og microfiberpute[emoji4]

Krana mi er original, og drypper pittelitt til vannet er 25C +, men er til gjengjeld superenkel å demontere for rengjøring[emoji1303]

At det er dyrt kan jeg ikke si noe på, men man trenger ikke å modde like mye med div. PID, SSR og pumper hit og dit slik som mange andre gjør[emoji4]

Da jeg kjøpte fantes ikke GF, men ville nok allikavel gått for BM om jeg skulle valgt i igjen i dag, da jeg er meget fornøyd[emoji4]

Synes GF ser fin ut, men skulle hatt mulighet til å programmere, for selv om bryggedagen kanskje ikke blir kortere, så får man gjort mye annet enn å stå å passe på. Det setter jeg som småbarnspappa veldig pris på[emoji1303]

Mvh
Vegard


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan nok bekrefte omtrent det meste på forrige svar.

Men i motsetning til flere andre så har jeg aldri hatt problem med orginal krana men byttet den ut da jeg kunne tenkt meg å få ut vørteren raskere. Nå tror jeg ikke at farta på vørteren er noe problem på en mindre versjon som 10 l. Da det ikke er store mengden som skal ut.

Og 10 l ser meget praktisk ut i forhold til str og mulighet å bruke den på kjøkkenet.

I forhold til utbytte så hadde jeg selv problem med dette før jeg forstod at jeg måtte bruke mye mer skyllevann og kverne graden på maltet

Så nå treffer Jeg alltid på utbytte etter å satt meg inn i beersmith og laget en profil som passer meg og hvordan jeg selv brygger.

Og har også over tid lært meg at ikke alt som blir skrevet om speidel som passer inn i min realitet i forhold til utbytte, maks malt , osv.

Av en eller annen grunn så er det alltid noen som skal rakke ned på andres utstyr om det er grainfather eller speidel. Forstår ikke vitsen når de til og med skriver usannheter.

Både grainfather, speidel, bb automatic og camurri har godt utstyr. Så er det litt opp til deg selv hva en velger.

Et minus med speidel er prisen men samtidig har jeg ikke hatt noe problem med bryggeren på de tre årene jeg har hatt den. Kraftig og virker som den er bygget for å vare.

Beste for deg hvis du vurderer annet utstyr er å legge ut på forumet at du kunne tenkt deg å blitt med noen med ønsket utstyr på en bryggedag for å se hvordan det fungerer.

Du vet kanskje hva du vil få som svar når du poster i underforumet til speidel . Satser på at du selv finner ut hva som passer ditt behov og budsjett

Easybrew
 
Har vel funnet ut det siste året at denne hobbyen her og budsjett fungerer dårlig, så bare lukke øya og kline til.. billig øl er ikke i horisonten.

Men klart, man ønsker jo ved bytte av utstyr en bedre brygge dag :)

At man faktisk kan vie tid til barna mens man brygger er et stort pluss i margen til speidel.

Det som bekymrer meg mest i forhold til det er når feks juleølet skal settes, om det faktisk er doable uten å måtte nøye seg med 5 liter i dunken.

Så vurderer 1) beholde GF 2) speidel 20l som vil fri gjøre tid 3) Speidel 10, som også gir størrelse fordelen.... men vil jo heller ikke miste muligheten til juleøl eller en dobbel bock uten å måtte ty til sukker :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp