Hvilke Saison-gjær kan man benytte uten å måtte avskrive utstyret for kun Saison?
En hvilken som helst gjær som du bare vasker ut skikkelig, egentlig. Vær obs på fenomenet biofilm. Den beste beskyttelsen er å vaske med med en gang utstyret er brukt. Ikke la det bli stående og tørke.
Jeg har et horn i sida til Belle Saison. Akkurat den gjæren ville jeg ligge unna. Jeg mistenker den for å være spesielt god til å danne biofilm. Og siden den ikke lager øl med spesielle kvaliteter, er det ingen grunn til å bruke den. Jeg er enig med @Steinar Huneide ; BE-134 lager veldig godt øl.
Er forresten biofilm motstandsdyktig mot høye temperaturer?
Tror heller kombinasjonen klorin og eddik er et sikrere valg. 1 ts av hver til 3 liter vann. Klorin i vannet først, røre rundt, så i led eddik. Kontakttid 30 sekunder.Edikk skal vistnok knekke det meste. Vask utstyret med eddik ett brygging med djevelsk Saison gjær.
Jeg vasket mitt utstyr med eddik og har ikke hatt overkarbonerig etter det. Det kan skyldes flaks, tilfeldigheter, at jeg er blitt en bedre brygger igjen eller at jeg fikk rensket usynlige smådjevler.
Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Denne har jeg kopiert fra forumet et sted. Krediteres den som krediteres skal:
Klor er effektivt, men klor i en sur løsning er mer effektivt. OG potensielt farlig, så se nøye her nå:
Utføres utendørs!
Følg rekkefølgen
1. Ta 3 liter kaldt vann i karet.
2. Tilsett 5 ml (en teskje) klorin.
3. Bland godt.
4. Tilsett 5 ml (en teskje) eddik (7%). Dette senker pH i løsningen og gjør kloren mer effektiv, men det frigis også en giftig gass. Så ikke stapp trynet ned i bøtten.
5. Bland godt.
6. Sett på lokket, rist.
7. La stå en stund og så tømmer du ut løsningen.
Dette skal ikke være nødvendig å skylle bort, men jeg syns det lukter såpass klor at jeg skyller det bort med kokt, avkjølt vann.
Da har du et rent, desinfisert gjæringskar.
Da blir det en Saison til neste brygg Hadde et inntrykk av at alt som var i kontakt med vørteren måtte avskrives, men da er det altså mulig å rengjøre dette etter bruk. Gårdsøl og Saison, det er det samme?
Om gårdsøl og Saison er samme øl vet ikke jeg. Norsk gårdsøl er i hvert fall brygget på en helt annen gjær. Men saison var, meg bekjent, et alkoholsvakt øl i Belgia/Frankrike brygget på restene man hadde tilgjengelig før sommerens onarbeidet startet. Det var tørstedrikk til sesongarbeiderne og slik sett et gårdsøl. Dagens saison har vel lite med opphavet å gjøre. Onarbeiderne i dag trenger vel mer diesel enn øl.Da blir det en Saison til neste brygg Hadde et inntrykk av at alt som var i kontakt med vørteren måtte avskrives, men da er det altså mulig å rengjøre dette etter bruk. Gårdsøl og Saison, det er det samme?
Edikk skal vistnok knekke det meste. Vask utstyret med eddik ett brygging med djevelsk Saison gjær.
Jeg vasket mitt utstyr med eddik og har ikke hatt overkarbonerig etter det. Det kan skyldes flaks, tilfeldigheter, at jeg er blitt en bedre brygger igjen eller at jeg fikk rensket usynlige smådjevler.
Eddik er et velkjent og effektivt vaskemiddel. Det er få vaskemidler som virker på alt. Noe løser fett, noe løsner fasgrdde ting, noe dreper ymse organismer osv. PBW tar vel heller ikke alt.For å sitere Charles Talley (fritt etter hukommelsen): Reingjør vi ordentlig, driver vi egentlig og desifiserer noe som det er helt unødvendig å desinfisere.
Eddik er et velkjent og effektivt vaskemiddel. Det er få vaskemidler som virker på alt. Noe løser fett, noe løsner fasgrdde ting, noe dreper ymse organismer osv. PBW tar vel heller ikke alt.