Brygging gikk ikke helt planlagt.. Men fikk HØYERE OG enn ventet..??

ThomasC

Norbrygg-medlem
Som tittelen sier så gikk ikke dagens bryggedag helt etter planen. Vi brygget en stout, der vi ville meske på rundt 68 grader for å få mer restsødme i ølet. Meskinga gikk greit, litt opp og ned på temperaturen men holdt seg for deg meste innenfor det vi ville. Så skulle vi foreta utmesk (har en 3500W induksjonsplate) og vi merket at vørteren ikke ville høyere opp enn 71-72 grader, før hele toppen bare skrudde seg av.. Viser seg at sikringene i huset er for svake til å kjøre toppen.. Så det som skjedde var at malten var i kontakt med vørteren en god stund mer enn vi hadde planlagt. Så vi droppet hele utmesken, og begynte med skylling. Så flyttet vi hele 50 liters gryta oppå komfyren og guffa på alle 4 platene, tok litt tid men begynte omsider å koke. Nå synes jeg selv at den ikke kokte "like mye" som på plata, men allikevel så så man at det var en jevn og rullende kok (om kanskje svakt). Nedkjøling gikk som planlagt.

Så, ifølge Beersmith skulle vi få en OG på 1.061, vi fikk 1.069-1.070 ish. Hvordan i all verden kan vi ha fått så mye høyere verdi enn antatt? Brukte samme mengde malt og vann som er oppgitt i Beersmith.. Noen som kan hjelpe meg til å forstå hva som kan ha gått galt?

Jaja, nå blir det vel et enda søtere øl enn først planlagt, satt den på gjæring med WLP002 som ikke gjærer fullt ner engang.. RDWHAHB?

Fikk dere ønsket mengde vørter? Hvis dere endte med mindre vørter enn oppskriften tilsier, så forklarer det den høye OGen.

Total efficiency er utbytte der det er trukket fra alt som går i trub, i bunn av gjærkar etc...... Mash efficiency er meskeutbyttet. Dvs hvor mye av sukkeret i maltet du får ut i vørteren din. 80% er ganske greit utbytte, men jeg ender ofte på 85-87%. Spesielt hvis jeg mesker utvider mesketiden litt. Men det vil variere fra oppsett til oppsett, og forskjellig teknikk.

Det skal være det samme ja, har ikke endret på noe der selv.. Men har reinstallert programmet så kanskje det er annerledes nå?

Ja vi tenkte nettopp på dette med ønsket mengde vørter, men det ligger nå ca 25 liter i gjærinsdunken, så det skal også være i orden. Det som avvek fra andre ganger er at vi har brukt 7 liter skyllevann istedet for 10, pluss at malten har vært i kontakt med vann lenger enn vi har pleid, da vi stressa med å få opp tempen uten hell.. Kan det ha noe med saken å gjøre? At vi ufrivilig har utvidet mesketiden?

Det kan være årsaken til at utbyttet ble høyere enn planlagt ja. Har opplevd det flere ganger selv at mesketiden påvirker utbyttet. Du kan jo leke litt med Beersmith og se hva utbyttet ble. Hvis du går inn på mash siden kan du plotte inn tallene der. Er du forresten sikker på målingen av OG er ok? Hvis du vil komme ned på riktig OG, så kan du jo koke opp noen liter vann og kjøle ned, og så slå nedi bøtta. Bruk dilution tool i beersmith for å beregne mengden.

Målingen av OG skal være ok, tok for ordens skyld og testet med rent vann og det var ingen problemer der. Jeg lar det bare være slikt for nå, og se hvordan ølet blir, det blir helt sikkert godt øl av det :) Takk for tips angående dilution tool jurn, den skal jeg vurdere neste gang om noe lignende oppstår! :)

Mesketiden påvirker vel utbyttet i den forstand at dersom ikke all stivelsen er konvertert på mesketiden, så blir den det med lenger mesk. Resultatet er mer sukker= høyere OG.

Tilbake
Topp