Bryggselv går fra Wyeast til Omega

Det var synd. En av mine favoritter til Engelsk bitter er Wyeast 1469. Det skal være gjæren til Timothy Taylors Landlord. Det er såvidt jeg vet den eneste gjæren med opprinnelse i Yorkshire. Håper Petit-Agentur fortsetter å føre Wyeast.

Det var synd. En av mine favoritter til Engelsk bitter er Wyeast 1469. Det skal være gjæren til Timothy Taylors Landlord. Det er såvidt jeg vet den eneste gjæren med opprinnelse i Yorkshire. Håper Petit-Agentur fortsetter å føre Wyeast.
Den var fin.

Den eneste gjæren jeg vil savne fra Wyeast - som jeg i og for seg foretrekker framfor whitelabs - er 1318. Jeg ser at den tilsvarende fra Omega er British Ale V, så da skal den prøves.

Strømmen fører forøvrig også Omega, ved sida av Imperial.

Tar du bryet med å sjekke oversikten ser det ut til at det finnes en 1469-gjær i Omega-tilbudet, British Ale VII.

ar du bryet med å sjekke oversikten ser det ut til at det finnes en 1469-gjær i Omega-tilbudet, British Ale VII.
Takk for tipset. Her hadde jeg ikke sjekket godt nok.
Er ikke sikker på om dette er samme gjæren siden kommentaren sier: "Compares to", men den skal absolutt prøves.
Ser at hverken Strømmen eller Bryggselv har denne, men forhåpentlig kan den bestilles.

Sist redigert:
Takk for tipset. Her hadde jeg ikke sjekket godt nok.
Er ikke sikker på om dette er samme gjæren siden kommentaren sier: "Compares to", men den skal absolutt prøves.
Ser at hverken Strømmen eller Bryggselv har denne, men forhåpentlig kan den bestilles.
Skriver du til Omega og spør om de har en versjon av Yorkshire gjæren til TT, tipper jeg du får svar.

Jeg fikk et svar fra Omega idag. British Ale VII er samme gjær som Wyeast 1469. Problemet er at dette ikke er en gjær som normalt selges til Hjemmebryggerbutikker. Butikken må kjøpe 20 stykker som en spesialordre. Jeg antar at det ikke er interessant for Bryggselv eller Strømmen.

Jeg fikk et svar fra Omega idag. British Ale VII er samme gjær som Wyeast 1469. Problemet er at dette ikke er en gjær som normalt selges til Hjemmebryggerbutikker. Butikken må kjøpe 20 stykker som en spesialordre. Jeg antar at det ikke er interessant for Bryggselv eller Strømmen.
Det har du antakelig rett i. Strømmen fører jo bare British Ale V av den serien. (Utsolgt nå, forøvrig.)

Det bør ikke være helt urealistisk å få en såpass stor aktør som Bryggselv-eier Craftco til å kjøpe 20 stk.

Jeg vet ikke hvor mange som bruker denne gjæren. Hver gang jeg trengte Wyeast 1469 den måtte jeg spesialbestille hos Bryggselv. Det blir nok til at jeg kjøper fra Petit-Agentur i Trondheim.

Tilbake
Topp