Brygge mer!

Har blitt kraftig bitt. Må nesten sette tredje ølen i Januar neste uke, hvis jeg rekker. Laget meg en blond ale her før jul med kun pilsner og pale malt og saaz. Denne ble jeg alvorlig fornøyd med, og tilogmed mine venner drakk av den. Blitt litt bitt av blondinen kan man si, selv om den ikke blir typeriktig. Nøgne Ø's Blonde syns jeg forøvrig er fantastisk.

Skal begi meg ut i crystallmaltens verden for første gang, og da kommer usikkerheten rekende. Så en plass på forumet at NØ Blond ligger på rundt 17IBU, så jeg skal prøve å legge meg rundt der, selv om den nok ender litt bitrere, for det er bare godt.

Har satt sammen dette her, og regner med det nok vil ende opp i et godt øl, men man er alltid interessert i innspill fra litt mer erfarne. Er det for mye hvetemalt i forhold til pilsnermalten? Har aromamalten noe her å gjøre i det heletatt?

Vil også prøve å holde den under mine vanlige 5.6%, vil jo kunne drikke et par-tre stykker i slengen uten å ende på en snurr.

I Beercalc, må jeg legge til litt ekstra basismalt for å komme på ønsket alkoholstyrke? Foreksempel vil crystalmalten gi 3 öchelse, da må jeg vel legge basemalten 3 öchelse høyere for å få utgjæring nok til å ende på 4.8%? (regner med det, men tar ingenting jeg konkluderer med for gitt)

Statistics
Volume: 24 liters
OG: 1049
FG:
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 16 EBC (Amber)
Bitterness: 17 IBU
BU/GU: 0.34

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3000 grammes
Wheat Malt         1000 grammes
Aroma Malt 150 EBC 400 grammes
Crystal Malt 135        200 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Saaz 2.8% alpha         25 grammes 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 25 grammes 30 minutes
Saaz 2.8% alpha  25 grammes 1 minutes

Fermentation
Yeast: Safale US-05

Comments:
 
Litt mye aromamalt. Jeg ville ikke ha brukt mer enn 100g. Aromamalt gir fort veldig mye smak. Bruk gjerne litt mer pilsner.
 
Tilbake
Topp