Brygg fult av humle, stikke om?

Hei. Jeg prøvde meg for første gang på all-grain brygging på torsdag. Jeg fulgte oppskriften til Nøgne Ø IPA som ligger her på forumet. Jeg skalerte om oppskriften til 5L ved bruk av bryggelogg.no, og satt i gang. Første feil var jo at jeg bare har en 5l kjele, og alt av vannmengder gikk jo heilt skeis. Så jeg har lite formeninger om hvor godt ølet kommer til å bli... Andre feil var tidsperspektivet mitt. Jeg brukte jo først en times tid på å kjevle malten, og klokka tikka, og tålmodigheten svikta. Humlepose var heller ingen ting jeg tenkte på, så der var jo en drøss med humle i bunnen av gryta. Når jeg så skulle få det over på glassballongen, tok jeg den brutale avgjørelsen: Æsj, skitt au, jeg heller hele dritten nedi, gidder ikke sile ut... og der kommer utfordringen... Jeg har nå øl, som sikkert smaker piss, med en drøss med humle i glassballongen. Det har nå fløte opp, og ligger som et tykt lag oppå øla. (Se bilde). Det jeg lurte på nå er: Bør jeg stikke om øla mi, i håp om at jeg hvertfall får den LITT reinere? Den har stått i 3 dager, og den drøyeste poppinga er over. Eller skal jeg bare drite HELT i alt, og prøve på nytt med litt bedre tid og humlepose? Hva tror dere?
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    127,4 KB · Sett: 176
Humlen synker ofte til bunns etter hvert. La den stå i en drøy uke til, så skal du se at sakene har endret seg.
 
Tilbake
Topp