Bøye kjølerør i fryseskap

Har et gammelt fryseskap som jeg gjerne skulle brukt til lagringsskap/gjæringsskap.

Problemet er at det går en kjølesløyfe under hver skuff/hylle.

Tenkte å prøve å bøye hele sløyfen/hyllen opp eller ned slik at de står vertikalt langs skapets side (inn/ut -rør er bak i hjørnet på samme side), men lurer på om rørene vil knekke i bøyen. Vet ikke hva rørene er laget av...

Vil dette gå? evt. med å forvarme rørene med en varmluftpistol? Noen som har prøvd noe lignende?

I gamle kjøleskap er det som oftest kobberrør, men de er som regel såpass opptæret at de er nesten som knekkebrød når du prøver å bøye dem....

Har lagt ved et bilde...

Ser ut som rustfritt, men det kan jo være noe annet?

Vedlegg

• Frys.jpg
    Frys.jpg
    451,7 KB · Sett: 409
Hei! Tror ikke det er rustfritt men kobber kanskje. Med Noe slags belegg. Burde kanskje gå å bøye de,men bør kanskje sjekke med en kjøletekniker først. Viktig at det ikke blir knekk på de,er samtidig litt usikker på hvorvidt det er lurt å varme på de siden det er gass inni.

Kenneth

Det er ikke kobberrør, isåfall veldi og ekstremt tykkvegget, ligner på rustfri, men siden jeg har gjort dette anbefaler jeg ikke dette, rørene er så harde å bøye og du får ikke mye plass, jeg tenkte å få inn et cornyfat, skal alltids greie det med da er jeg også norgesmester i håndbak.

Høres rf ut, men jeg har til gode å se det brukt i kjøleskap/fryseskap..... Uansett ser jeg problemet med å bøye det, er det tynnvegget, får man lett brekk, og uansett er gamle rør fy-fy....

I og med at hyllene i fryseskap er bygd av kjølerørene trenges det solide rør, vil da tro det er RF fremfor harde tykkveggede kobberrør, og så dette med ståltråden som også er en del av hyllene, vil tro det er RF fremfor annet herdet stål.
Angrer på at jeg ikke har bilde av mitt herpa skap :)

Du kan evt. forsøkja å skapa lett i overflata av røra for å sjå om du greier det.  Er det rustfritt er det relativt hardt og heller vanskeleg å skrapa i.    Eg gjorde det same nett no med mitt gamle fryseskap og der greier eg lett å skrapa i overflata av røra og då heller eg meir til aluminium/legering (iallefall i overflata) enn til rustfritt.  Tynnvegga rustfritt kan du berre gløyma å bøya 90 grader - røra vil lett deformerast og faren for at dei sprekk er stor - eg har litt røynsle der etter å ha laga kjølespiralar til mange bryggjarar her på Norbrygg i tynnvegga RF - det krevst spesialverktøy/løysingar og du kjem neppe til med slikt inni fryseskapet. 

Og eg trur kanskje eg ville ha brukt ein del verneutstyr om ein gjer seg i kast med å bøya røra i tilfelle dei sprekk og gass lek ut.  Og varmluftpistol ville eg ikkje ha brukt  - dei har uansett neppe noko effekt om du tenkjer på å mjuka røra - då må det vel meir varme til og du oppnår vel stort sett berre at trykket i røra aukar og det vil du kanskje ikkje om dei skulle gå sund når du bøyer. Og gassutslepp er vel strengt tatt ikkje særleg ynskjeleg ut frå eit miljøperspektiv. 

Veddar mykje på at det er aluminiumsrøyr. Fare for kolaps ved bøyging men det er lov å prøve. Bruk røyrbøygar i så fall, eller fordel bøygen over litt lengde så du får ein stor radius.

Med all respekt, fikk ingen med seg at jeg har prøvd, :) og at du ender opp med lite netto volum.
Kjøp heller isopor og ta av døra og bygg ett skap utenpå fryseskapet, med en egnet vifte får du fordelt kulden rundt omkring.
Regner med det er det jeg selv ender opp med, m.m. jeg skulle få et kjøleagregat billig/gratis.

Jo vi fekk med oss det, men som eg sa, det er lov å prøve. Personleg trur eg eg ville latt det vere og funne eit meir egna alternativ.

Hvis skapet er fylt med R290 (står som regel på kompressoren) vil dette si at det er brukt propan som kjølemedium. i såfall ville ikke jeg ha varmet rørene før jeg bøyde dem. Er det ikke lettere å skaffe et skap som er bygget for formålet?

Takker for tilbakemeldinger.

Det kan virke som det er en dårlig idè å prøve å omdanne dette skapet. Grunnen til at jeg spurte om råd var ganske enkelt at det er et skap jeg har stående i leiligheten uten å egentlig ha behov for det som fryser.

Har kegerator med plass til 6 fat og gjæringsboks med plass til 2-3 om jeg ikke har noe gjæring på gang (begge frysebokser/stc 1000 styrt) så det er ikke noen krise annet enn at det hadde vært greit med noe mer kald lagringskapasitet. Spesielt til pils.

Kanskje jeg skal bygge om gjeste/bryggelager/gjærings -rommet til et 15m[sup]2[/sup] kjølerom med flere soner i stedet  ;D

Tilbake
Topp