Coopers stout brygging (mitt ølsett nr 2) og andre spørsmål.

Hei!

Jeg skal brygge mitt andre ølsett og skal da bruke et Coopers Stout sett.
Mitt første sett var et Coopers Pilsner hvor jeg brukte 500g light spraymalt og 300g dextrose, med Nottingham gjær, gjæret i et rom med 15 grader stabil temp i 14 dager.
Dette er nå tappet på flaske og smakte veldig bra under flaskingen, så dette er jeg veldig spent på! :)

Har følgende ingredienser jeg tenker å bruke i dette:
Coopers Stout sett
Coopers dark malt extract 1.5KG
Danstar Nottingham tørrgjær, 11g


Spørsmålene er da som følger...

1. Kan jeg bruke all maltekstrakten? Kan jeg kanskje tilogmed tilsette litt dextrose?

2. Hører ofte at man sier at det bør være på fermenteringstanken minst 14 dager (hadde det på mitt første brygg), jeg har ikke utstyr for sekundærfermentering. Stemmer dette? er det noen fordeler ved å la det stå kortere/lengre?

3. Kan jeg tilsette litt kanel for å få litt mer juleøl-preg? evt. andre ingredienser, og isåfall hvor mye?


Og litt mer generelle spørsmål:

4. Jeg tapper på 1,5L brusflasker, så når vet jeg at disse er karbonert? når flaskene er like hard som en uåpnet brusflaske? eller bør jeg bare alltid la de stå minst 14 dager?

5. Jeg vurderer etterhvert all-grain, og lurer derfor på om store kjeler (37L etc) går an å bruke på en vanlig komfyr med kjeramisk topp? Eller blir platene for små?

Edit: Omformulerte et spørsmål.
 
Jeg lagde nettopp en juleinspirert øl med dette settet. Vær obs på en forholdsvis dårlig utgjæring. Min stoppet på 1.020. Muligens pga en god del ugjærbare sukekrarter i ekstrakten fra settet. Vil anbefale å bruke sukrose eller dextrose for å sikre en litt høyere utgjæring.

1: Ja du kan fint bruke alt, men du vil jo da ende opp med et kraftigere og mer alkoholsterkt øl om du ikke også øker batchstørrelse.

2: Dette stemmer. Min stod på gjæringsbøtta i 3 uker fordi SG målingen var såpass høy, men den siste uka hadde ikke noe å si. 2 uker er en grei tommelfingerregel.

3: Ja, men vær forsiktig med mengden. Jeg brukte 1 gram nellikkrydder og 20 knuste, tørkede einebær i min og det satte skikkelig kryddersmak på sakene. Det er ikke mye som skal til. Anbefaler å bruke kanelstenger i steder for fredigknust krydder. Mengden skal jeg ikke uttale meg om.

4: Flaskene bør være harde ja, men selve karboneringen tar ikke så altfor lang tid. Modningen er vel så viktig så 14 dager vil jeg si er et absolutt minimum. Hvis du bruker gjennomsiktige flasker er det også veldig viktig at de står lagret mørkt. Lys, spesielt sollys, ødelegger ølet. Derfor er brune flaske å foretrekke.

5: Den største plata bør fungere, men det tar nok lang tid å få kok på sakene. Vil i alle fall anbefale å isolere gryta.
 
Takker for svar!

Ang. spørsmål/svar 4 så tappet jeg flaskene på mandags kveld, og de er per idag tidlig ikke harde som en brusflaske. Ølet var relativt klart etter 14 dager, så bør jeg da anta at det kan ta litt tid for gjæringa til å sette i gang igjen? Det har lagt seg bittelitt sedimenter så langt. Brukte 150 gram dextrose som jeg kokte opp og kjølte ned og fordelte på 16 1,5L flasker, endte dog opp med å bruke 14 og litt over en halv flaske.

Jeg har flaskene stående på stua i bruskasser dekt over med 2 tepper for å hindre lys. Det skal være forholdsvis jevn temperatur på rundt 20C der. Dette burde vel være ok?
 
Det høres greit ut det.

Brus er jo ofte veldig godt karbonert, så det er ikke sikkert de trenger å være fullt så harde. Gi de noen dager til i romtemp, så kjølig i noen dager så blir det nok bra.
 
Du sier forøvrig at du anbefaler dextrose for å sikre høyere utgjæring. Tenker du da å tilsette dette i tillegg til 1,5kg maltekstrakt, eller redusere mengden maltekstrakt til fordel for dextrose? Ganske fersk i gamet... :)
 
Det kommer helt an på hvor mye alkohol du vil ha i ølet egentlig. Det er ikke noe i veien for å bruke både 1,5kg ekstrakt og f.eks 300g dextrose (eller sucrose / farin for den saks skyld), men du vil da få en høyere OG hvis du ikke også justerer batchstørrelsen.

3,2 kg ekstrakt (1,8 i coopers tror jeg) i en 20 liters batch vil vel omtrentlig ende opp på i overkant av 1.045 så med normal utgjæring kan du regne med 4,5-5% alk. Ved å tilsette 300g dextrose øker dette med ca .005
 
Takker for svar igjen :)

Jeg blir å tilsette 300g dextrose da tror jeg. Tenker forøvrig også en totalbatch på 23-24 liter, eller blir dette for mye vann? Må jeg ha noe software for å regne ut OG eller finnes det en enkel formel for dette?
 
Ok, skal sjekke ut :)

Jeg har forøvrig et siste spørsmål for now... det ble litt forskjellig farge på ølet på flaskene fra den første batchen min ettersom hvor fra bøtta det ble tappet antar jeg. Jeg satte heverten på bunnen med en gang og tappet derfra. Jeg har jo fortsått såpass at man ikke kan røre etter fermentering pga. gjærkaka... men er dette vanlig? for dårlig blanding i begynnelsen? Vil alkohol og smaksstoffer være fordelt godt nok?
 
Tilbake
Topp