Brewtools - Automatisert gjæringssystem.

Hallstein

Norbrygg-medlem
Brewtools har teaset det nye fermenteringskontroll-systemet sitt ganske lenge nå.

Det er mye som allerede er bekreftet. Noen av de tingene jeg har fått med meg via sosiale medier er:

- Temperatursensor, trykksensor og SG-sensor/tetthetsføler for live tracking av gjæringsforløp
- Skyintegrasjon med brewfather (og da også wifi selvsagt)
- Touchskjerm
- Relestyring av solenoidventiler, varmeelementer eller glykolpumper
- Digitalt styrt spundingventil (evt bare en ventil som kan styres avhengig av hva trykksensoren føler?...)
- De nevner også i en av mine kommentarer "You forgot solenoid on pressure in to the tank for automatic carbonation. And stirring. And level sensing"

Overkill i sann brewtools-stil.
Hva tror dere? Unødvendig bling eller innovasjon hvor alle andre blir hengende etter?

Lanseres 2024.

Personlig er jeg veldig gira på SG-sensor. Vært utrolig greit å følge SG live uten å trenge å ta SG-målinger manuelt. Tror ikke en slik sensor eksisterer utenfor proffbrygger-markedet. Proff-sensorne har ofte i tillegg egne skytjenester med høye månedsgebyrer (ergo ment for proffmarkedet).

391731178_18321247987099965_3739405579412676850_n.jpg395028572_18322475893099965_888985845127712008_n.jpg393823256_821319749998099_500149603292228020_n.jpg
 
Sensorer til SG finnes vel etterhvert i fleng. Tilt har vært på markedet lenge, det samme har Ispindel og Plaato. Nå har også Kegland lansert en for en stund siden som jeg mener heter Rapt Pill.
 
MIn oppriktige mening er at dette tar helt av. Jeg synes det er kjedelig å oppleve i hvilken grad vi får det samme klasseskillet innafor hobbyen vår som vi finner ellers i samfunnet. Det er ikke noe nytt, men det bekreftes stadig.

Og som @Steinar Huneide spør: Blir det bedre øl av det? Svaret er sjølsagt: Nei, det blir det ikke nødvendigvis. Men det gjør det antakelig lettere for dem med mye penger å brygge godt øl.

Trøsten min er at du ikke kan kjøpe deg kunnskap - eller i alle fall at den ikke trenger å koste all verden, om du da ikke går på dyre kurs av ymse slag. Og tross alt: Kunnskap er den viktigste ingrediensen i godt øl.

For leeenge sida var det et ideal å bygge sitt eget utstyr. En av hjemmebryggerlitteraturens klassikere er Randy Moshers Radical Brewing fra 2004 (jada, "leeenge sida" er ikke så lenge innafor hjemmebryggingshistoria). Der har han mot slutten et kapittel som heter The Buckapound Brewery. Idealet er å finne det du trenger til bryggeriet som brukte deler og materialer, og hele bryggeriet skal ikke koste mer enn en dollar per pund (halvkilo).

Nå er det der litt tvetydig, for det bryggeriet Mosher skrudde i hop, var rimelig avansert, så sjølsagt måtte det etterhvert bli avanserte tekniske løsninger å få kjøpt ferdige. Blichman Engineering og andre sørga for det.

Akk ja. Jeg mener ikke å bli moralsk overfor enkeltindivider med god råd. Det kan jo hende dere har tjent penga deres på hederlig vis, og da må dere få bruke dem som dere vil. Men jeg klarer ikke å ikke bli litt lei meg. (Jeg vokste opp under Gerhardsen. Jeg blei 13 år i 1965, og var nesten 30 da Willoch tok over i 1981.)

Og det kan være mye å tjene på å holde seg til det enkle. Lær av det sjølsnekra diktet Mosher avslutter boka med:
Homebrew wrecked my life.jpg
 
Og som @Steinar Huneide spør: Blir det bedre øl av det? Svaret er sjølsagt: Nei, det blir det ikke nødvendigvis. Men det gjør det antakelig lettere for dem med mye penger å brygge godt øl.

Trøsten min er at du ikke kan kjøpe deg kunnskap - eller i alle fall at den ikke trenger å koste all verden, om du da ikke går på dyre kurs av ymse slag. Og tross alt: Kunnskap er den viktigste ingrediensen i godt øl.

Slikt utstyr er ikke for hvemsomhelst å starte med å bruke heller, man må ha et ekstremt nivå av kontroll på særskilt renhold, men og hvilke påkjenninger trykk og kald glykolsløyfe har på fermenteringen. Som man sier i HiFi. Låter ikke den første Watt bra, låter ikke hundre av de bedre.
 
