Bobler fortsatt etter 3 uker

Hei

For 3 uker siden satte jeg ett nytt brygg det målte da rett under 1050. Jeg brukte safale Us-05 gjær. Hadde tenkt å flaske idag, men det bobler fortsatt friskt (noen minutters mellomrom). Bør jeg vente eller åpne for å sjekke etter inteksjon?

Det kan være bare CO2 som frigis. US-05 pleier å gjøre seg ferdig ganske fort, så det er litt merkelig. Har aldri merket noe særlig bobling ut over en uke på 20 grader, og pleier flaske etter to uker. Sjekker FG først, men har sjelden brydd meg om å måle FG med noen dagers mellomrom.

Hva slags temp har du hatt under gjæringen?
Hvis det har vært veldig kalt, og så blitt varmere kan det være årsaken. (Enten til at CO2 frigis nå eller at gjæringen har hatt en pause)

Jeg ville sjekket FG og er den passe lav, rundt 1.010 et sted, ville jeg flasket. Eventuelt sjekket med et par dagers mellomrom.

Ja det har nok blitt litt kaldere enn vanlig. Den sto på 20 i begynnelsen men jeg har hatt problemer med å holde temperaturen så den har ligget rundt 16. Bør jeg da vente en stund til?

(Målte nå, det er 1min mellom boblene)

Fikk åpnet og sjekket, ser ut som den ligger på 1010 så den bør jo være ferdig. Men det er ganske mye skum med store gjær klumper i, normalt?

Er ikke safale 05 samme gjærstamme som wlp007?

007 flokkulerer veldig. Sånn sett er det normalt at det klumper seg...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingemarh skrev:
Er ikke Safale 05 samme gjærstamme som wlp007?

007 flokkulerer veldig. Sånn sett er det normalt at det klumper seg...

Sent from my iPhone using Tapatalk

05 og 001 slektes på hverandre. 05 flokkulerer ikke på langt nær like godt som 007 :)

Forøvrig kan den holde på kreusen i en evighet.

Tilbake
Topp