Brent smak....RDWHAHW?

malm

 
"Alt ordner seg med lagring" er jo en god tommelfingerregel, men lurrer på om dette også gjelder når det kommer til en ganske fremtredende smak av brent vørter i ølen?

Gikk på en smell under oppkok av en Rug IPA for en drøy måned siden, og det måtte tømming og vasking til for å få brygget ferdig. Det luktet ikke brent og smakte ikke brent av det da, men nå som det er ferdig flaska og karbonert så smaker det vel egentlig mest brent. Lukter fantastisk, men smaker ulmebrann...

Går ned om man svelger fort, men vurderer om denne ikke fortjener livets rett... Sikkert masse erfaring der ute ;)

Mvh Martin
 
Hadde samme problemet med en Black IPA, vørteren ble litt brent i bunn. Flasket den (13.01.16) i håp om at det skulle bedre seg. Helte ut mine ganske kjapt etter flasking.
Bryggekompanjongen min beholdt sine, og jeg smakte akkurat på en av de, og den har fremdeles den beiske, brente ettersmaken per dags dato.

Så jeg angrer ikke på at jeg dumpet mine flasker.
 
Takker for svar! Da er det som jeg fryktet ja... Får tømme de ut litt etterhvert og heller passe bedre på neste gang det er mye rug i sammensuriet.

Mvh Martin
 
Mye mulig, men i dette tilfellet var det definitivt ingen tvil om at det var brent i bunn. Får gi det til far. Der går det meste ned ;)
 
Tilbake
Topp