Bryggertabber

Jeg fikk speidelen for akkurat en uke siden. Brygget den første batchen dagen etter. Jeg var full av forventning og ventet på at vørteren skulle komme opp og flomme over kanten av maltrøret. Men så skjedde ikke. Den piplet så vidt over silen, og nivået ble ikke høyere. Er det pumpa som ikke virker skikkelig? Så merket jeg at nivået steg om jeg la press på toppen av maltrøret. F..., er det kommet en eller annen gjenstand mellom pakningen og bunnen av speidelen. Jeg løftet ut maltøret og tappet av vørteren for å se. Men nei, alt var ok, og pakningen var fin. Da jeg monterte maltrøret igjen så så jeg det. Jeg hadde ikke momtert stålrøret som skal stå på tvers over maltrøret. Det ble litt ekstrarbeid iunder meskingen av tabben, men håper det ble øl av det likevel... :bank2:

Dagen etter ble batch nr 2 brygget. Da gikk alt fint bortsett fra at kranen på gjæringskaret stod åpen en liten periode så det ble litt gulvvasking.
 
uff i dag gjorde jeg det store,jeg presterte å tappe over en fryktelig god ipa og sukkerlake over på den eneste gjæringstanken uten tappekrane..noe som ikke hadde vært et problem hadde det ikke vært for at jeg har montert krane på alle(bortsett fra ett tilsynelatende)gjæringskar og i den anledning hadde kastet alle de elendige hevertene....løsningen ble å tømme forsiktig over i et kar med krane,blir vel tidenes mest oksyderte ipa :'( pokker og rett fra gjæringskaret var det min mest strøkne ipa ever
 
larser skrev:
uff i dag gjorde jeg det store,jeg presterte å tappe over en fryktelig god IPA og sukkerlake over på den eneste gjæringstanken uten tappekrane..noe som ikke hadde vært et problem hadde det ikke vært for at jeg har montert krane på alle(bortsett fra ett tilsynelatende)gjæringskar og i den anledning hadde kastet alle de elendige hevertene....løsningen ble å tømme forsiktig over i et kar med krane,blir vel tidenes mest oksyderte IPA :'( pokker og rett fra gjæringskaret var det min mest strøkne IPA ever
nå smakte jeg på ei flaske etter bare tre dager karbonering og den er allerede rett så god faktisk,så det gikk sikkert bra,men første gang for meg at kaboneringen har gått så fort og den sitter såpass godt i ølet etter bare tre dager
 
Tarjei77 skrev:
Oksidering gjev seg utslag over tid, so du må berre drikke opp so ført du kan...
uff ..jaja finn ut kor gale det bli da hvertfall,fattig trøst men...å bare drikke ipa i 2mnd bare for å drikke opp er uansett ikke et alternativ
 
Kalibrering av instrumenta ein brukar er viktig. 

Eg hadde tenkt å senda av gårde eit par brygg til NM - eg syntes dei smakte godt og dei som har fått smakt dei har også likt dei.    I NM samanheng (og om ein skal vera nøye på det) er jo måling av OG og FG viktig og eg fekk litt rar OG måling på eit av brygga men tenkte ikkje så mykje over det der og då.    Då eg skulle kontrollmåla etter sekundærgjæring sto ochslevekta godt planta på botnen.  Så god utgjæring har eg ikkje vore borti før og etter litt feilsøking såg eg at det var væske på innsida av ochslevekta. 

Dermed gjekk NM innsendinga  til dunderen - vanskeleg å senda frå seg noko ein ikkje har skikkelege tal på -  kva tid vekta gjekk amok er vanskeleg å sei.    Så no er eg klar til å investera i eit verktøy for refraksjonsmåling.   
 
Vel.. Siden kobbermanifolden min har en tendens til å oksidere litt når den ikke har vært i bruk på en stund ( kobberen får et svart lag ) så har jeg funnet ut at etter en runde i Star-San og lett vask og god skylling så blir de skinnende rene igjen.. Dette måtte jo være lurt?!
Etter siste brygg fyllte jeg opp et gjæringsspann med vann og korrekt dosert Star-San, plumpet oppi kobbermanifolden og stuet vekk. Dette ble så glemt helt av, og etter 4 måneder finner jeg manifolden min igjen i en dunk som "lyser neongrønt".  :fyflate:
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Sett: 713
Ja om saltsyra tar det grønne er jeg med på den  :bank2:  :laugh:
Nei, her må det nok kondemneres. Ble litt gira på å prøve PEX rørene fra Biltema. Noen erfaring mtp varme og renhold?
 
