Høres bra ut det der Wibro! Jeg bruker denne kalkulatoren for å beregne temperatur før tilsetning av maltet http://www.brewersfriend.com/mash/. Har stemt ganske bra. 10-graderen til ølbrygging er nok litt for mye ja.
Er heller ikke anbefalt å koke med lokk, og du hadde muligens fått litt høyere OG hvis du ikke hadde hatt det på den halvtimen (men du traff jo bra).
Kjører også med autosparge, og den funker bra. Men jeg begynner å bli grusomt lei av å justere på kranen ut under skyllingen. Kommer noen småpartikler stadig vekk som struper utstrømningen slik at jeg må åpne mer og stenge igjen. Hvordan gjør folk det her?
Lokket var bare halvveis på da. Gjorde det i grunn litt for test av avdamping og hadde fått for høy OG ellers. Det kunne jeg jo selvsagt bare justert med kokt vann da.
Ellers ser jeg at du har montert autospargen din lavere enn meg. Tipper min er omtrent 5 cm nedenfor kanten(senter hull). Testet litt i dag og med 28 liter vann i kjelen fikk jeg autosparge krana til å lukke med flottør på laveste punkt. Skulle vel funke greit på 25 liters batcher med malt i tønna.