1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

"Det skar seg litt" og trenger råd fra erfarne

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av MonoBryggeriet, 10 Okt 2018.

  1. MonoBryggeriet

    MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Hei alle sammen!

    Det begynte helt uskyldig med at jeg laget cider av eplene i hagen. Nå har jeg brygget mitt første øl på min Braumeister 20 som jeg kjøpte nå i helgen, og føler meg ganske så hekta. Det gikk vel etter nybegynner-standard ganske greit, men jeg oppdaget (seint) at slangeklemmen på spiralkjøleren var begynt å lekke når vørteren var kjølt ned til ca.35 grader. Når jeg da målte SG, kunne jeg se at denne nå var lik BG. Altså var all vesken jeg skulle ha kokt bort, kommet opp igjen i vørteren. Bekymret for infeksjon varmet jeg vørteren opp igjen til 72 grader for å pasteurisere, for så å kjøle den ned på nytt. Vidunderet har kommet seg i gjæringskaret og stormgjæringen er unnagjort. Alt virker OK så lang, til tross for en OG ca 4-5 lavere enn ønsket....

    Så da lurer jeg på følgende:
    1) Hva skjer med humlen ved 72 grader og under. Vil pasteuriseringen øke bitterhet eller bryte ned aroma og smakstoffer? Greit å vite når jeg skal smake på dette og reflektere litt :)...

    2) Fant fort ut at profilen til Braumeister i BeerSmith ikke var i nærheten av riktig, og har tweeket på den ut fra det ynkelige erfaringsgrunnlaget jeg har fra første batch. Jeg har kommet fram til at jeg alltid fyller på ca.23L vann før innmesk og at jeg trenger ca.9-11L vann til skylling avhengig av maltmengde. Tallene er basert på at jeg koker bort drøye 2L per time, at ytterligere 4% går bort under kjøling og ca.5 Liter til bunnfallet. Hvordan stemmer dette med dere som har erfaring på dette utstyret.

    Jeg har i starten fokusert på meskeprosessen, så kanskje kan jeg også ha ett bidrag til de av dere som får vann fra Maridalsvannet. Jeg kontaktet vannverket og fikk følgende svar fra en av ingeniørene der i sept2018:
    <<
    Innholdet av magnesium, natrium, sulfat og klorid i drikkevannet endrer seg lite over tid, og vi analyserer derfor ikke for disse parameterne mer enn fire ganger i året. Kalsium og alkalitet blir analysert hver uke, mens bikarbonat ikke er en parameter vi analyserer for. De nyeste resultatene er:

    Kalsium 16,2 mg/l
    Alkalitet 0,627 mmol/l
    Magnesium 0,48 mg/l
    Natrium 1,78 mg/l
    Sulfat 14,1 mg/l
    Klorid 2,61 mg/l

    Basert på dette (og info fra kommunens side) kunne jeg beregne bikarbonat i BeerSmith, og har derfor i tillegg til det ovenfornevnte følgende vannprofil.

    PH 7,46 og bikarbonat 38ppm
     
  2. RETBergen

    RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Blir helt greit resultat. Litt tynnere og litt mindre aroma fra humla. Du trenger ikke være redd for rent vann så den ekstra pasteuriseringen var etter mitt syn unødvendig. Velkommen til en fin hobby;
     
  3. MonoBryggeriet

    MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Tusen takk! :)

    Som sagt så har jeg fokusert veldig på vørterdelen av bryggingen da jeg tenkker at det er ryddig og greit å starte i en ende. Jeg har lest en del, bl.a. Palmers bok og her på forumet. Det jeg er litt usikker på nå er gjæringsprosessen.

    Karet står i kjellerboden som nå er konstant 18 grader. Har brygget en American Amber, og gjæren jeg brukte er anbefalt 18-22 grader. Jeg pitcet ved 18 grader, og det var god aktivitet i gjærlåsen etter bare 8 timer. I løpet det neste halve døgnet steg temp i karet til 20 grader før det igjen sank til 18 grader etter stormgjæring som var ferdig etter ca.2 døgn. Har lest at det anbefales å heve gjæringstemperaturen mot slutten, og planlegger da å flytte karet fra 18 grader i kjellerboden til termostatstyrte 22 grader i kjeller stua før jeg cold crasher etter 14 dager. Når bør jeg ev. gjøre dette hvis det er en god plan da?
     