Det er jo sjølvsagt greit at meskekar og delar til mesking er reint - men ein treng ikkje sterilisera denne delen av bryggjeprosessen.   
 
Mitt første brygg skulle gjæres i boden, valgte også å bruke en bøtte med kran til min 20 første liter med edle dråper. Ble ferdig i 2-3 tia på natta og begynte å drasse bøtta ned i boden fra 5 etasje. Fikk den plassert i boden og godt fornøyd gikk jeg inn i heisen igjen. Der var den en dam, og jeg tenkte "hvem f**n pisser i heisen?!". Når jeg gikk ut i 5. etg var det ikke tvil om hvem det var, utenfor heisen var enda en dam og en stripe som ledet meg til min dør. Fikk en ekstra halvtime med vasking midt på natta og har ikke brukt den bøtta siden.
 
Borre: Tabben din fikk opp humøret igjen her i brygghuset:)

Hva skal man si når man har brygget i 6 timer, vørteren som skal bli Joakim Ruuds Norsk Pils har blitt kjølt ned til 11 grader og bryggeassisten mister termometeret han har holdt med sin klamme hånd ned i gryta?
 
Har en uggen følelse av at 25 L pale ale har blåst ut gjennom gjærlåsen mens jeg har vært på rett side av fylkesgrensa på påskeferie. Gruer meg til å dra oppover og tørrhumle  :(
 
Hvorfor durer man på når man føler noe er feil.
Skulle veie opp 12 Kg malt til en bitter, syntes det gikk mye malt, hopperen ble ganske full, noe som er ca 20 Kilo, men det fikk ikke meg til å stoppe :)
Så har jeg en Exstra Exstra Strong Bitter, men klar og fin og ikke såÅÅ bitter.
Det er som forskerne sier, vi lærer ikke av erfaring.
Regner med vekta har stått på bare 3 labber.
 
Hadde ikke plass til alt ølet i skapet mitt i høst, og nå fant jeg igjen seks flasker dubbel som jeg hadde glemt i en campingkjøler på loftet.

Kanskje ikke den verste tabben jeg har gjort. :namnam:
 
Når man jobber offshore så kan det av og til gå litt ball i dager og uker når man har fri. Derfor gjorde jeg klar til fating av en pale ale i går, SG hadde vært lik over to dager.
Så jeg hadde oppi Bio-fine og dunket på karet slik at tørrhumlingen skulle synke. Jeg stusset litt på at det fremdeles fløt mye på toppen, men tenkte ikke nevneverdig på det.
Kvelden kom og jeg sa til min bedre halvdel at jeg syns det var noe merkelig med ølet, det oppførte seg ikke slik det pleier. Det virket litt for livlig til å hatt 15 dager i gjæringskaret.
Svaret kom lynraskt: 15 dager??, herregud du brygget det i forrige uke, du har ikke vært hjemme mer en halvannen uke......................
Jeg må innrømme at selvransakelsen føles som en klam fuktig klut, når man innser at evnen til å holde oversikt over ukedager er borte.. :biersmile:
 
Balle !!! Jeg hadde glemt og slå av kupevarmeren i kjøleskapet da jeg åpnet den ferdige batchen for tapping. Kupevarmeren slo seg plutselig på . Da jeg skulle slå den av i all hast mistet jeg den opp i 20 liter øl :noway: Hovedsikringa røyk!!! OMG. Ja nå fikk jeg ihverfall grilla vær eneste micro organisme i ølet.

Et 3 uker lagring smakte ølet utmerket.  Ølen heter nå kortslutting og vurderer å legge ut en oppskrift på den. Brygges på eget ansvar >:D
 
Tessa skrev:
Balle !!! Jeg hadde glemt og slå av kupevarmeren i kjøleskapet da jeg åpnet den ferdige batchen for tapping. Kupevarmeren slo seg plutselig på . Da jeg skulle slå den av i all hast mistet jeg den opp i 20 liter øl :noway: Hovedsikringa røyk!!! OMG. Ja nå fikk jeg ihverfall grilla vær eneste micro organisme i ølet.

Et 3 uker lagring smakte ølet utmerket.  Ølen heter nå kortslutting og vurderer å legge ut en oppskrift på den. Brygges på eget ansvar >:D

Ha ha, det var dagens!  :amen:
 
Tilbake
Topp