Beer brew 60 inntrykk og spørsmål

Høres bra ut det der Wibro! Jeg bruker denne kalkulatoren for å beregne temperatur før tilsetning av maltet http://www.brewersfriend.com/mash/. Har stemt ganske bra. 10-graderen til ølbrygging er nok litt for mye ja.

Er heller ikke anbefalt å koke med lokk, og du hadde muligens fått litt høyere OG hvis du ikke hadde hatt det på den halvtimen (men du traff jo bra).


Kjører også med autosparge, og den funker bra. Men jeg begynner å bli grusomt lei av å justere på kranen ut under skyllingen. Kommer noen småpartikler stadig vekk som struper utstrømningen slik at jeg må åpne mer og stenge igjen. Hvordan gjør folk det her?

Lokket var bare halvveis på da. Gjorde det i grunn litt for test av avdamping og hadde fått for høy OG ellers. Det kunne jeg jo selvsagt bare justert med kokt vann da.

Ellers ser jeg at du har montert autospargen din lavere enn meg. Tipper min er omtrent 5 cm nedenfor kanten(senter hull). Testet litt i dag og med 28 liter vann i kjelen fikk jeg autosparge krana til å lukke med flottør på laveste punkt. Skulle vel funke greit på 25 liters batcher med malt i tønna.
 
Lokket var bare halvveis på da. Gjorde det i grunn litt for test av avdamping og hadde fått for høy OG ellers. Det kunne jeg jo selvsagt bare justert med kokt vann da.

Ellers ser jeg at du har montert autospargen din lavere enn meg. Tipper min er omtrent 5 cm nedenfor kanten(senter hull). Testet litt i dag og med 28 liter vann i kjelen fikk jeg autosparge krana til å lukke med flottør på laveste punkt. Skulle vel funke greit på 25 liters batcher med malt i tønna.

Ja, har maks 30l til kok, så hullet er plassert slik at det ikke renner over på det volumet. Videre rekker den fortsatt langt nok ned slik at den kan brukes under skylling av en 10l batch. Vet ikke om det går med hullet helt i toppen? Vurderte å lage en slags monteringsbrakett slik at det ikke var nødvendig å bore hull.

Ser bra ut:)fint oppsett hvor langt ned et sparge armen festet 10-15 cm?

Fin kjele!! holder den til en 50 ltr batchtil skylling.

Se svar over angående plasseringen.

Kjelen er en 25l fra biltema, den holder nok ikke til 50l batch nei. De to siste bryggene har jeg også kokt i den kjelen.
 
Ja, har maks 30l til kok, så hullet er plassert slik at det ikke renner over på det volumet. Videre rekker den fortsatt langt nok ned slik at den kan brukes under skylling av en 10l batch. Vet ikke om det går med hullet helt i toppen? Vurderte å lage en slags monteringsbrakett slik at det ikke var nødvendig å bore hull.

Nei, med 10 liter blir det vel litt snaut. Men så at den nye autospargen, http://www.blichmannengineering.com/products/autosparge kunne leveres med lengre arm, eventuelt gjenge en sjøl.
 
Vedr. Bazokafiltret så kjøpte jeg det på bryggeland. 2 størrelser minste ca 13 cm og det største ca 25cm. Det må bøyes pga foten til lokket som legges ned i kjelen.
 
Det skal jeg prøve å få gjort i morgen. Fikk tatt noen bilder av oppsettet i dag under rengjøring som jeg ikke rakk i går. Fikk ryddet og organisert skikkelig så nå blir det litt ihvertfall triveligere å sette i gang med brygging igjen.:)

Her er bilder av plassering av autospargen min. Bestilte en del saker fra Aliekspress i går. Motstrømskjøler + endel hurtigkoblinger og kraner. Whirlpoolkran blant annet, men da bør jeg kanskje ha kraftigere pumpe? Type march el.lignende?
IMG_3718.jpg IMG_3719.jpg IMG_3720.jpg
 
Her er bilder av plassering av autospargen min. Bestilte en del saker fra Aliekspress i går. Motstrømskjøler + endel hurtigkoblinger og kraner. Whirlpoolkran blant annet, men da bør jeg kanskje ha kraftigere pumpe? Type march el.lignende?
Vis vedlegget 16965 Vis vedlegget 16966 Vis vedlegget 16967
Fint må jeg si,kommer til å kjøpe en BB 60 til så da må jeg ordne slik jeg å.
Så p nett at de selger auto spargen i rustfritt å n
 
Hadde mitt første brygg med bb 60 nå. Gikk relativt greit. Slet litt med temperaturene i meskeprosessen, men satser på å ha mer kontroll neste gang.

Har et spørs angående prosessen til gjæringskaret. Jeg lagde en pale ale jeg fikk med på kjøpte av bb 60 fra olbrygging.no Det var veldig mye grums igjen etter at jeg hadde tappet av 20L. Da var det 5L grums igjen. Er det noen måte å begrense dette på? Kan jeg sile det av på et vis eller er det bare å anse det som tapt?
 
Hvis du tar deg god tid og la det settle seg etter kjøling,og tapper ut svært sakte hjelper det kanskje.
Er jo litt hummle i en PA.
Jeg har tømt alt trub i gjæringskare tidligere.
 
Hvis du tar deg god tid og la det settle seg etter kjøling,og tapper ut svært sakte hjelper det kanskje.
Er jo litt hummle i en PA.
Jeg har tømt alt trub i gjæringskare tidligere.
Oki. Trub?

Det jeg gjorde nå var og "sile" av med en humlepose slik at bare klar væske gikk ned i gjæringskaret. Men i slutten var det så tjukt at humleposen fylte seg opp med en gang.
 
Jeg er ingen ekspertdesverre,men det sies at du skal bruke 45-60 min å tømme kjelen ned i gjæringskaret.
Dette står ikke i manualen,hørte det av en kompis.
Lar du det bunnfelle lenge nok legger truben seg i bunnen under ventilen,tapper du sakte suges det mindre partikkler. inn i ventilen.
Sist jeg brygget en APA laget jeg en whirpool med kjøleren ,så da at mye var sammlet seg i midten av bunnen.

Personlig tømmer jeg ned til jeg ser ventilen,mye av truben blir med i bøtta.
 
Tilbake
Topp