Saison-gjær som ikke tar knekken på utstyr

Hvilke Saison-gjær kan man benytte uten å måtte avskrive utstyret for kun Saison?

En hvilken som helst gjær som du bare vasker ut skikkelig, egentlig. Vær obs på fenomenet biofilm. Den beste beskyttelsen er å vaske med med en gang utstyret er brukt. Ikke la det bli stående og tørke.

Jeg har et horn i sida til Belle Saison. Akkurat den gjæren ville jeg ligge unna. Jeg mistenker den for å være spesielt god til å danne biofilm. Og siden den ikke lager øl med spesielle kvaliteter, er det ingen grunn til å bruke den. Jeg er enig med @Steinar Huneide ; BE-134 lager veldig godt øl.
 
En hvilken som helst gjær som du bare vasker ut skikkelig, egentlig. Vær obs på fenomenet biofilm. Den beste beskyttelsen er å vaske med med en gang utstyret er brukt. Ikke la det bli stående og tørke.

Jeg har et horn i sida til Belle Saison. Akkurat den gjæren ville jeg ligge unna. Jeg mistenker den for å være spesielt god til å danne biofilm. Og siden den ikke lager øl med spesielle kvaliteter, er det ingen grunn til å bruke den. Jeg er enig med @Steinar Huneide ; BE-134 lager veldig godt øl.

Er forresten biofilm motstandsdyktig mot høye temperaturer?
 
Er forresten biofilm motstandsdyktig mot høye temperaturer?

Aner ikke, men ikke usannsynlig, vil jeg tro. Spørsmålet er om organismene som lever i den, tåler det. Hvis de danner sporer, ser jeg for meg at vi kan ha et problem, for sporer tåler vel ofte høyere temperaturer.

Men dette er lekmannsgjetting - som vanlig:(.
 
Sist redigert:
Edikk skal vistnok knekke det meste. Vask utstyret med eddik ett brygging med djevelsk Saison gjær.

Jeg vasket mitt utstyr med eddik og har ikke hatt overkarbonerig etter det. Det kan skyldes flaks, tilfeldigheter, at jeg er blitt en bedre brygger igjen eller at jeg fikk rensket usynlige smådjevler.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Edikk skal vistnok knekke det meste. Vask utstyret med eddik ett brygging med djevelsk Saison gjær.

Jeg vasket mitt utstyr med eddik og har ikke hatt overkarbonerig etter det. Det kan skyldes flaks, tilfeldigheter, at jeg er blitt en bedre brygger igjen eller at jeg fikk rensket usynlige smådjevler.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Tror heller kombinasjonen klorin og eddik er et sikrere valg. 1 ts av hver til 3 liter vann. Klorin i vannet først, røre rundt, så i led eddik. Kontakttid 30 sekunder.
 
Denne har jeg kopiert fra forumet et sted. Krediteres den som krediteres skal:

Klor er effektivt, men klor i en sur løsning er mer effektivt. OG potensielt farlig, så se nøye her nå:

Utføres utendørs!

Følg rekkefølgen

1. Ta 3 liter kaldt vann i karet.

2. Tilsett 5 ml (en teskje) klorin.

3. Bland godt.

4. Tilsett 5 ml (en teskje) eddik (7%). Dette senker pH i løsningen og gjør kloren mer effektiv, men det frigis også en giftig gass. Så ikke stapp trynet ned i bøtten.

5. Bland godt.

6. Sett på lokket, rist.

7. La stå en stund og så tømmer du ut løsningen.

Dette skal ikke være nødvendig å skylle bort, men jeg syns det lukter såpass klor at jeg skyller det bort med kokt, avkjølt vann.


Da har du et rent, desinfisert gjæringskar.
 
Denne har jeg kopiert fra forumet et sted. Krediteres den som krediteres skal:

Klor er effektivt, men klor i en sur løsning er mer effektivt. OG potensielt farlig, så se nøye her nå:

Utføres utendørs!

Følg rekkefølgen

1. Ta 3 liter kaldt vann i karet.

2. Tilsett 5 ml (en teskje) klorin.

3. Bland godt.

4. Tilsett 5 ml (en teskje) eddik (7%). Dette senker pH i løsningen og gjør kloren mer effektiv, men det frigis også en giftig gass. Så ikke stapp trynet ned i bøtten.

5. Bland godt.

6. Sett på lokket, rist.

7. La stå en stund og så tømmer du ut løsningen.

Dette skal ikke være nødvendig å skylle bort, men jeg syns det lukter såpass klor at jeg skyller det bort med kokt, avkjølt vann.


Da har du et rent, desinfisert gjæringskar.

