Bruke fat uten CO2?

Er det mulig å bare tappe ølet på fat for utvikling av kullsyre og deretter bruke tyngdekraften til å tappe det ut?
Leste i en engelsk ølbryggebok om "bottom tapped casks" som var uten tilført gass, men har ikke klart å finne noe om dette i ettertid.
 
Hvis du tømmer fatet på en dag så går det nok fint! Men det var vel ikke tanken. Du vil måtte erstatte ølen du tapper ut med et eller annet, og da er jo co2 det enkleste vil jeg tro. Kullsyrenivået vil jo også minke ettersom mengden øl blir mindre og tomrommet fylles med co2 som går ut av løsning. Har selv fundert på mulighetene for tapping uten co2anlegg grunnet knotet med å få tak på co2 her oppi mygghølen, men finner ingen enkel og god løsning. Så det blir med flasker enda en stund til, i tillegg akkurat kjøpt hus, så kjerringa bløgger meg vel hvis jeg kjøper fat og gass til flerfoldige tusen.
 
De går vel an å bruke muligens, kanskje ikke like fancy som cornyoppsett, men så lenge det virker. Du trenger Co2 der også da, men patroner istedet for flasker.
 
Jeg har en gang brukt naturlig karbonering på fat. Det utviklet så mye c02 at jeg aldri tilsatte gass, det bare stod opp og ned på gulvet og ble tappet med picnickran. Nå skal det sies at det kun ble tappet halveis. Dette var nemlig det siste ølkitet jeg brygget, og etter at jeg laget skikkelig ekstraktøl syntes jeg det bare var til å helle dette i do. Men det er klart at når det begynner å bli tomt er det mye volum som skal fylles med gass...
Kansje et 9litersfat hadde vært tingen?
 
Ja, det var tanken.  MEN, i alle fall min erfaring er at det blir mer bunnfall med naturlig karbonering, så jeg ville kappet av stigerøret en liten centimeter. Men samtidig, et fat som er naturlig karbonert trenger ikke store puffet for å få serveringstrykk, du burde jo komme langt med en picnicpatron?
 
Har bare såvidt prøvd, men virker som det går 1-2 patroner på et 19-liters fat.
Sanns i underkant av 1 hvis fatet er naturlig karbonert. Som noen sa her går det mest på slutten.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
Når jeg har slitt med CO2 mangel så har jeg bare satt fatet høyt oppe og brukt "hevertprinsippet" med tappekrana. Da tømmes riktignok fatet samme kveld. (Studentfest  :ilike:)

Men om du skal gjøre det, så må du åpne lokket eller sette noe for å holde ventilen på toppen i åpen tilstand. Om du ikke gjør det får du undertrykk og ingen øl ut.
 
Hvis det er et stort problem å bruke co2, ville jeg heller flasket øllet. Uansett vil det være påkrevd med co2 ved fat, hvis ikke ødelegges øllet rimelig fort.
 
Ikke et STORT problem, men håpet på å finne en løsning som ikke krever all den logistikken med lagring, desinfisering, tørking og tapping som det blir med flasker som samtidig var så rimelig som mulig.

Som alltid er det vanskelig å få i både pose og sekk. Takk for infoen.  :skitbra:
 
Eriki skrev:
Men om du skal gjøre det, så må du åpne lokket eller sette noe for å holde ventilen på toppen i åpen tilstand. Om du ikke gjør det får du undertrykk og ingen øl ut.

Til tips- og triksspalten:
Vanligvis er det jo en nøkkelring i sikkerhetsventilen på fatet. Drar du opp denne og vrir den 90 grader, blir den stående åpen.
 

Vedlegg

  • 1170_1_.jpg
    1170_1_.jpg
    152,4 KB · Sett: 349
Fant noe som kan brukes, men som flere har vært inne på varer kullsyren kun kort tid.
http://www.the-home-brew-shop.co.uk/acatalog/The_Easy_Keg_5ltr.html
 
Tilbake
Topp