Slikt utstyr er ikke for hvemsomhelst å starte med å bruke heller, man må ha et ekstremt nivå av kontroll på særskilt renhold, men og hvilke påkjenninger trykk og kald glykolsløyfe har på fermenteringen. Som man sier i HiFi. Låter ikke den første Watt bra, låter ikke hundre av de bedre.
Jeg skal tenke over det der. Må bare hente opp en dunk fra gangen nede først, så jeg får satt den litt varmere. Det krever et ekstremt høyt nivå på kontroll av beinføringa opp trappa;).
 
MIn oppriktige mening er at dette tar helt av. Jeg synes det er kjedelig å oppleve i hvilken grad vi får det samme klasseskillet innafor hobbyen vår som vi finner ellers i samfunnet. Det er ikke noe nytt, men det bekreftes stadig.

Og som @Steinar Huneide spør: Blir det bedre øl av det? Svaret er sjølsagt: Nei, det blir det ikke nødvendigvis. Men det gjør det antakelig lettere for dem med mye penger å brygge godt øl.

Trøsten min er at du ikke kan kjøpe deg kunnskap - eller i alle fall at den ikke trenger å koste all verden, om du da ikke går på dyre kurs av ymse slag. Og tross alt: Kunnskap er den viktigste ingrediensen i godt øl.

For leeenge sida var det et ideal å bygge sitt eget utstyr. En av hjemmebryggerlitteraturens klassikere er Randy Moshers Radical Brewing fra 2004 (jada, "leeenge sida" er ikke så lenge innafor hjemmebryggingshistoria). Der har han mot slutten et kapittel som heter The Buckapound Brewery. Idealet er å finne det du trenger til bryggeriet som brukte deler og materialer, og hele bryggeriet skal ikke koste mer enn en dollar per pund (halvkilo).

Nå er det der litt tvetydig, for det bryggeriet Mosher skrudde i hop, var rimelig avansert, så sjølsagt måtte det etterhvert bli avanserte tekniske løsninger å få kjøpt ferdige. Blichman Engineering og andre sørga for det.

Akk ja. Jeg mener ikke å bli moralsk overfor enkeltindivider med god råd. Det kan jo hende dere har tjent penga deres på hederlig vis, og da må dere få bruke dem som dere vil. Men jeg klarer ikke å ikke bli litt lei meg. (Jeg vokste opp under Gerhardsen. Jeg blei 13 år i 1965, og var nesten 30 da Willoch tok over i 1981.)

Og det kan være mye å tjene på å holde seg til det enkle. Lær av det sjølsnekra diktet Mosher avslutter boka med:
Vis vedlegget 64851
Ha en samboer e.l. som liker øl og brygg noe hun også liker. I går solgte jeg ølutstyr på finn.no som ei dame kjøpte...
 
Ha en samboer e.l. som liker øl og brygg noe hun også liker. I går solgte jeg ølutstyr på finn.no som ei dame kjøpte...
Det er vel knapt et rom i huset her som ikke bærer spor av brygging på en eller annen måte. Det står gjæringstanker både her og der, i et hjørne av et gjesteværelse har jeg snekra maltbu, et annet rom er stort sett fylt opp med kasser med tomflasker og bøtter av ymse slag, og på badet står meskekjelen permanent. På gulvet i kjøkkenet har trillinga av komfyren fra under vifta og tilbake igjen laget en liten sti, og inne på stua står det stadig hauger med flasker til karbonering osv.. Og i kjeller'n er et rom ølkjeller, mens det står tre kjøleskap i et annet. Så jeg er et stykke på vei dit Mosher var i diktet - men jeg har en samboer som er glad i øl. Og er du glad i øl blir du veldig tolerant overfor sånt:).

Men jeg har ikke brukt hundre tusen på utstyr:).
 
Jeg hadde helst brukt pengene på noe bøker, besøke Bamberg og ett års abonnement på CBB (Craft Beer & Brewing).
Bøker er uvurderlige. Det er ikke noe som kan erstatte det å ha håndbøker du kjenner godt, og som du kan fiske ut av hylla og kjapt finne fram til informasjonen i. Men så må jo kunnskap holdes løpende oppdatert, for sannheter virker å ha ganske kort levetid i faget vårt:).

Og så er er det sjølsagt ikke noe som kan erstatte et besøk i Bamberg:).
 
