Brygge med utgåtte tilsetninger?

Hei!
En kollega bestilte i 2021 et allgrain-sett som vi skulle brygge sammen. På grunn av jobbytte og mye reising, så ble dette settet liggende. Gjær, humle, puré og andre tilsetninger har lagt i kjøleskap hele veien.

Ser at koriander, appelsinskall og aprikospuré er gått ut på dato. Puré gikk ut i Mai 2022, mens de andre tingene gikk ut i oktober-november 2022.
Jeg er i utgangspunktet ikke bekymret for de tørre ingrediensene, men stusser litt på aprikospuréen. Jeg tror det er denne, bare i eldre design: https://brewshop.no/produkt/ravarer/tilsetning/fruktpureer/aprikospure-1kg-fruits-rouges-co

Ville dere tatt sjansen, eller bare kjøpt en ny?
 
Hei!
En kollega bestilte i 2021 et allgrain-sett som vi skulle brygge sammen. På grunn av jobbytte og mye reising, så ble dette settet liggende. Gjær, humle, puré og andre tilsetninger har lagt i kjøleskap hele veien.

Ser at koriander, appelsinskall og aprikospuré er gått ut på dato. Puré gikk ut i Mai 2022, mens de andre tingene gikk ut i oktober-november 2022.
Jeg er i utgangspunktet ikke bekymret for de tørre ingrediensene, men stusser litt på aprikospuréen. Jeg tror det er denne, bare i eldre design: https://brewshop.no/produkt/ravarer/tilsetning/fruktpureer/aprikospure-1kg-fruits-rouges-co

Ville dere tatt sjansen, eller bare kjøpt en ny?
Jeg ville kjøpt ny. Humle også. Og kanskje gjær. Maltet er nok greit nok.

Det er for mye jobb å brygge til at det er verdt det med dårlige råvarer.
 
Du vil miste litt smak og bitterhet fra humla. Pureen er så søt, at den holder trolig til Dovre faller. Gjæren taper seg over tid, så det er mulig du burde kjøpe en ekstra pakke i tillegg til det du har. Malten er også jeg minst skeptisk til.
 
Humle er kanskje det enkleste å finne ut av, når du åpner posen finner du fort ut om den kun er vakuumpakket eller, også flushet med nitrogen. Lukter det greit er det greit. Er gjæren lagret kaldt går nok det også greit, pureen er varmebehandlet og sikkert grei, men det er en fare for en beskhet etter at gjæren har spist opp sukkeret, så det blir rulett :)
 
Gjæren er ikke gått ut på dato. Tørrhumle har lagt kjølig sammen med gjæren hele veien.
Er gjæren fortsatt innenfor dato og har vært oppbevart i kjøleskap. Så er det bare å kjøre på tenker jeg.

Humle skal i fryser.
Det kommer litt an på hvilken humle det er og om den er vakumpakket eller i nitrogen.


Dersom vi skal stole på denne er det gigantisk forskjell mellom for eksempel Saaz og Amarillo.

Saaz som er 3 år gammel:
Vakumpakket i fryser -20° har mistet 27,9% alphasyre.
Vakumpakket i kjøleskap 4° har mistet 62.9% alphasyre.
Nitrogenpakket i fryser -20° har mistet 3,2% alphasyre.
Nitrogenpakket i kjøleskap 4° har mistet 9,5% alphasyre.

Amarillo som er like gammel
Vakumpakket i fryser -20° har mistet 6,9% alphasyre.
Vakumpakket i kjøleskap 4° har mistet 19.4% alphasyre.
Nitrogenpakket i fryser -20° har mistet 0,7% alphasyre.
Nitrogenpakket i kjøleskap 4° har mistet 2,1% alphasyre.
 
Hvor kjøper man vakuumpakker som flusher med nitrogen?
Pakkene til BryggSelv med zip-lock har Nitrogen. De er ikke tomme for gasser (vakum). Vakumpakker er det lett å se er uten gass :)
Tror ikke du ‘får kjøpt’ vakumpakker som flusher. Det er en egen pre-prosess
 
Pakkene til BryggSelv med zip-lock har Nitrogen. De er ikke tomme for gasser (vakum). Vakumpakker er det lett å se er uten gass :)
Tror ikke du ‘får kjøpt’ vakumpakker som flusher. Det er en egen pre-prosess

Da skal jeg pakke om en god del humle før det lønner seg..
 

Da skal jeg pakke om en god del humle før det lønner seg..
Ser jeg var litt upresis i min uttalelse.
‘Tror ikke det lønner seg for en hjemmebrygger å kjøpe en industriell maskin med Nitrogen for pakking av reste-humle’
Beklager at jeg gikk for det korte svaret :cool:
 
Er gjæren fortsatt innenfor dato og har vært oppbevart i kjøleskap. Så er det bare å kjøre på tenker jeg.


Det kommer litt an på hvilken humle det er og om den er vakumpakket eller i nitrogen.


Dersom vi skal stole på denne er det gigantisk forskjell mellom for eksempel Saaz og Amarillo.

