Brygging på ukedager (oppdelt brygging)

Hei, grunnet timeplanskonflikter tenkte vi å prøve å få til et brygg på en ukedag, men for å slippe å holde på fra 16.30 til 22.00 lurte jeg på om det kunne gå å meske kvelden før, heve maltrøret og la det stå til etter jobb neste dag? Jeg har hørt om folk som gjør det over natta, så jeg håper at 8timer ekstra ikke gjør noe, men jeg har jo merket at om jeg lar masken ligge litt for lenge begynner det å lukte høgg..

Mitt eneste andre alternativ er vel å sette på Speidel 50'en på morran for å varme opp også stå å holde mesketemp fram til jeg er tilbake fra jobb.
 
Et alternativ er å bruke en sånn her som du setter til å slå på strømmen 1 time eller hvor lang tid du trenger for å varme opp vannet, og så slå av igjenn en halvtime eller noe etter at du skulle ha kommet hjem i tilfelle noe heftig overtid eller noe plutselig kom i veien. Korn tåler ukesvis kvernet etter det jeg har lest på forumet så det kan veies og males dagen før

http://www.elektroshop.no/webshop?referer=none&p=p&ka=23

Hvis byggeutstyret ditt holder seg på sist temperaturinstilling etter strømbrudd da...
 
Speidel krever vel at du trykker på knappen for at den skal fortsette hvis den ble avbrutt (ved strømstans).

[edit] til det egentlige spørsmålet: er flere som har mesket på kvelden og kokt morgenen etter - skal gå helt greit, men om en arbeidsdag i tillegg vil gjøre stor forskjell vet jeg ikke. Det anbefales visstnok å heve tempen til 85-90 grader noen minutter før du gir deg for å ta livet av ugangskråker i vørteren.
 
Sist redigert:
Jeg har delt i to flere ganger med speidel. Meske og skylle dag 1. Koking dag 2

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Dette er min vanlige fremgangsmåte, de siste 5+ brygg med denne metoden. Mesker på kvelden, hever så tempen til like under kokepunkt (90+ grader). Slår av strømmen, setter på lokk. Koker som vanlig dagen etter. Nae bother!
 
Takk for tips, det tok litt tid før vi kom hit, men da tar jeg bare å mesker&skyller i kveld så er vi klar til koking etter jobb i morra.

Så etter kveldsmesking hever man bare temperaturen på vørteren til 92grader, setter lokk på og lar den stå over natta+arbeidsdagen og setter på kok når man kommer hjem?
 
Tilbake
Topp