Brygging utendørs

STUV

Norbrygg-medlem
Jeg har flyttet fra den praktiske bryggekjelleren, og står nå mellom å brygge på et knøttlite kjøkken med fare for liv og helse og humør til kone og barn eller å brygge utendørs. Jeg eier ikke garasje, så dette er ute på plena i hagen. Jeg eier en gassdrevet krabbekoker på 40 liter (som aldri har vært brukt til krabber vel å merke).

Har noen erfaringer med å brygge ute på den måten? Er det en lavest mulig temperatur ute før det blir vanskelig å holde stabil mesketemperatur? Er det annet jeg bør ta hensyn til?
 
Men i mitt tilfelle vil det være noenlunde åpen ild og en relativt tynn aluminiumskjele. Vil anta at jeg kanskje er mer sårbar for temperaturer?

1032081_XXL.jpg
 
Hei,
Har brygget BIAB utendørs i en slik. Dog kun på sommeren i relativt varmt vær. Temperaturkontrollen blir ikke superpresis og pga gassbrenneren ville jeg heller ikke vurdert å prøve å isolere kjelen med liggeunderlag eller lignende.
Men det går godt an å brygge øl på denne måten, bare ikke ha ambisjoner om noen superpresis flerstegsmesk :D
Vi lagde den samme APAen et par ganger og siktet på en enkelt infusjon på 65 grader. Brenneren måtte på noen ganger underveis og det måtte røres mye men det gikk an å holde temperaturen nok innenfor til at resultatet ble bra :D
 
Som jeg sa over så fungerer det OK med BIAB i en slik men hvis jeg skulle ha brygget ofte utendørs med denne ville jeg ha vurdert å skaffe en kjøleboks til å meske i.
Varm meskevann i gryta, mesk i kjøleboksen og varm mer vann til skylling i gryta.
Skyll med porsjonsskyllingsmetoden (batch sparge) over i et gjæringskar eller annen beholder og overfør dette tilbake til gryta for kok.
Det blir mer arbeid og flere beholdere men etter min mening et mer presist og effektivt oppsett:)
 
Takk for tilbakemeldinger! Jeg tror kanskje jeg ville forsøkt no-sparge hvis jeg først er ute for å redusere antallet trinn i bryggeprosessen, men det er en interessant løsning med kjøleboks. Krever litt volum å boksen om jeg skal kjøre vanlig oppsett og ende opp med 20+ liter.
 
Eg brukar kjøleboks til mesking og syns det er heilt supert! Dersom eg treng justera temperatur undervegs i mesking så tappar eg av nokre liter av mesken og kokar opp i ei mindre gryta (4 liter) på ei berbar induksjonsplata. Du finn fort ut kor mykje du må varma opp for å justera temperatur og gå til andre mesketrinn.
Føresetnad for å gjere det same er sjølvsagt at du har falskbotn og ventil i kjøleboksen..
 
Eg brygger ute med BIAB metoden heile året. Det har eg gjort heilt siden eg begynte å brygge, det er blitt ein del sesonger nå. Frå iskald vinter til høgsommervarme, kvar årstid har sine utfordringer men det meste går bra når du får gangen i det.
Kjører stort sett no-sparge og enkle meskeskjema, det betyr at eg bruker litt mer malt pr batch men denne kostnaden betyr fint lite til syvende og sist.
Eg står ikkje å nistirrer på termometeret gjennom meskingen men sjekker typisk temperatur etter ein halvtime. Etter kvart som du blir dreven med ditt bryggeoppsett så får du ein følelse for når det er nødvendig å sjekke temperatur for evt justering. Eg får ikkje nervøst sammenbrudd om eg plutselig er 1 grad under ønska temp mot slutten av meskinga, det blir øl av det til slutt, godt øl og.
Eg har 50 liter kjele i rustfritt stål med kran og den største størrelsen meskepose. Varmekilden var i årevis akkurat ein sånn krabbekoker du har bilde av. Det siste året har eg imidlertid oppgradert til Blichmann Hellfire gassbrenner, denne har gjort at oppvarming av meskevann og oppkok går på atskillig kortere tid. Minuset med ein sånn brenner er at den sluker dugelig med propan hvis du kjører full effekt.
 
