Brettanomyces claussenii

Har brygget meg en saison med denne gjæren, som ......har fått en meget spesiell smak :)
Jeg oppfatter den som ganske sur, og lurer derfor på om det er riktig, eller om det kan være en infeksjon.

På WhiteLabs sine sider står det :
WLP645 Brettanomyces claussenii
Low intensity Brett character. Originally isolated from strong English stock beer, in the early 20th century. The Brett flavors produced are more subtle than WLP650 and WLP653. More aroma than flavor contribution. Fruity, pineapple like aroma. B. claussenii is closely related to B. anomalus.

Kanskje det er ananasen jeg mener er sur?
Noen som vet noe om hvordan denne bør smake?
 
Brett gir ikke nødvendigvis så mye syrlighet. Claussenii er typisk SVÆRT fruktig (tropiske elementer) men har et nedtonet "vilt" preg. Hvis ølet er spesielt surt, ville jeg tenkt på mulighetene for infeksjoner...
 
Gahr skrev:
Brett gir ikke nødvendigvis så mye syrlighet. Claussenii er typisk SVÆRT fruktig (tropiske elementer) men har et nedtonet "vilt" preg. Hvis ølet er spesielt surt, ville jeg tenkt på mulighetene for infeksjoner...

Takk for svar!
Jeg er usikker på om det er surt eller særdeles fruktig ..
Her trenger jeg å spandere bort litt øl på noen kompis-bryggere så jeg får litt tilbakemeldinger på hva det kan være :)
 
Tilbake
Topp