Blir interessant å se hva de har laget, og hva det kan gjøre, og ikke minst til hvilken pris. Får pr i dag dekt mine behov med inkbird og tilt, trykkmåling kan jeg avlese ved å rusle ned til tanken på vaskerommet. Digital spunding kjenner jeg meg umiddelbart skeptisk til, føler meg mye tryggere på en mekanisk ventil som er ufølsom for strømbrudd o.l.
Kunne selvsagt ønsket meg en pid kontrollert temperaturregulering, inkbird er litt mindre stabil selvsagt, men jeg ser ikke at det gjør noen skade på sluttproduktet at tempen kan svinge litt underveis.
I forhold til varmeelementet deres (som jeg ikke har da jeg ikke kveiker), er nok en pid gull. Av og på med en 500w element i tanken gjør at jeg grøsser litt. Bulk-temperatur flytter seg seff langsomt, men inntil elementet kan du få trigget gjæren til å mistrives, og jeg er litt redd det kan påvirke sluttresultatet negativt. Men, det er bare mine fordommer, har aldri testet selv.

Kan fort bli litt for dyrt for selv entusiaster, bare se på troll bryggebordet deres.
Tipper det vil fenge mer hos mikrobryggerier i puber osv som bruker såpass smått utstyr som brewtools lager.
 
"Everything worth doing is not worth overdoing"

Jeg synes dette lukter litt for mye av en tanke om at man kan lage godt øl bare man kan måle og kontrollere alle prosessene. Som ingeniør burde jeg jo like det, men det er noe mer håndverk og biologi med i bildet som ikke helt passer inn i den tanken.
 
Ser det er flere som nevner Tilt og disse pillene som finnes i fleng.
Disse fungerer bra med plasttanker, men heller dårlig med unitank i rustfritt da wifi-signalet blir sterkt dempet av stålet. Flere brukere jeg har hørt om som får utkobling av signal selv med en repeater liggende rett utenpå tanken.

PLAATO Pro (som er en av de eksemplene jeg pekte til som er ment for proffe) er svært nøyaktig, da de bruker stemmegaffel, som er veldig nøyaktig for måling av tetthet. Brewtools sin metode vil forhåpentligvis fungere på samme vis, bare uten den ekstremt høye prisen + abbonement som kreves hos PLAATO.

Finn, du mener det tar av?
Hjemmebrygging er en usedvanlig billig hobby. Om man brygger for eget konsum, sparer man penger stort sett hver gang man brygger. I tillegg får man tilfredstillelsen ved å lage egne oppskrifter og tilpasse ølet akkurat slik man selv vil.
Mange nordmenn bruker sekssifrede beløp på sydenferier, motorsport, unødvendig oppussing av bolig, dyr (hest er dyrt det!) +++
Bare det mange nordmenn bruker på ny telefon i året, er omtrent det samme som dette utstyret kommer til å koste (ren gjetting...)
Handler litt om perspektiver også. Jeg kan skjønne at noe av dette for noen kan virke dyrt og råflott, men jeg synes ikke noe av dette er særlig dyrt om man tar det perspektivet at det er hobby, og at dette er utstyr med levetid som måles i tiår.

Det er absolutt ingenting i veien for å stå å brygge øl med en hjemmespikket tresleiv i en selvlafta bod med vedfyring av selvhugget ved under en kobberkjel som har gått i arv i flere generasjoner, om det er det man ønsker. Jeg applauderer denne måten å brygge på også!
Og nei, jeg tror ikke det blir noe bedre øl av dyrt utstyr. Men dyrt/avansert utstyr kan ofte forenkle noen av de prosessene man kan velge å benytte seg av for å forbedre øl, gitt at bryggeren kan å benytte seg av dem.
 
Sist redigert:
Tilt fungerer utmerket i begge mine F80. Tiltpi ligger oppå ene tanken, repeater på toppen av den andre.
Brewbrain funka også bra (signalmessig) til jeg byttet ut med tilt. Men den var lite nøyaktig da rillene i lokket gjorde at det hang på mer gunk der enn resten, så det ble misvisning. Tilt unngår det.
Pillegreiene har jeg ingen erfaring med, og kommer neppe til å få det.

Glykolkjølte unitanker og B80 er helt nydelig å jobbe med. Det gjør det lettere å lage bra øl, har bedre resultat nå enn da jeg startet for ti år siden med bb30 og plastkar. Har vel lært noe underveis også, ikke bare kjøpt meg suksess, for det får du ikke til med Brewtools en gang om du ikke forstår prosessen og hva som skjer hvorfor….
 
