brygge 40 liter øl på en BB30!

Armas

Jeg har en ide her som jeg gjerne vil lufte. Forhåpentligvis lærer jeg en del av svarene.

Ett typisk ølsett til 25 liter øl på BB30 som inneholder 4,6 kg malt for ett lyst, lett øl, og gir teoretisk sett 25 liter øl.

Hva ville skje om jeg ganget opp alle ingrediensene, utenom vann, med 1,6 slik at jeg:

-Mesket med 7,4 kg malt. (det er jo mulig, om enn litt styrete).
-Tilsatte 1,6 x mer humle
-Fordelte ferdig vørter på to bøtter og fylte opp med nok kokt (og avkjølt) vann slik at det ble 20 liter i hver bøtte totalt.
-Pitcher nok gjær til hver bøtte.

Spørsmål:
Er det vanskeligere å få godt utbytte med så mye malt?
Er det forskjell på konsentrert vørter + vann i forhold til normal vørter?
Annet jeg har sett bort ifra?

Formålet er selvsagt å lage mer øl med mindre jobb, men om resultatet blir dårligere så er det jo ikke noe gøy.

Dette funker selvsagt ikke for store, sterke øl. Men jeg er også veldig glad i lyse lette øl. (Kolsch, blonde, wit, weiss etc..)

Du vil tape en del effektivitet med så mye malt og konsentrert vørter, men det er ikke så farlig når du er på jakt etter lyst og lett. Start med 5 kg malt, og tilsett resten etter 5 min. Da er det mindre tjangs for stuck mesh. Husk å dra temp opp til 78 grader på slutten av mesking slik at skylling blir effektiv (fort gjort at det tetter seg med så mye malt).

Bruk utvanningskalkulator på basis av OG i bøtta slik at du vet hvormye vann du skal ha i.
Eksempel om du hivet 10 liter vørter i hver bøtte og den er 1070 og du ønsker 1035
Nj7Ei7j.png

om bøtta gjærer ut til 1010 har du 3.28%

Støtter sistnevnte. Vannet i norske kraner skal være rent nok til dette, og etter min erfaring går det helt fint.
Selv har jeg siste året brygget ca 10 batcher i en 12liters gryte på kjøkkenbenken. Alle med +20 liter i gjæringsbøtta. To av dem faktisk med over 30 liter, men da ble det tilsatt endel DME ved slutten av kok.
Det kan forøvrig nevnes at å meske 4kg korn i en 12 liters gryte er å strekke det langt. Gryta blir *full* og utbyttet blir dårlig.

Fordelen med å bruke kaldt vann fra springen er at en i stor grad slipper å kjøle vørteren. Selv setter jeg bare gryta i vasken noen minutter for å kjøle ned til +- 50 grader, deretter heller jeg vørter i gjæringsbøtte og vanner ut til ønsket mengde/styrke. Da havner jeg stort sett på ca riktig temperatur for gjærpitching.

Utbytte (både fra malt og humle) blir dog annerledes i mindre mengder veske, men dette kan man (til en viss grad) beregne, eller ihvertfall (test-)brygge seg fram til.

Lykke til!

Dette høres jo lovende ut! Takk for svar alle sammen. Det blir spennende å prøve seg frem med dette på neste brygg. I dag skal jeg brygge en Kolsch, og den hadde nok passet utmerket som testbrygg, men jeg rekker ikke å få tak i mer malt i løpet av dagen så da blir dette ett prosjekt for en Wit jeg tenkte å prøve meg på om litt.
Smidig at jeg slipper å koke/ avkjøle vannet som brukes for å vanne ut. Det gjør det en del enklere, i hvert fall dersom det blir snakk om 10-14 liter ekstra vann.

Hvorfor skal mesken opp til 78 grader på slutten? Hvilken effekt har det?

Mvh
Armas

Du vil tape en del effektivitet med så mye malt og konsentrert vørter, men det er ikke så farlig når du er på jakt etter lyst og lett. Start med 5 kg malt, og tilsett resten etter 5 min. Da er det mindre tjangs for stuck mesh. Husk å dra temp opp til 78 grader på slutten av mesking slik at skylling blir effektiv (fort gjort at det tetter seg med så mye malt).

Jeg gjør dette som standard. Beersmith er til god hjelp, får regnet ut humleskjemaet tilpasset mengden etterfylt vann etter kok. Og ja, kaldt vann fra springen så kjøletiden går ned!

Dette høres jo lovende ut! Takk for svar alle sammen. Det blir spennende å prøve seg frem med dette på neste brygg. I dag skal jeg brygge en Kolsch, og den hadde nok passet utmerket som testbrygg, men jeg rekker ikke å få tak i mer malt i løpet av dagen så da blir dette ett prosjekt for en Wit jeg tenkte å prøve meg på om litt.
Du kan jo teste hvor høyt utbytte du vil få ved å bruke vanlig mengde malt, men mindre vann i mesken, så det blir samme forhold som du vil få i det større brygget

Tror faktisk jeg skal teste det selv, kan jo spare masse tid på å slippe å varme så mye vann

Det kalles mash-out, ig har den effekten at det ødelegger enzymene, så man får stoppet enzymaktiviteten når man har den sukkerprofilen man ønsker
Hovedsak i dette tilfellet var å varme opp mesken slik at det går an å skylle det lange maltrøre til BB'en med så mye malt i. Det er nærmest umulig på 66 grader.

Hovedsak i dette tilfellet var å varme opp mesken slik at det går an å skylle det lange maltrøre til BB'en med så mye malt i. Det er nærmest umulig på 66 grader.

Altså at varmere vann vil gå lettere gjennom og ta med seg mer sukker fordi da blir det ikke så seigt?

exactly

husk at under mesking skal det skal være godt med vann opp langs sidene av maltrøret for varmetransport

Tilbake
Topp