Brewolution oppskrift / Høy temp for pitching av gjær?

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte et Brewolution AG kit. Det er en Urquell . Det står at den skal gjæres ved 9-14 grader. Men det står at  pitchingtemperaturen skal være 23.

Burde ikke pitchetempen være det samme, eller litt lavere enn gjæringstempen? Synes det virker rart å pitche ved 23 grader, og så kjøle ned til 10 grader, som jeg tenkte å gjære den på. Skal bruke Wyeast Urquell lager 2001.

Det er jeg enig i. Jeg har lært at man skal pitche gjær som holder samme temp som vørter, og at vørter bør være i noenlunde samme temp som gjæringen skal starte ved. I ditt tilfelle ville jeg hatt vørter og gjær = 9 grader, og startet der.

Ikke sant. Så bra. Med mindre det er fremgangsmåter for noe som fører elektrisitet i seg, er det vel bare å kaste det meste av oppskrifter.

Enig i at jeg burde starte på 9 grader. Men vi får se hvor kaldt jeg får vannet som skal gå gjennom kjøleren.

Miguel skrev:
Enig i at jeg burde starte på 9 grader. Men vi får se hvor kaldt jeg får vannet som skal gå gjennom kjøleren.

Vann i springen bør vel komme ned i 7 grader, tror jeg. De siste gradene, når tålmodigheten er på sitt minste, tar selvsagt lengst tid. Rør i vørter under kjøling, så går det i hvert fall litt raskere.

Mitt holdt 13 grader igår. Jeg pitchet på 15. Pilsnere er vel kanskje lettest om vinteren.

Vi har også rundt 13 grader som laveste temp nå om dagen. Vi kjøler med motstrømskjøler og må tappe veldig sakte når vi skal under 16. Det vi gjør er å sette karet i en litt større balje. I baljen har vi litt vann og is. Dette kjøler gjæringskaret fra utsiden mens det sakte fylles fra kjøleren. Da kan vørteren holde neste 20 grader ut av kjøler, og blir ytterligere kjølt i gjæringskaret så det er rundt 10 grader når det er fullt.  Funka helt fint. Kan pitche med en gang og kjøringen tar like lang tid som til Ale.

Elling

Tilbake
Topp