Handler litt om perspektiver også. Jeg kan skjønne at noe av dette for noen kan virke dyrt og råflott, men jeg synes ikke noe av dette er særlig dyrt om man tar det perspektivet at det er hobby, og at dette er utstyr med levetid som måles i tiår.
Ser helt klart dine gode poenger. Brygger man mye og er en habil ølbrygger så får man valuta for pengene her. Jeg blir mest skremt av alle reholdspunkta i en sånn tank i og med den skal brukes med et titalls forskjellige gjær typer. Så kjøpte jeg en 150 liters chronical til 8000 på utsalget til Brewshop og har montert 2" TC til Brewtools sitt varmeelement. SG måler jeg heeelt fint med hydrometeret via sample ventilen. :)

Jeg digger Brewtools og karene bak, men det er et hull i markedet hvor en rimelig chronical i stål kunne blitt tilbudt.
 
Sist redigert:
Ser helt klart dine gode poenger. Brygger man mye og er en habil ølbrygger så får man valuta for pengene her. Jeg blir mest skremt av alle reholdspunkta i en sånn tank i og med den skal brukes med et titalls forskjellige gjær typer. Så kjøpte jeg en 150 liters chronical til 8000 på utsalget til Brewshop og har montert 2" TC til Brewtools sitt varmeelement. SG måler jeg heeelt fint med hydrometeret via sample ventilen. :)

Jeg digger Brewtools og karene bak, men det er et hull i markedet hvor en rimelig chronical i stål kunne blitt tilbudt.
Det hullet i markedet har de vel også fylt Steinar, tenker på MiniUni tankene deres.

Ser du nevner HiFi, det og brygging er er mine to hobbyer helt der oppe, noe jeg syntes det er moro å bruke litt oppsparte midler på.
Lite er bedre enn å sette seg i musikkhula med fantastisk hjemmebrygget øl og bare konstrantere at anlegget spiller bedre og bedre utover kvelden.. :D
 
Det hullet i markedet har de vel også fylt Steinar, tenker på MiniUni tankene deres.
Litt uenig. For meg som har batchvolum 60-70 liter og i noen tilfeller behøver 30 liter headspace så er det egentlig bare Speidels kellermeister 120L og F100 fra Brewtools som er aktuelle. Alternativt er det da to stk MiniUni på 50 liter hvor jeg kan fylle 30-35 liter i hver for å ha plass til gjæra. Det blir for upraktisk.
 
Ser det er flere som nevner Tilt og disse pillene som finnes i fleng.
Disse fungerer bra med plasttanker, men heller dårlig med unitank i rustfritt da wifi-signalet blir sterkt dempet av stålet. Flere brukere jeg har hørt om som får utkobling av signal selv med en repeater liggende rett utenpå tanken.

PLAATO Pro (som er en av de eksemplene jeg pekte til som er ment for proffe) er svært nøyaktig, da de bruker stemmegaffel, som er veldig nøyaktig for måling av tetthet. Brewtools sin metode vil forhåpentligvis fungere på samme vis, bare uten den ekstremt høye prisen + abbonement som kreves hos PLAATO.

Finn, du mener det tar av?
Hjemmebrygging er en usedvanlig billig hobby. Om man brygger for eget konsum, sparer man penger stort sett hver gang man brygger. I tillegg får man tilfredstillelsen ved å lage egne oppskrifter og tilpasse ølet akkurat slik man selv vil.
Mange nordmenn bruker sekssifrede beløp på sydenferier, motorsport, unødvendig oppussing av bolig, dyr (hest er dyrt det!) +++
Bare det mange nordmenn bruker på ny telefon i året, er omtrent det samme som dette utstyret kommer til å koste (ren gjetting...)
Handler litt om perspektiver også. Jeg kan skjønne at noe av dette for noen kan virke dyrt og råflott, men jeg synes ikke noe av dette er særlig dyrt om man tar det perspektivet at det er hobby, og at dette er utstyr med levetid som måles i tiår.

Det er absolutt ingenting i veien for å stå å brygge øl med en hjemmespikket tresleiv i en selvlafta bod med vedfyring av selvhugget ved under en kobberkjel som har gått i arv i flere generasjoner, om det er det man ønsker. Jeg applauderer denne måten å brygge på også!
Og nei, jeg tror ikke det blir noe bedre øl av dyrt utstyr. Men dyrt/avansert utstyr kan ofte forenkle noen av de prosessene man kan velge å benytte seg av for å forbedre øl, gitt at bryggeren kan å benytte seg av dem.
Norge er et samfunn der veldig mange ikke trenger å snu på skillingen, og følgelig er det et godt marked her for "high end gear" på alle områder. Er du virkelig rik, trenger du ikke prioritere i det hele tatt, og det finnes en del i den gruppa, også.

