Brygget ”well made tripel” fra Brooklyn Brew Shop og er litt bekymret…

Hei!

Jeg har to ekstraktbrygg på samvittigheten som har smakt overraskende bra. På en tur over til USA plukket jeg opp noen slike ølsett fra Brooklyn Brew Shop, blant annet Well Made Tripel, som ikke er basert på ekstrakt. I går brygget jeg nevnte Well Made Tripel.
Fulgte oppskriften så langt det gikk. Et problem var kanskje at det var vanskelig å holde tempen mellom 63-68 grader i en hel time mens malten var oppi kjelen. Uansett, det begynte å gjære noe helt voldsomt med nesten en gang jeg tilsatte gjæren (safbrew s33). Ble først litt optimist. Men det varte kun 1 dag og nå plopper det bare 2-3 ganger i gjærlåsen pr minutt. I tillegg så lukter det litt surt når jeg ”snuser over gjærlåsen”. Tenker at det ikke er noe godt tegn men har ikke noe erfaring med å lage øl på denne måten….

Høres kanskje ikke dette litt dårlig ut?

Noen som har erfaring med Well Made Tripel?

Hilsen, Tommy
 
At aktiviteten i gjæringsdunken har avtatt er helt normalt.
Jeg vil tro at den fortsatt gjærer aktivt og at det er helt i orden.
Når det kommer til den sure lukten er det litt vanskelig å si noe bestemt.
Det kan være en infeksjon som har gjort ølet surt,
men det kan godt være at alt er som det skal og at gjæren bare produserer litt sure lukter.
Jeg ville uansett latt det stå et par uker, for så å smake.
Det at det var vanskelig å holde temp i gryta er kanskje mer bekymringsfullt.
Det kan hende at ølet blir litt for søtt eller litt for tørt. Men det går sikkert fint det også.

Som ølbrygger er det lurt å være tolmodig og avslappet, og se hvordan det går til slutt.
Har dog ingen erfaring med settet du har brygget, eller gjæren du har brukt.

lykke til
 
Tommy_1977 skrev:
Et problem var kanskje at det var vanskelig å holde tempen mellom 63-68 grader i en hel time mens malten var oppi kjelen.
Et tips for å holde temperaturen i kjelen mer stabil er å sette stekeovnen på f.eks 60 grader, og så sette kjelen der mens du mesker. Da er temperaturdifferansen at du vil få minimalt med tap på en time.
 
Safbrew 33 kan gi litt sur/gjæraktig lukt de første ukene. Modne ølet i en mnd minimum etter at det er flasket/på fat.
 
Tilbake
Topp