Bunnfall / Proteiner etter superkjøling

CorgiStyle

Norbrygg-medlem
Hei,

Etter mitt siste/første brygg med bb3o, var en av de tingene som jeg irriterte meg over at jeg ikke fikk kjøla raskt nok ned. Sto å sveiva med den helsikkes spiralen i en time før jeg nærma meg noe....
Dermed lagde jeg meg en dugelig motstrømskjøler som en del av mitt moddeprosjekt som kanskje noen har lest om.

I går brygga jeg for første gang på det, og herregud skal hilse og si kjøleren var effektiv i forhold!
Jeg kjørte i sirkulasjon gjennom kjøleren og tilbake i gryta til jeg hadde ønsket temp 16° på det om kom ut av kjøleren. Deretter lot jeg alt gå på et midlertidig kar hvor tanken var at jeg ville la grumset legge seg før jeg tappa til gjæring.
Skal hilse å si dette med cold-break har noe for seg! Det var helt sinnsvakt hvor mye det ble av det, og når jeg tappa etter 20min i ro, hadde jeg vel en liter eller to med gugge som ikke ble med. Vørteren over dette var krystallklar. Skikkelig fin. (det var forøvrig en kölsh dette). Noe gugge ble med, men det får vi kvitte oss med sammen med gjæren når den tid kommer.

Hva mener dere? Jeg er fristet til å gjøre dette til min standard-metode da jeg liksom både får rask kjøling (det tok 7 minutter fra jeg begynte til jeg hadde 12L på dunken. Brygga bare halv batch) og jeg får skilt ut proteiner og den slags med en god cold break med påfølgende settling før jeg tapper til gjærdunk.
Er det smart? Går det ut over gjæringen? Jeg vet det er en forøkt risiko for både forurensing og oksydering, men jeg er så forsiktig jeg klarer.

kevin

Hvorfor tappet du over i annet kar istedet for å la det bunnfelle i kjelen? Er tappinga i kjelen for lav eller noe?

Neida, grunnen var at jeg får kjølt ned hele volumet raskere på den måten.

Jeg kjører i sirkulasjon gjennom kjøleren og tilbake i kjelen inntil jeg har ønsket temp på vørteren som kommer ut av kjøleren. Da går den rett på midlertidig dunk frefor å gå tilbake i kjelen, hvor temperaturen fremdeles er relativt høy på et relativt stort volum.
Nå har jeg ikke testa hvor mye lenger, men at det går lenger er det ingen tvil om.

Midlertidig dunk er altså for å la ting settle seg slik at jeg ikke får alt med på gjærdunken.
Er det smart, eller har det noe å si for gjæringen???

Vurderer en konisk sak som midlertidig slik at jeg kan tappe av litt gugge og kanskje få mindre svinn i prosessen....

Jeg mener jeg har lest noe sted at om vørteren har veldig lite trub (er veldig veldig klar) så blir det litt lite næring til gjæret. Vet ikke om det er noen som kan bekrefte/avkrefte dette her? Det som bunnfeller det ene stedet vil vel uansett bunnfelle i gjæringskaret.

Ja jeg lurer også på om jeg har lest slikt.
Kanskje det burde røket i gjærdunken hele suppa??

Vi får nå se da hvordan resultatet blir.
Har en halv batch kölsh til som skal brygges etter hvert, og da kan jeg jo prøve det motsatte og sammenligne resultatet.
(hmmm har tenkt å gjære den litt kaldere og. Gjærer på 16 grader og det lukter skikkelig banan i skapet. Om det blir mye frukt, skal jeg prøve litt kaldere ja...)

Tror Gahr en gang skrev at vi alltid får med nok grums i bøtta.
Har gjort et forsøk med en pils med ca 1:3 grums/vørter.
Kunne ikke se eller kjenne forskjell av betydning på denne og resten av vørteren som var helt klar (og som var i et annet kar). Gjærnæring ble brukt på begge.

Tilbake
Topp