Brown malt

Jeg kom over en oppskrift på brown stout som baserte seg på 50 % pale og 50 % brown malt. Det skurret litt i mine ører å bruke så lite basemalt / basere brygget på halvparten brown.
Er det noen som har erfaringer med å bruke så store mengder brown malt, eller som har drevet med brown stout?

(føler jeg har skrevet brown ca 300 ganger, minner meg om Raske Menn sketsjen i går om familien som IKKE ville høre ordet neger  ;D )

Jeg antar det er snakk om en gammel oppskrift (en slik grain bill var ikke uvanlig for et par hundre år siden)? Brown stout er i alle fall en typisk betegnelse på en del stouts fra 1800-tallet. Gamle dagers brown malt var annerledes enn dagens. Antakelig hadde den en del diastatisk aktivitet bevart, noe dagens ikke har. Du vil sannsynligvis få et ganske spesielt øl, relativt høy FG, men det kan funke. Jeg brygget en stout/porter med 50 % pale, 24 % amber, 24 % brown og 2 % black for et par år siden. Den ble god, men annerledes.

Oppskriften sto på nettet, uten at det var oppgitt hvorfra den var hentet. For å minke andelen komplekse sukkere kan det jo være aktuelt å justere ned andelen brown til mellom 30 og 40.

Det er nok ingenting i veien for det som Gahr sier, jeg brygget også en brown ale med 40% for litt siden, den ble veldig god! Jeg hadde OG 1.052 og FG 1.018, så ja en ganske høy FG for et såpass normalt brygg. Man merker godt den høye FG som en fyldighet en ellers assosierer med sterkere øl. Deilig kjeksaktig smak fra brown malten! Kjør på 50% bør nok gå også.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp