Brygging av Ceres Pale Ale hos Monkey Brew med Dip-Hopping!

Espen Breivik

Fylkesstyre
Monkey Brew har hatt tradisjon i å plukke ut et øl de vil brygge på Det Gode Øls klubb i Trondheim på Hjemmebryggeraften. Den blir plukket ut uavhengig av publikumsfavoritt.

Var heldig å ble plukket ut (med den siste) boksen jeg hadde med av et forsøk på NEIPA som isteden ble en god (X)PA. - Kan også ha noe med at jeg fortalte litt om teknikken jeg hadde brukt (dip-hopping) som gjorde at det ble ekstra interessant :)


Oppskrift
Min oppskrift på Brewfather her: https://recipe.brewfather.app/EVvgNvB0BcBYAXhqqASckhB9KhHr4P

Den ble skalert opp, og de samme humlene ble brukt - tror tilogmed det var samme crop av Sultana som jeg hadde brukt i min batch og kjøpt via Brewshop fra innhøstingsår 2021. Hadde en sample som luktet veldig bra så vi bestemte oss for at det var bra selv om den var noen år gammel. Pga. økonomi brukte vi husmalt, så vi erstattet noen av leverandørene jeg hadde brukt til det som MB normalt bruker.

Fikk ikke tak i Lallemand New England IPA med akseptabel holdbarhetsdato, så vi diskuterte og ble enig om Verdant IPA. Jeg hadde opprinnelig lagt meg litt høyere på mesketemp slik at den ikke skulle gjære veldig ut, men pga. meskekaret og utfordringer med uniform temperaturkontroll, så ville de heller gjære ut for mye enn å risikere for lite utgjæring, så derfor ble det på 65 C.

Vi la til litt humleekstrakt på starten for å gjøre det litt bitrere.

1715725260539.png

Bryggedag

Begynte 07. mai, litt etter kl 0700, hadde fylt opp en del sekker i trakten fra dagen før, hjalp til med resterende.

1715798626152.png

Litt større forhold under mesking - havren klumpet seg en del.

1715799882359.png

Masken må også ut - en bonde kommer og henter containerene hver uke.

1715798981285.png

Whirlpool blir gjort manuelt - jeg gjorde vel en brukbar jobb her :) Vi hadde ingen humle her siden vi kjørte Dip-Hop. Kun litt før kokeslutt for precursors og vi hadde også bestemt oss for å gjøre det litt bitrere ved å tilsette humleekstrakt på starten av kok.

1715800370160.png

Traff nøyaktig på forventet gravity - det gjør jo oss "millimeterbryggere" glad!

1715800534952.png

Overføring av vørter med en liten termowell - de fleste har vel et slikt termometer hjemme. Morsomt å se sånne små fellesnevnere mellom hjemmebrygg og mer storskala brygger.

1715800614627.png


Dip-Hopping
Bestemte oss for å bruke en kombinasjon av vann og varm vørter. Startet med å fylle humle rett i gjæringskar #4.

1715800032728.png

Deretter pumpet vi 30 L 86 C vann inn. Når kok var ferdig, la vi til 150 L vørter. Deretter kjørte vi (manuell) WP og overførte etterpå via platekjøler.

Ble ca 2650 L til gjæring! Det luktet helt fantastisk - som forventet med så mye humle rett i karet.

Beau tilsatte 3 x 500 g ny Verdant Tørrgjær

1715799969252.png

Bryggeskjemaet med ekstra notater

1715799287573.png

Fikk bildet etter et par dager fra bryggeriet - dette er vel kjent for mange som har brukt Verdant...

1715800155126.png

Beau og Siv som brygget den dagen var veldig flink til å forklare alt underveis - hadde en kjempeflott bryggedag!

Tørrhumling
Hadde gjæret helt ut til 1.8 P (ca. 1.007 SG) så det ble ganske tørt. Det ble tørrhumlet i går (14. mai), etter å ha dumpa resterende 44 L med gjær og humlerester. Første dumping var allerede gjort på dag 3.

Smakte på det før tørrhumling og syns det var veldig lovende (selv om det var en del hopburn - naturlig nok). Fikk mye Grapefruit og Ananas i aroma!

Pål purger linjer før gjennomkjøring av CO2 for å blande humler samt å trykksette.

1715800253508.png

Kjører trykksetting på ca 0.5 bar den siste tiden for å sikre at humla presses ned i ølet.

Release
Det blir sluppet på polet i juni og noe blir antageligvis på fat iaf i Trondheim! Gleder meg til å smake på resultatet.
 
Sist redigert:
Boksing i dag!

Imponerende bokselinje, det gikk på under 2 timer med rundt 1600 liter. Resterende 400 liter skal på Keykegs.

I tillegg til CO2-purging er det et skumhode som legger en skumpute på bunnen og som blir med når det fylles opp med øl. I tillegg er det en liten sprut CO2 i armen som legger på lokk. Så er det cap on foam. Fyller 6 bokser av gangen.

IMG_3794.jpeg

Monitorering av vekt

IMG_3796.jpeg

Skylling, tørking og påsetting av etiketter går også automatisk. Pakkes manuelt i eske som dyttes gjennom en tapemaskin og til slutt stables på pall.

IMG_3797.jpeg
 
Er i tilleggsutvalget på polet og har kommet i hyllene - Link ! Kan dessverre ikke bestilles - men er noe MB ikke gjør enda siden de foreløpig distribuerer selv og ikke vil risikere å sende enkeltbokser selv enn så lenge.

Har en del bokser selv. Veldig fornøyd med humleprofilen og drikkbarhet - men bærer preg av å være ganske ferskt enda, har ett snev av hopburn syns jeg. Kunne kanskje ha vært noe lenger på brite. Skal ha en evaluering med MB neste uke.
 
Tilbake
Topp