    YngveKL liker dette.
  4. YngveKL

    YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Høres ut som du har det meste under kontroll :) @Finn Berger eller andre har sikkert godt råd å komme med. Kult å høre at du fokuserer på en ting om gangen. Tror det er riktige måten å lære seg kunsten. Selv begynte jeg med gjæren. Hoppet rett på ferskgjær på 1ste brygg. Nå er jeg på brygg 13-14 og lærer fortsatt. Synes det er skikkelig gøy å brygge :)
     
    Finn Berger liker dette.
  5. Finn Berger

    Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    En enkel regel er at du setter opp temperaturen når ca. 25% av den forventede utgjæringen gjenstår. Om du f.eks. har en OG på 1.050 og en forventet FG på 1.010, setter du opp temperaturen når du er nede på 1.020.

    Helst bør du unngå at temperaturen synker i det det verste av stormgjæringen er ferdig. Det kan føre til at du får problemer med utgjæringen, eller i alle fall til at den tar unødig lang tid. Det er litt avhengig av gjærtype. Noen er kjappere til å ta kvelden enn andre. Så egentlig skulle du ha fulgt godt med, og flyttet dunken i det du så at gjæringen begynte å avta litt. Det er greit å ta en prøve samtidig, så du veit hvor langt i prosessen du er kommet.

    Det er i den første delen av stormgjæringen at det meste av fusel og estere produseres, og det er her det er viktig å hindre at temperaturen løper løpsk. Om du setter den varmere enn "idealtemperaturen" mot slutten, spiller mindre rolle.

    Det greieste er å skaffe utstyr til elektronisk styring av temperaturen, så slipper du å gjøre dette på frihånd. (Jeg styrer på frihånd, men har gode forhold i huset, så det er egentlig ikke noe problem.)
     
    ullrotta og YngveKL liker dette.
  6. MonoBryggeriet

    MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Hei Finn og takk for flott svar! Har lest mye skrevet av deg her allerede.....

    En Inkbird 310T-B er kommet i hus, og jeg skal hente et brukt 170 liter kjøleskap kjøpt på Finn på fredag, så det blir vel stell på ting etter hvert! :)
    Har ikke gått til anskaffelse av varmekilde enda, men det kommer det også. :)

    Da skal jeg måle SG. Uansett så flyttes karet sporenstreks fra 18 til 22 grader, og så får det stå der frem mot cold crash. Right?

    Vet ikke hvor lav temp kjøleskapet som kommer i hus kan gå til (6år gammelt siemens skap), men jeg tenker etter å ha lest en del CC-tråder her å ta det ned mot 1 grad hvis mulig i løpet av bortimot 2 døgn, og ta det til flasking dagen derpå.
     
  7. MonoBryggeriet

    MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Utrolig nok var SG nøyaktig 25% av forventet FG nå (etter 4 døgn), så karet er flyttet til varmere strøk. Men jeg rota det jo til som du påpeker Finn med å la det styre litt selv under stormgjæringen. Smakte på det også, og det har IKKE hatt godt av den ekstra vannmengden det fikk under kjøling av vørteren jeg skrev innledningsvis! Rimelig tynne greier!

    Men som eksilbergenser får jeg avslutningsvis sitere Jan Eggum; <<Så e d på han igjen....>>

    Takk til alle som har hjulpet meg!
     
  8. TorfinnS

    TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Båtsfjord
    Hvis du vil ha opp OG på ølet så kan du koke opp litt dme eller brew enhancer i en liter vann og tilsette nå. Har gjort det etter en uke på et par av mine første brygg.
     
  9. MonoBryggeriet

    MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Alle skriver jo at gjæringsprosessen er det viktigste i brygging, så du har sikkert oppnådd gode resultater raskt med å begynne å fokusere på dette.

