Infisert øl

Har ei plastbøtte med 25L bringerbær surøl laget på Philly Sour gjær som tok en uforventet(når jeg ser tilbake på det, veldig forventet) retning.

50/50 pils hvete

3,6 kg frosne bringebær som jeg tinte på kjøkkenbenken. Deretter kjørte med blender for så å pitche sammen med avkjølt vørter. Hadde jeg kunne gått tilbake så hadde jeg pasteurisert det opp til 80 grader, kjølt ned også i vørter. Menmen man lærer etter hvert som man går.

Det har en interressant smak så jeg kaster ikke alt ut. Har hatt noe over på flasker for å se hva som skjer over tid. Det har en hårfin antydning til å være slimete.

Spørsmålet er vel bare om noen kan kjenne igjen på bilde hvilken infeksjon det kan være snakk om? Og er det trygt å vaske bøtta godt med pbw for så å bruke igjen, eller er det på dette tidspunktet man kaster og kjøper nytt?

IMG_3235.jpeg
 
Ligner på pediococcus og det stemmer også med slimete. Slimheten kan forsvinne etterhvert, hvor lenge har den stått til gjæring?
 
Pedio trenger 8mnd pluss for å gjøre seg ferdig er min erfaring men da har jeg brukt kjente pediostammer. Det du har er nok en vill variant så resultatet er ganske usikkert. Enten gi den 8-12mnd eller dump den og brygg noe nytt. Bøtta er kast.

Hel frukt/bær bør pasteuriseres til neste gang i «rene» øl. Den delen av frukten som flyter over ølet er mest utsatt da den ikke er dynket i alkoholholdig væske og har lettere tilgang til noe oksygen.
 
Pedio trenger 8mnd pluss for å gjøre seg ferdig er min erfaring men da har jeg brukt kjente pediostammer. Det du har er nok en vill variant så resultatet er ganske usikkert. Enten gi den 8-12mnd eller dump den og brygg noe nytt. Bøtta er kast.

Hel frukt/bær bør pasteuriseres til neste gang i «rene» øl. Den delen av frukten som flyter over ølet er mest utsatt da den ikke er dynket i alkoholholdig væske og har lettere tilgang til noe oksygen.
Satte halvparten på flasker så får vi se hva som skjer. Blir spennende å se. Det var absolutt noe potensiale der.

Blir ny runde nå med pasteurisering av bærene. Er 80 grader nok tror du?
 
Hvis bøtta ellers er ok og uten riper, kan du redde den med å vaske grundig og deretter fylle 30L kokende vann i den og legg på lokket du brukte. La den stå til det blir toppen 40 grader.
 
Tilbake
Topp