Brygging av LITE-øl

Leidolv Magelssen

Norbrygg-medlem
Jeg har lyst til å brygge LITE-øl, men har noen spørsmål om temaet: Ved bruk av enzymet amigase får man nærmere full nedbryting av stivelse til gjærbart sukker. Det resulterer i høyere alkoholnivå og selvsagt et øl med lavt innhold av karbohydrater. Ølet blir tørt, men det kan justeres ved å tilsette f.eks. sukrin. Men jeg har også lest at man kan få et tydelig alkoholstikk. Jeg er ikke så opptatt av å ha høy alkoholstyrke i ølet, så jeg lurer på om det kan være en løsning å justere med å redusere maltmengden. En ulempe da vil vel kanskje bli at ølet blir litt tynt? Hvordan kan jeg løse dette? Ønsker ikke et tørt øl og vil beholde en rik maltsmak. Brygger med BIAB dersom det har noe å si.
 
Du må skru ned maltmengden ja. Ellers havner du strengt tatt på samme kalorinivå, bare et kunstig høyt og ubalansert alkoholnivå. Ølet blir tynnere, men noe må man ofre for selv å bli tynnere. :)
Jeg lagde ett på 4,6% i november. Satte attenuasjon manuelt til 100% med WLP830. Gikk helt fint. Ølet glir ned, men smakt bedre. Det gjelder nå strengt tatt alle andre LITE-øl også.
Når det gjelder å øke fylde, så var du jo selv inne på ufermenterbare søtningskilder. Ikke prøvd selv. Sukkerartene i spesialmalt vil jo bli spist opp, men mulig du får med en del av smakene slik at det bidrar positivt. Jeg har kun prøvd en pils, og har sånn sett begrenset erfaringsgrunnlag.
 
Jeg har lyst til å brygge LITE-øl, men har noen spørsmål om temaet: Ved bruk av enzymet amigase får man nærmere full nedbryting av stivelse til gjærbart sukker. Det resulterer i høyere alkoholnivå og selvsagt et øl med lavt innhold av karbohydrater. Ølet blir tørt, men det kan justeres ved å tilsette f.eks. sukrin. Men jeg har også lest at man kan få et tydelig alkoholstikk. Jeg er ikke så opptatt av å ha høy alkoholstyrke i ølet, så jeg lurer på om det kan være en løsning å justere med å redusere maltmengden. En ulempe da vil vel kanskje bli at ølet blir litt tynt? Hvordan kan jeg løse dette? Ønsker ikke et tørt øl og vil beholde en rik maltsmak. Brygger med BIAB dersom det har noe å si.
Hm, jeg tenker at om du bruker spesial malt og for eksempel rug, så trur jeg du vil ha litt å gå på. Jeg er også veldig interessert i dette som sagt, så spennede om du finner ut av noe lurt! jeg er gjerne med å forsker på det :)
 
Jeg har lyst til å brygge LITE-øl, men har noen spørsmål om temaet: Ved bruk av enzymet amigase får man nærmere full nedbryting av stivelse til gjærbart sukker. Det resulterer i høyere alkoholnivå og selvsagt et øl med lavt innhold av karbohydrater. Ølet blir tørt, men det kan justeres ved å tilsette f.eks. sukrin. Men jeg har også lest at man kan få et tydelig alkoholstikk. Jeg er ikke så opptatt av å ha høy alkoholstyrke i ølet, så jeg lurer på om det kan være en løsning å justere med å redusere maltmengden. En ulempe da vil vel kanskje bli at ølet blir litt tynt? Hvordan kan jeg løse dette? Ønsker ikke et tørt øl og vil beholde en rik maltsmak. Brygger med BIAB dersom det har noe å si.
En engelsk dark mild eller Scottish lite klokker vel inn på omtrent samme kaloriinnhold som et LITE-øl, og har masser av maltsmak … Men kanskje ikke det du tenkte på …
 
Jeg ble meget godt fornøyd med denne lageren: https://forum.norbrygg.no/threads/lavkarbo-lite-lager-oppskrift.44006/#post-574009
Om noen er interessert i oppskriften, så skal jeg finne den.
Gjerne! Spennende.