Jeg skjønner at den bruker mer propan pr tidsenhet, men bruker den mer propan på å koke opp en liter vann enn en brenner med mindre effekt?
Det har eg faktisk ikkje rekna på. Den store forskjellen er at eg ikkje hadde justerbar regulator på den gamle krabbekokeren, det har eg på den nye Hellfire'n for å kunne utnytte effekten fullt ut ved behov.
Eg fekk fleire brygg ut av ei flaske propan med krabbekokaren.
 
Eg brygger ute med BIAB metoden heile året. Det har eg gjort heilt siden eg begynte å brygge, det er blitt ein del sesonger nå. Frå iskald vinter til høgsommervarme, kvar årstid har sine utfordringer men det meste går bra når du får gangen i det.
Kjører stort sett no-sparge og enkle meskeskjema, det betyr at eg bruker litt mer malt pr batch men denne kostnaden betyr fint lite til syvende og sist.
Eg står ikkje å nistirrer på termometeret gjennom meskingen men sjekker typisk temperatur etter ein halvtime. Etter kvart som du blir dreven med ditt bryggeoppsett så får du ein følelse for når det er nødvendig å sjekke temperatur for evt justering. Eg får ikkje nervøst sammenbrudd om eg plutselig er 1 grad under ønska temp mot slutten av meskinga, det blir øl av det til slutt, godt øl og.
Eg har 50 liter kjele i rustfritt stål med kran og den største størrelsen meskepose. Varmekilden var i årevis akkurat ein sånn krabbekoker du har bilde av. Det siste året har eg imidlertid oppgradert til Blichmann Hellfire gassbrenner, denne har gjort at oppvarming av meskevann og oppkok går på atskillig kortere tid. Minuset med ein sånn brenner er at den sluker dugelig med propan hvis du kjører full effekt.
Jeg klarer sikkert å ordne et oppheng for biab-posen etter mesking, men hva er den beste måten å tappe over i gjæringskar etter ferdig koking? Hevert?
 
Jeg klarer sikkert å ordne et oppheng for biab-posen etter mesking, men hva er den beste måten å tappe over i gjæringskar etter ferdig koking? Hevert?

Hvis du ikke har kran på kjelen din så kan du sikkert bruke hevert, bare vær ekstremt nøye med reinhold og desinfisering av denne før du stikker den oppi avkjølt vørter.
 
Hvis du ikke har kran på kjelen din så kan du sikkert bruke hevert, bare vær ekstremt nøye med reinhold og desinfisering av denne før du stikker den oppi avkjølt vørter.
Spurte siden du hadde brukt samme typen kjele. Min er uten kran og jeg kvier meg litt for å løfte store kjeler. Hva gjorde du?
 
Spurte siden du hadde brukt samme typen kjele. Min er uten kran og jeg kvier meg litt for å løfte store kjeler. Hva gjorde du?
Eg har bare brukt sjølve kokeapparatet/gassbrenneren, ikke gryta.
Har en 50 liters gryte med kran fra Bryggselv som har vært med fra oppstarten. Beklager hvis eg ordla meg utydelig om det.
 
Eg har bare brukt sjølve kokeapparatet/gassbrenneren, ikke gryta.
Har en 50 liters gryte med kran fra Bryggselv som har vært med fra oppstarten. Beklager hvis eg ordla meg utydelig om det.
Neida, bare jeg som ikke leste grundig nok! Jeg har jo samme 50 literskjelen selv også, men tenkte den var tyngre og mer klønete å få ut av ringen med krana stikkende ut.
 
Neida, bare jeg som ikke leste grundig nok! Jeg har jo samme 50 literskjelen selv også, men tenkte den var tyngre og mer klønete å få ut av ringen med krana stikkende ut.
Litt manøvrering må til for å få krana under denne "sikringsringen" men dette er ikke noe problem når kjelen er tom. Fylte kjelen med de nødvendige literne meskevann når den var trygt plassert i "stativet" og løftet den ut når byggingen er overstått og det kun er vask/skrubbing igjen på programmet.
 
Litt manøvrering må til for å få krana under denne "sikringsringen" men dette er ikke noe problem når kjelen er tom. Fylte kjelen med de nødvendige literne meskevann når den var trygt plassert i "stativet" og løftet den ut når byggingen er overstått og det kun er vask/skrubbing igjen på programmet.
Takk! Kommer sikkert noen paniske oppfølgingsspørsmål om en ukes tid når jeg er igang! :)
 
Tilbake
Topp