Brygging av 2 ølsett?

Smug-Smakte på dette ølet her i går.
Selv om det smakte kraftig gjær akkurat nå, kjente jeg at dette ølet ble ganske bra! Smaken av suksess!  :godtoel:

Dette skulle i utgangspunktet være en bitter, men smakte mer som Bayer. Jeg brukte SAF-LAger gjær, og gjærtemperaturen låg på 15 grader, +- 2 grader. Kanskje oppi 17 når sommervarmen slo til.

Det skal og sies at jeg brukte Pål Inges enzymer som drahjelp på tung-gjæret ekstrakt. Tror det gjorde susen! Skal flaske de i dag eller i morgen.

-Erlend

Siden du har brukt Per Inges enzymer så vil du trolig få et ganske så utgjæret øl. Disse enzymene vil nemlig bl a ta seg av større sukkerkjeder og etter det jeg vet også stivelse, så disse rydder opp etter din 'dårlige mesking' (eller 'trekk av te'). Har du målt FG på ølet alt?

Forøvrig så er en Bitter som oftest overgjæret. Bayer er undergjæret, men du får se hvordan den noe høye temperaturen har påvirket ølet. Tempen ligger nok litt på grensen, men det trenger ikke å tyde på at du får masse estere og fenoler i ølet.

Eduard skrev:
Siden du har brukt Per Inges enzymer så vil du trolig få et ganske så utgjæret øl. Disse enzymene vil nemlig bl a ta seg av større sukkerkjeder og etter det jeg vet også stivelse, så disse rydder opp etter din 'dårlige mesking' (eller 'trekk av te'). Har du målt FG på ølet alt?

Forøvrig så er en Bitter som oftest overgjæret. Bayer er undergjæret, men du får se hvordan den noe høye temperaturen har påvirket ølet. Tempen ligger nok litt på grensen, men det trenger ikke å tyde på at du får masse estere og fenoler i ølet.
Riktig, dette ølet blir ikke helt "etter boken", men smaken minnte meg om en slags blanding mellom mørk Bayer og den "Carls' Special" som man får i Danmark. Kanskje noe mer humlete. Og den gjæren (SafLAGER) virker som den ivaretar noen av lager-karakteren selv ved relativt høye temperaturer. Kjennte ikke så mye til den typiske Ale-smaken.
Men som sagt: Kraftig gjærsmak foreløpig. Må nok få stå en stund.

FG låg på 1.011 på Fredag, men det sluttet ikke å ploppe i gjærlåsen før på Søndag.

-Erlend

Tilbake
Topp