Beer brew 60 inntrykk og spørsmål

Er det mange av dere som har byttet ut spiralkjøleren? Har fått høre at det er en fordel å la kjøleren være i ro under nedkjølig (ikke plaske opp og ned), men da tok det en evighet å komme ned i rett temp... Den som fulgte med er jo både liten og stikker ikke langt ned.

Ett spm til: Da vi brygget i helgen slet vi med å treffe temp på innmesken. Hva setter dere temperatur- og effektinnstillingene på?
 
Er det mange av dere som har byttet ut spiralkjøleren? Har fått høre at det er en fordel å la kjøleren være i ro under nedkjølig (ikke plaske opp og ned), men da tok det en evighet å komme ned i rett temp... Den som fulgte med er jo både liten og stikker ikke langt ned.

Ett spm til: Da vi brygget i helgen slet vi med å treffe temp på innmesken. Hva setter dere temperatur- og effektinnstillingene på?
Har byttet kjøler ja. Bruker 2 parallellkoblete kobberspiraler. Disse beveges kontinuerlig opp og ned. Bruk en app for å treffe riktig mesketemperatur. Vi bruker brewers friend. Ikke bruk elementene under mesking, BB60 er dobbeltvegget og holder temperaturen fint i 60 minutter. Lykke til.
 
Har byttet kjøler ja. Bruker 2 parallellkoblete kobberspiraler. Disse beveges kontinuerlig opp og ned. Bruk en app for å treffe riktig mesketemperatur. Vi bruker brewers friend. Ikke bruk elementene under mesking, BB60 er dobbeltvegget og holder temperaturen fint i 60 minutter. Lykke til.

Hvis du skal på f.eks 71 grader før tilsetting av malt, setter du da termostat på 71 grader, eller kjører max og skrur av når vannet har nådd 71?
 
Hvis du skal på f.eks 71 grader før tilsetting av malt, setter du da termostat på 71 grader, eller kjører max og skrur av når vannet har nådd 71?

Beror på hvor mye malt og hvilken temp. den har.
Normalt holder min malt romtemperatur, da pleier jeg å meske inn på ca 2 grader over.
Termostaten på vår BB60 differ ca 6 grader, så jeg kontrollmåler altid med ekstern termometer.

PS. Innmesk på 71 grader????
 
Beror på hvor mye malt og hvilken temp. den har.
Normalt holder min malt romtemperatur, da pleier jeg å meske inn på ca 2 grader over.
Termostaten på vår BB60 differ ca 6 grader, så jeg kontrollmåler altid med ekstern termometer.

PS. Innmesk på 71 grader????
Med romtemperert malt og 11 kilo i mesken, 3 liter vann pr kilo malt og dødvolum på 3 liter havner vi på ca 71 grader i vannet før malten tilsettes. Dette med mesketemperatur på 66 grader. Måler alltid med kalibrert termometer. Ikke stol på termostaten. Rør bestandig godt rundt både i vann og mesk for å forhindre feil måling. 2 graders differanse hørtes lite ut!
 
Med romtemperert malt og 11 kilo i mesken, 3 liter vann pr kilo malt og dødvolum på 3 liter havner vi på ca 71 grader i vannet før malten tilsettes. Dette med mesketemperatur på 66 grader. Måler alltid med kalibrert termometer. Ikke stol på termostaten. Rør bestandig godt rundt både i vann og mesk for å forhindre feil måling. 2 graders differanse hørtes lite ut![/Q
PS. Innmesk på 71 grader????

Nei, vanntemp 71 grader før tilsetting av malt...
 
Med romtemperert malt og 11 kilo i mesken, 3 liter vann pr kilo malt og dødvolum på 3 liter havner vi på ca 71 grader i vannet før malten tilsettes. Dette med mesketemperatur på 66 grader. Måler alltid med kalibrert termometer. Ikke stol på termostaten. Rør bestandig godt rundt både i vann og mesk for å forhindre feil måling. 2 graders differanse hørtes lite ut!

Brukte meskekalkulatorn på Brewersfriend tidligere, skivebom hver gang. Måtte fylle på med masse kaldtvann.
Med 2 grader over, treffer jeg så å si spot on :)
På mitt brygg i går, der sier kalkulatorn 71,4 grader for innmesk på 65 grader.
Jeg brukte som vanlig 2 grader over, traff som bare det.
 
