Bryggselv sine ekstrakt øl sett

Hei
Er det noen som har prøvd de settene? Da tenker jeg at man bruker settene som de er og ikke gjør annet enn å dumpe gjær i.
Tenker på om de kan være greie å bruke viss tiden ikke strekker til å brygge all grain. Ikke at det er et problem ;D
 
De to første ølene jeg satte var slike, IPA og brown ale.
Var godt fornøyd med dem jeg i allfall, men så var jeg jo også veldig fornøyd med at dem ikke smakte høgg.
Det er jo bare å kjøpe et sett eller to for å teste, vurderer det selv faktisk.
 
Jeg satte et Belgian Golden Ale sett fra Bryggselv i går. Selv om jeg nok hadde lyst å modifisere litt på fremgangsmåten, feks koke litt, fulgte jeg anvisningene fra produsent. Kun for å se hva det blir.

Ingenting å si på prosessen ihvertfall, enkelt og greit.

I dag er det bånn gass oppi karet, så min første starter må ha fungert også.
 
Har brygget en brown ale . Den var klar for  å smakes på sist uke og jeg er meget fornøyd med resultatet.
 
Har prøvd både ipa, brown ale og pale ale. Pale alen gikk åt skogen, men det kan jeg takke meg selv og karboneringssukkeret for. Ellers absolutt de beste setene jeg har prøvd. Dog syns jeg ikke hverken smak eller farge ble "riktig", men absolutt godt. Det meste er drukket opp:) mulig det blir å prøve et sett innimellom allgrain byggingen. Enkel måte å brygge på, men kjenner at alle mulighetene og all kosen med allgrain var verd alle innkjøp og all tid det tar. Men for all del kjør på! Jeg hadde drukket det :)
 
Takker for svar. Er vell bare å prøve. Spennende å se om det blir like bra som all grain.
For meg så er jeg såpass interessert i brygge prosessen at dette ikke blir noen erstatning. Men kan jo være i noen tilfeller greit
å få et ekstra kar til gjæring på en bryggedag
 
T Jacobsen skrev:
Hei
Er det noen som har prøvd de settene? Da tenker jeg at man bruker settene som de er og ikke gjør annet enn å dumpe gjær i.
Tenker på om de kan være greie å bruke viss tiden ikke strekker til å brygge all grain. Ikke at det er et problem ;D

Hvorfor ikke brukke malt pose og brygge BIAB. gjorde det på mandag. på noen små test brygg. gikk jo kanon fort. eneste jeg savnet var den kanon klare vørteren på boilermaker :)
 
Har brygget stout settet, fin utgjæring og lagret nå i 6 uker. Kan ikke sammenliknes med ekte maltbrygg, smaker og lukter ekstrakt. Drikkbart, men ikke mer.
 
Vi pleide alltid å sette en batch med ekstrakt mens vi brygget allgrain.  Har alltid kunne smake forskjell på de to bryggene. Nå har vi oppgradert til større kjele, så nå lager vi ikke mer, men noen av flaskene med ekstraktbrygg ble stående i kjelleren i flere måneder. Det viste seg at forlenget lagring gjorde ekstraktsmaken mye mer dempet. Tipset er derfor å utvise tålmodighet og vente med å smake bryggene til tre til seks måneder etter at de er flasket. Vanskelig å se på øl bare stå der, selvsagt, men den som venter på noe godt...
 
Sitter nå med en Bryggselv Golden Ale i hånden. 1 uke prematur på karboneringen.
Dette er definitivt øl!
Mulig jeg mot egen overbevisning kommer til å kjøre andre Bryggselv ekstraktsett. Kanskje som tidsfordriv i en all-grain prosess...

Overbevist ihvertfall! :)

e8uzyhy2.jpg


Mvh
Torstein
 
Noen flere som har testet Extra special stout-settet og kan si noen ord om hva de synes?
jeg er sugen på å teste det. er veldig fornøyd med belgian blonde og american brown ale settene deres
 
Jøss. De hadde plenty Brown Ale når jeg var innom der sist, men har merket det har forsvunnet mange sorter det siste året. Har testet stout, ipa, apa, og bavaria lager. Alle trengte 2 måneder lagring før de ble skikkelig gode (noen lengre), men kommer ikke til å slutte med ekstrakt fordi jeg har utstyr til BIAB iallfall. Veldig kjekt å kunne ha 20L øl med bare 2-3 timers innsats.
 
Har testet stout, ipa, apa, og bavaria lager. Alle trengte 2 måneder lagring før de ble skikkelig gode (noen lengre).

helt enig. jeg har testet brown ale, pale ale, stout, bitter, belgian ale og bavaria lager. alle ble mye bedre etter lagring i 2-3 måneder.
som nybegynner trodde jeg ikke at slike lagringsperioder var nødvendig med ekstrakt, men det er det. i alle fall på de settene.
 
Tilbake
Topp