Du sammenligner hva folk innafor disse gruppene bruker penger på. Men det finnes veldig mange som ikke hører til disse gruppene. Norge er et samfunn der forskjellene øker. Og forskjellene er veldig synlige - og de blir veldig synlige i utvalget av utstyr for hjemmebrygging. Og det preger offentligheta vår ("bryggesnakket", om du vil) en god del - litt på samme måten som dyre biler dominerer bilspaltene i avisene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Dagsavisen - altså det tidligere Arbeiderbladet - er så opptatt av biler i et prissjikt som er helt utafor rekkevidde for "vanlige folk".

Det er sikkert lett å misforstå, men jeg prøver ikke å gi folk som har råd og lyst, dårlig samvittighet. Og det prøvde jeg å si klart fra om i det første innlegget mitt over her. Det er ikke sånn av jeg misliker folk som har skaffa seg Brewtools-utstyr:). Jeg klarer da å skille på individer og system.
 
Litt uenig. For meg som har batchvolum 60-70 liter og i noen tilfeller behøver 30 liter headspace så er det egentlig bare Speidels kellermeister 120L og F100 fra Brewtools som er aktuelle. Alternativt er det da to stk MiniUni på 50 liter hvor jeg kan fylle 30-35 liter i hver for å ha plass til gjæra. Det blir for upraktisk.
Er enig med deg Steinar. Når jeg hørte rykter om en mindre, rimeligere gjæringstank i stål, tenkte jeg at brewtools skulle slå spikeren på hodet, men jeg føler miniuni bomma litt for en del bryggere. Jeg tenker på de som ønsker en rimeligere løsning enn en unitank, men samtidig bra kvalitet. Typ en fermzilla i stål.
Miniuni er fint for de som brygger fra 20-40 liter. Å ha 2-3 30-liters miniunis hengende på veggen må være genialt for en som brygger mye og vil ha noe mer solid og holdbart utstyr enn fermzilla-tanker.

Jeg mener de skulle laget en gjæringstank med noe større omkrets. Omtrent som en plastgjæringsbøtte, slik at de kunne tilbudt tanker opp til 80 liter. Da hadde ideen om å henge tankene på veggen sannsynligvis vært ute, men for de som ønsker å bruke kjøleskap for gjæring, hadde det vært midt i blinken.

(...) Jeg blir mest skremt av alle reholdspunkta i en sånn tank i og med den skal brukes med et titalls forskjellige gjær typer.
Med nedsenkbar pumpe som kan pumpe 14 kubikk i timen, rett på CIP-ball i toppen, med PBW-blanding i et kar under utløpet på unitanken er det ikke mange kriker og kroker for ulumskheter å gjemme seg i, kan man si :D Selv lunken PBW blanding blir rimelig effektivt med et slikt oppsett :D
 
Er enig med deg Steinar. Når jeg hørte rykter om en mindre, rimeligere gjæringstank i stål, tenkte jeg at brewtools skulle slå spikeren på hodet, men jeg føler miniuni bomma litt for en del bryggere. Jeg tenker på de som ønsker en rimeligere løsning enn en unitank, men samtidig bra kvalitet. Typ en fermzilla i stål.
Miniuni er fint for de som brygger fra 20-40 liter. Å ha 2-3 30-liters miniunis hengende på veggen må være genialt for en som brygger mye og vil ha noe mer solid og holdbart utstyr enn fermzilla-tanker.

Jeg mener de skulle laget en gjæringstank med noe større omkrets. Omtrent som en plastgjæringsbøtte, slik at de kunne tilbudt tanker opp til 80 liter. Da hadde ideen om å henge tankene på veggen sannsynligvis vært ute, men for de som ønsker å bruke kjøleskap for gjæring, hadde det vært midt i blinken.


Med nedsenkbar pumpe som kan pumpe 14 kubikk i timen, rett på CIP-ball i toppen, med PBW-blanding i et kar under utløpet på unitanken er det ikke mange kriker og kroker for ulumskheter å gjemme seg i, kan man si :D Selv lunken PBW blanding blir rimelig effektivt med et slikt oppsett :D
Sett på kegmenter, veldig fornøyd med min, regner med den kommer til og holde ut livet, så synes prisen er helt ok i så måte
kegmenrerhttps://www.olbrygging.no/kegland/102476/58l-kegmenter-unitank-i-rustfritt-st%C3%A5l?gclid=CjwKCAjw7oeqBhBwEiwALyHLM8HBW16FVbK9b2WQashq1qnAnD-7Kqu9mEtQ8HOJl1VMvRu1W91gJBoC6ewQAvD_BwE
 
Tilbake
Topp