Brukte kalkulator for å regne ut, 13,5 kg malt 33 l vann, ønsket mesketemp 68 grader. Da skulle vannet være 77 grader.
Men etter heftig røring var tempen 72 grader, så måtte tilsette kaldt vann for å komme ned i 68.
Lurte på om det kunne være restvarme i elementet på BB'en ettersom jeg satte den på full guffe og kuttet ut da den traff 77. Tempen fortsatte sikkert å stige litt..
 
Dette synes jeg er rart. Stemmer hver gang hos oss. Tror ikke det er noe feil med kalkulatoren på Brewers Friend, er du sikker på at inntastingen stemmer?
 
Tror nok heller det er termostaten på BB'en...

Termostaten stoler jeg ikke på, som sagt viser vår 6 grader for lite.
Bruker kun en ekstern termometer som er kalibrert.
Plasseringen av følern i bunn under falskbunn like ved varmeelementet viser over hode ikke korrekt temp i meskbedden.

Jeg pleier å varme opp vannet med effektregulerinen på max, til 2-3 grader over innmesk.
Rør rundt i vannet og måler temp.
Viss det er riktig temp - slår jeg ned effekten til 10%. alt. helt av.
I med malten og rør godt.
Når jeg stegmesker har jeg effekten på ca 80% ved temp høyningen og setter ned den igjen når temp er nådd.
Jeg sirkulerer ikke nå, deg gjør jeg først ved skylling. (sirkulerende batchsparge)
Tapper ut vørten og heller på 4 liter med 77 gradigt vann. (for å få med det som ligger igjen i dørommet)
Fyller på med skyllevann, minus 8 liter (de 4 som er brukt +4 nye liter for å få med de siste litrene med godsaker som er igjen i dørommet.
For å holde tempen under skylling, må jeg sette termostaten på mellom 85-90 grader. Beronde på hvor fort jeg sirkulerer.
Ganske stort varmetap i slanger og når vørten sildrer ut.
Bruker altid lokk under mesking og skylling

PS. jeg bruker heller ikke måleskalaen på BB60 da denne viser et par liter for lite.
 
Termostaten er nokså håpløs, fordi den slår ut/inn alt for seint. Men termometeret kan være nyttig nok om en bare lærer seg sånn omtrent hvor stort avviket bruker være mellom tempen i mesken og i bunnen av kjelen.
Det blir et problem å kalkulere temperaturen på vannet når en begynner meskingen dersom en ikke vet at skalen på kjelen er feil! Jeg tror feilen ligger i bunnen, sånn at den ikke øker jo mer vann en tapper i?
Kjøleren kunne helt klart være bedre, men den greier seg akkurat dersom du bruker meskespaden og lager en rask whirlpool gjennom å røre kontinuerlig. Jeg skulle gjerne hatt en bedre en, men det er andre ting jeg vil prioritere.
 
Jeg ser det er varierende praksis her. Vi har en tidlig versjon av BB60 og har funnet vår vei til konsistent høyt utbytte. Det er vel brygget nærmere 80 batcher hittil Det beste rådet er vel derfor å finne din metode og så holde dere til den, så får dere samme utbytte hver gang.
 
Termostaten stoler jeg ikke på, som sagt viser vår 6 grader for lite.
Bruker kun en ekstern termometer som er kalibrert.
Plasseringen av følern i bunn under falskbunn like ved varmeelementet viser over hode ikke korrekt temp i meskbedden.

Jeg pleier å varme opp vannet med effektregulerinen på max, til 2-3 grader over innmesk.
Rør rundt i vannet og måler temp.
Viss det er riktig temp - slår jeg ned effekten til 10%. alt. helt av.
I med malten og rør godt.
Når jeg stegmesker har jeg effekten på ca 80% ved temp høyningen og setter ned den igjen når temp er nådd.
Jeg sirkulerer ikke nå, deg gjør jeg først ved skylling. (sirkulerende batchsparge)
Tapper ut vørten og heller på 4 liter med 77 gradigt vann. (for å få med det som ligger igjen i dørommet)
Fyller på med skyllevann, minus 8 liter (de 4 som er brukt +4 nye liter for å få med de siste litrene med godsaker som er igjen i dørommet.
For å holde tempen under skylling, må jeg sette termostaten på mellom 85-90 grader. Beronde på hvor fort jeg sirkulerer.
Ganske stort varmetap i slanger og når vørten sildrer ut.
Bruker altid lokk under mesking og skylling

PS. jeg bruker heller ikke måleskalaen på BB60 da denne viser et par liter for lite.
Takk for svar!
Har du temperaturinnstillingen alltid på max (110 eller hva det er)?
 
Tilbake
Topp