Jeg vil ha litt av æren, i alle fall - husker ikke helt om jeg kan gjøre krav på hele:p. Oppskrifta stammer fra Charlie Talley, mannnen som oppfant StarSan, i denne podcasten: 03-29-07 Basic Brewing Radio - Sanitizing with Bleach and Star San from Basic Brewing Radio | Podcast Episode on Podbay Gå inn litt før 20 min. (Men egentlig er hele podcasten interessant.)

Jeg brukte det der ei stund - innendørs. Mye og lenge, og det var ikke bra for halsen. Så det er greit å holde seg utendørs med det, men om du bare skal desinfisere et gjæringskar, så tror jeg nok det går greit. Men sørg for ventilasjon.

Talley sier at det ikke er nødvendig å skylle etterpå, men jeg tror egentlig det er en god ide å gjøre det, enig med deg der, @Håkon Bugge .
 
Det der er en fin løsning til å desinfisere ellers i huset også, i disse tider. Dørhåndtak, lysbrytere, etc., etc...
 
Da blir det en Saison til neste brygg :D Hadde et inntrykk av at alt som var i kontakt med vørteren måtte avskrives, men da er det altså mulig å rengjøre dette etter bruk. Gårdsøl og Saison, det er det samme?
 
Da blir det en Saison til neste brygg :D Hadde et inntrykk av at alt som var i kontakt med vørteren måtte avskrives, men da er det altså mulig å rengjøre dette etter bruk. Gårdsøl og Saison, det er det samme?

"Farmhouse ale" på engelsk brukes om saison (og et par andre belgiske/franske typer). Det er tittelen på ei bok om disse øltypene. (Farmhouse Ales (e-bok) | Phil Markowski | ARK Bokhandel , Farmhouse Ale Av Phil Markowski - BryggSelv ) Anbefales hvis du skal hive deg inn i saisonbrygginga på alvor. Lettlest.

"Gårdsøl" kunne jo være en oversettelse av "farmhouse ale", men det forbinder jeg med norsk tradisjonsøl. Det er jo tittelen på boka til Lars Marius Garshol om dette ølet.
 
Da blir det en Saison til neste brygg :D Hadde et inntrykk av at alt som var i kontakt med vørteren måtte avskrives, men da er det altså mulig å rengjøre dette etter bruk. Gårdsøl og Saison, det er det samme?
Om gårdsøl og Saison er samme øl vet ikke jeg. Norsk gårdsøl er i hvert fall brygget på en helt annen gjær. Men saison var, meg bekjent, et alkoholsvakt øl i Belgia/Frankrike brygget på restene man hadde tilgjengelig før sommerens onarbeidet startet. Det var tørstedrikk til sesongarbeiderne og slik sett et gårdsøl. Dagens saison har vel lite med opphavet å gjøre. Onarbeiderne i dag trenger vel mer diesel enn øl.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Edikk skal vistnok knekke det meste. Vask utstyret med eddik ett brygging med djevelsk Saison gjær.

Jeg vasket mitt utstyr med eddik og har ikke hatt overkarbonerig etter det. Det kan skyldes flaks, tilfeldigheter, at jeg er blitt en bedre brygger igjen eller at jeg fikk rensket usynlige smådjevler.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

For å sitere Charles Talley (fritt etter hukommelsen): Reingjør vi ordentlig, driver vi egentlig og desifiserer noe som det er helt unødvendig å desinfisere.
 
For å sitere Charles Talley (fritt etter hukommelsen): Reingjør vi ordentlig, driver vi egentlig og desifiserer noe som det er helt unødvendig å desinfisere.
Eddik er et velkjent og effektivt vaskemiddel. Det er få vaskemidler som virker på alt. Noe løser fett, noe løsner fasgrdde ting, noe dreper ymse organismer osv. PBW tar vel heller ikke alt.


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Eddik er et velkjent og effektivt vaskemiddel. Det er få vaskemidler som virker på alt. Noe løser fett, noe løsner fasgrdde ting, noe dreper ymse organismer osv. PBW tar vel heller ikke alt.


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Ja, men altså "vaskemiddel". Det var uklart for meg om du mente det faktisk desinfiserte, også, for det er det ikke effektivt til. Men som sagt (av Talley); har vi reingjort ordentlig, er antakelig desinfisering unødvendig. Problemet er jo bare at vi aldri kan være 100% sikre på at vi har tatt alt, og så desinfiserer vi for å være helgardert - og klør oss i hue og skjønner ingenting når vi likevel får en infeksjon:p.

Jeg fant litt stødig info om bruk av eddik: Reliable and Scientific Tips for Cleaning With… | NSF International
 
Tilbake
Topp