Saaz som er 3 år gammel:
Vakumpakket i fryser -20° har mistet 27,9% alphasyre.
Vakumpakket i kjøleskap 4° har mistet 62.9% alphasyre.
Nitrogenpakket i fryser -20° har mistet 3,2% alphasyre.
Nitrogenpakket i kjøleskap 4° har mistet 9,5% alphasyre.

Amarillo som er like gammel
Vakumpakket i fryser -20° har mistet 6,9% alphasyre.
Vakumpakket i kjøleskap 4° har mistet 19.4% alphasyre.
Nitrogenpakket i fryser -20° har mistet 0,7% alphasyre.
Nitrogenpakket i kjøleskap 4° har mistet 2,1% alphasyre.
Alle her holder seg best i fryser, men nitrogen gjør jo underverker uansett.
 
Vi må skille mellom redusert funksjon på både humle, gjær og pure - og at noe er ødelagt / gir usmak. Jeg vil påstå at ved å øke humlemengden litt med samme eller lignende humle, kan den du har godt benyttes. Med gjæren vil det trolig fungere å bare bruke den du har, men det er liten kostnad for en ekstra pakke...
Det blir øl. RDWHAHB
 
Vi må skille mellom redusert funksjon på både humle, gjær og pure - og at noe er ødelagt / gir usmak. Jeg vil påstå at ved å øke humlemengden litt med samme eller lignende humle, kan den du har godt benyttes. Med gjæren vil det trolig fungere å bare bruke den du har, men det er liten kostnad for en ekstra pakke...
Det blir øl. RDWHAHB
Altså, jeg er helt for å redusere matsvinn, men hvis noe som er frysevare har liggi to år i kjøleskapet mitt risikerer jeg ikke seks arbeidstimer for å spare en femtilapp. Så billig er ikke arbeidskrafta mi. Selv om det kanskje går bra. :)
 
Usikker på pureen, men den er vel lett å sjekke?

Sukker blir ikke dårlig, men det beskytter ikke resten av innholdet mot forringelse. Syltetøyet til mora mi var søtt nok, men det kunne like forbasket få mugg. Og om ikke mikroorganismer kommer til, vil det skje oksidasjonsprosesser - og kanskje langsomme maillardreaksjoner, til og med.

Nei huff:).

Så lenge humla lukter og ser ut som den skal, hadde jeg ikke hatt noen kvaler med å bruke den. Men det er jo greit å ta høyde for at utbyttet av IBU'er blir noe mindre.
 
Vi må skille mellom redusert funksjon på både humle, gjær og pure - og at noe er ødelagt / gir usmak. Jeg vil påstå at ved å øke humlemengden litt med samme eller lignende humle, kan den du har godt benyttes. Med gjæren vil det trolig fungere å bare bruke den du har, men det er liten kostnad for en ekstra pakke...
Det blir øl. RDWHAHB
Jeg brukte to pakker Chinook fra 2020 i en batch IPA for to uker siden. Når ølet er karbonert, er det nå Chinook som stikker seg ut selv med like mengder vakuum pakket Cascade 2021 og Centennial 2022. Chinook var kjøpt på Vinbua, kun forseglet pose ikke vakuumert eller flushet.
 
CO2 oksyderer jo ikke øl, (oksygenet er bundet ganske godt til karbonet). Vil man ikke kunne flushe humleposer med CO2? Kan jo være ett poeng, særlig med større poser, og/eller ompakking …
 
Skal prøve å svare alle dere som har kommentert.
Humle er vakuumpakket, men jeg vet ikke om den er fylt med CO2. Den har lagt kaldt nederst i kjøleskapet, og der vil jeg tro temperaturen er 1-2 grader. Kondensvann som samler seg i bunn pleier å fryse, så humlen har nok lagt for det meste rett over 0*C.

Gjæren har lagt sammen med humlen, og har dato til september i år hvis jeg ikke husker feil. De andre tørre ingrediensene har også lagt på samme plass.

Dette er en klone av Kronenburg 1664 Blanc, og det var en som skrev at den ikke lignet overhodet på den. Det var ikke en god øl generelt, helt til han hadde glemt det bort i 3-4 måneder. Da var den visstnok fantastisk. Ikke i nærheten av en Blanc, men et godt øl likevel.

Tenker å ta sjansen, så får vi se hva det blir til. Pureen får jeg vurdere når gjæringen er i gang. Sjekker den et par dager før den går i karet, og hvis den ikke virker bra så er det bare å kjøpe en ny.

Takk for alle svar! Skal prøve å huske å oppdatere denne tråden med resultater.
 
Kjenner den, ja. Stresser ikke så mye med IBU'ene. Erfaringsmessig blir det sånn rimelig greit. Normale smakere er ikke særlig følsomme for variasjoner i IBU (og jeg er veldig normal akkurat på dette:)), så om jeg treffer sånn noenlunde med mye, middels og lite, er jeg helt happy.

Det operereres jo med nokså fimaska tabeller over forholdet mellom IBU og OG, og hekter man seg mye opp i sånt, blir det mye stress med IBU'ene. Og om man veit noe om hvordan Tinseth-verdiene, som er de vi stort sett bruker, blei til, så er det liten grunn til å stresse.

Men for ordens skyld: Kunnskap er aldri av det vonde.
 
Tilbake
Topp