    Prøver å bestille 2 stk. 12L Speidel gjæringstanker (men få som fører det i Norge, eller det er ikke på lager, så det blir vel direkte fra Speidel) i tillegg til 30 literen jeg allerede har . Har fra ciderbryggingen en 10L gjæringsbøtte hvor lokket kun var tett de to første bryggene, så jeg vil ha bedre saker! Nå har jeg jo lest at det antagelig ikke har noe å si for resultatet, men som nybegynner synes jeg det er gøy med ploppet, og jeg har enda dårligere kontroll uten det...

    De to 12L gjæringstankene er tiltenkt for mindre batcher og dermed hyppigere brygging og hyppigere lærdom. Men jeg har også tenkt at det kan være lurt å splitte en 20L batch i to og gjære med forskjellige gjærstammer eller samme gjærstamme ved ulike temperaturer for lære mer om gjær og gjæringsprosessen. Har du noen gode tips å komme med til hva jeg bør begynne å undersøke når jeg kommer til gjæringsprosessen.
     
    #9 MonoBryggeriet, 11 Okt 2018
    Sist redigert: 11 Okt 2018
  10. YngveKL

    YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Screenshot_20181011-141809_Chrome.jpg Har kjøpt men ikke brukt. Andre sier det er greie bøtter. 29,- +lokk 10,-
     
  11. RealGone

    RealGone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hordaland
    Super den ;)
     
  12. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Hamar
    Har fem slike og de gjør jobben, men over tid så kan de miste litt supertett forsegling. Plasten er ikke den dyreste.. Hvis du vil ha noe som har høyere kvalitet, men ikke er fult så dyrt som Speidel sine så kan du se hos nopla. Har to fra nopla og de er mer robuste. Helt hvit glatt tykkvegget plast.
     
    YngveKL og Finn Berger liker dette.
  13. Finn Berger

    Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Dette ?
     
  14. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Hamar
    Ja, bare at jeg har 20L versjonen jeg bruker til ting med stor krausen, som BE og Helga. Men ja samme type bøtte. Eneste aberet med å kjøpe direkte fra de er at de tar 99kr i gebyr for bare å betale, uansett hvordan du betaler. Men lokkene sitter tight, plasten er tykkere, og er lettere å rengjøre fordi plasten er veldig glatt. Det med rengjøring er ikke spes viktig for har man iallefall en muskel i kroppen så får man ethvert spann/bøtte/konisk etc rent. De har også bøtter med sikkerhetslås, det må være noe for deg finn, for da blir det plopping uansett.
     
  15. RealGone

    RealGone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hordaland
  16. Miguel

    Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Hamar
    Jeg har seks sånne, og har ikke opplevd at det er noe spes enn andre bøtter. Virker bare overprisede egentlig. De låser kanskje et knepp bedre de første gangene, men ellers er plasten også tynn så de vil over tid ikke låse bedre enn JULA-bøttene. Det er tynn plastikk med print på.
     
    RealGone liker dette.
  17. Kalvatn

    Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Har også ei slik i 10L versjon, brukt kun ein gong, og eg regna egentlig med at den lak, sidan det var dørgande stillt i gjærlåsen.. men det skal være sånn altso?
     
    RealGone liker dette.
  18. RealGone

    RealGone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hordaland
    Reknet heller ikke med at de er mirakuløse. Tenkte å tape rundt etterhvert. Så feste på en gjærlås.
     
  19. Finn Berger

    Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bøtte med ploppe-garanti:p! Helt riktig; det er noe for meg. Jeg bruker Europris-bøtter (30-liter), og de er veldig pålitelige sånn. Jeg baserer meg mye på observasjoner av gjærlåsen, så det er viktig. Jeg har f.eks. hatt veldig fin og stø plopping på oktoberbryggene mine så langt, og det tyder på at det blir mye snø i år, også;).
     
    #19 Finn Berger, 11 Okt 2018
    Sist redigert: 11 Okt 2018
    YngveKL og erikraude liker dette.
  20. RealGone

    RealGone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hordaland
    Hvor har du dettte fra? Palmer?;)

    Jeg savnet litt boblinga i Youngs-karet, hadde liksom mindre kontroll...o_O
     

Del denne siden