En engelsk dark mild eller Scottish lite klokker vel inn på omtrent samme kaloriinnhold som et LITE-øl, og har masser av maltsmak … Men kanskje ikke det du tenkte på …
Jeg har god erfaring med Dark Mild! Blir det på meg neste måned trur jeg!
 
Du må skru ned maltmengden ja. Ellers havner du strengt tatt på samme kalorinivå, bare et kunstig høyt og ubalansert alkoholnivå. Ølet blir tynnere, men noe må man ofre for selv å bli tynnere. :)
Jeg lagde ett på 4,6% i november. Satte attenuasjon manuelt til 100% med WLP830. Gikk helt fint. Ølet glir ned, men smakt bedre. Det gjelder nå strengt tatt alle andre LITE-øl også.
Når det gjelder å øke fylde, så var du jo selv inne på ufermenterbare søtningskilder. Ikke prøvd selv. Sukkerartene i spesialmalt vil jo bli spist opp, men mulig du får med en del av smakene slik at det bidrar positivt. Jeg har kun prøvd en pils, og har sånn sett begrenset erfaringsgrunnlag.
Takk for svar. Enig i at kommersielle LITE-øl ikke er av de bedre, så vi må vel ta utfordringen da
Tror nok jeg velger et tynnere øl fremfor alkoholstikk.
 
Jeg brygga en Sour IPA på 1,75% som ble veldig god til sommeren som var / gressklipperøl.

Surt og masse hvete for smak og fylde, høy mesketemp og Windsor gjær for lav utgjæring og masse humle = smakfullt øl med lite kalorier og lite alkohol sånn at en er kjørbar etter en liten pause :)
 
H
Jeg har lyst til å brygge LITE-øl, men har noen spørsmål om temaet: Ved bruk av enzymet amigase får man nærmere full nedbryting av stivelse til gjærbart sukker. Det resulterer i høyere alkoholnivå og selvsagt et øl med lavt innhold av karbohydrater. Ølet blir tørt, men det kan justeres ved å tilsette f.eks. sukrin. Men jeg har også lest at man kan få et tydelig alkoholstikk. Jeg er ikke så opptatt av å ha høy alkoholstyrke i ølet, så jeg lurer på om det kan være en løsning å justere med å redusere maltmengden. En ulempe da vil vel kanskje bli at ølet blir litt tynt? Hvordan kan jeg løse dette? Ønsker ikke et tørt øl og vil beholde en rik maltsmak. Brygger med BIAB dersom det har noe å si.
Har eksperimentert litt med enzym-mesking, og etter det jeg har erfart er lang mesketid (over natt) fordelaktig. For å beholde mer maltkarakter har jeg redusert kun i basemaltmengden og tilsatt karamellmalt. I tillegg har jeg tilsatt litt Sukrin. En må også være forsiktig med for mye bitterhumle, eller utelate den helt. En bør bruke en balansert vannprofil.

En "Helles" jeg syns ble drikkelig er slik (25liter i gjæringskaret):
2,5kg Pilsmalt,
1kg Lys Munchenmalt,
0,2kg Cara Blonde.
Innmesk @63C 15min.
Justert pH til 4,4 og temp til 57C, mesket 2,5t med Amigase-enzym. (over natt neste gang..)
Utmesk @78 15min og skylling.
Kokt 60 min, Tilsatt litt bikarbonat for å høyne pH til 5,2.
15min: 35g Tettnanger/15g Mittelfruh, 70g Sukrin.
1 min: 50g Mittelfruh.
Gjæret med kveikslurry (Voss).
Trenger endel lagring (minst 2 uker), og høyt karboneringsnivå for å føles crispy.
OG 1,037
FG 1,001
4,6%
13,7 IBU (kunne vært litt høyere)

Forøvrig syns jeg Ringnes lager det minst stygge LITE-ølet :DIMG_6828.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp