bruke gass i mindre rom?

Hei,
Er blitt lei av å brygge ute i vinterkulda, driver derfor å funderer på å ominnrede mekke rom (furtebu) i garasjen til bryggerom.
Rommet er 2,6 m x 3,5 m, og har dør og vindu.
Har satt inn avtrekkskanal og tenker å lage "avtrekkkasse" ala the electric brewery. 

Mitt bryggeri er gassfyrt av krabbekoker 9kw, er det tilrådelig å bruke den i et så lite rom?

mvh ole
 
Jeg brygger inne med gass..

Mitt rom er 18m2, og jeg bruker en gassbrenner på  ca 80KW.

Jeg har døra og vinduene oppe når jeg brygger. Får ikke problemer med damp, har heller ikke følt meg dårlig.
 
jeg bruker krabbekoker på 7,5 kW på badet som er ca 5 kvadrat!
fungerer bra det med luftestilling på vinduet.
 
En gassalarm er ikke å forakte om du bruker gass inne.
Jo mindre rom, jo fortere kan det gå galt.

Forøvrig brygger vi og med 9+3 kw inne. Men i et 60-70kvm rom.
Og når det fyres hard står det oftest et vindu fullt åpent pga varmeutviklingen.
 
ØysteinM skrev:
En gassalarm er ikke å forakte om du bruker gass inne.
Jo mindre rom, jo fortere kan det gå galt.

Clas Ohlson har gass alarmer for propan (400 kr) og for CO2 (450 kr)
CO2 alarm kan jo uansett være greit å ha i rommet der man har CO2 flasken, slik at man unngår eventuelle kvelnings ulykker med kjæledyr eller småunger som kryper nede langs gulvet...
 
CO er enda mer farlig enn CO2 og det får du når lufttilgangen til propanbrenneren blir dårlig, så det gjør ikke noe om du har den også. :)

Fyr med strøm sier nå jeg, det er ikke billigere alternativer ennå og det gir ikke farlig avfall, her i Norge da.
 
Oddvar Demmo skrev:
CO er enda mer farlig enn CO₂ og det får du når lufttilgangen til propanbrenneren blir dårlig, så det gjør ikke noe om du har den også. :)

Fyr med strøm sier nå jeg, det er ikke billigere alternativer ennå og det gir ikke farlig avfall, her i Norge da.

Det er jeg selvsagt helt enig i! Jeg ville også unngått å bruke gass innendørs spesielt med utstyr som ikke er beregnet/godkjent for bruk innendørs. Jeg tror ikke forsikringsselskapet vil være spesielt fornøyd dersom noe uheldig skulle skje.

Når det gjelder en CO2-varsler kunne jeg godt tenke meg en slik for å sjekke for CO2-lekkasjer fra CO2-tanken. Jeg antar at en kullos-varsler ikke slår ut på CO2. Spørsmålet er da om det finnes CO2-varslere å få tak i noe sted?
 
Tilbake
Topp